Middelbrand (woonzorgcentrum Vredenburch) Vredenburchplantsoen - Rijswijk 11-12-2016

Auteur Topic: Middelbrand (woonzorgcentrum Vredenburch) Vredenburchplantsoen - Rijswijk 11-12-2016  (gelezen 10260 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Inmiddels is bekend geworden dat het 80-jarige slachtoffer van deze brand aan haar verwondingen overleden is. Niet onverwacht (het was al bekend dat het 'niet best was') maar wel zeer tragisch.

Peen
Redacteur van

oma

• Senior gebruiker
Citaat
Het slachtoffer van de brand gistermiddag in woonzorgcentrum Vredenburch in Rijswijk, is overleden aan zijn verwondingen. Dat meldt zorginstelling Florence.

http://www.ad.nl/den-haag/slachtoffer-van-brand-in-zorgcentrum-vredenburch-overleden~a951f556/

bart007

• Senior gebruiker
Citaat van: oma link=msg=1466171 date=1481538000
Het slachtoffer van de brand gistermiddag in woonzorgcentrum Vredenburch in Rijswijk, is overleden aan zijn verwondingen. Dat meldt zorginstelling Florence.
http://www.ad.nl/den-haag/slachtoffer-van-brand-in-zorgcentrum-vredenburch-overleden~a951f556/
In AD spreekt men (inmiddels) ook over een vrouwelijk slachtoffer.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Dat het ernstig was kon worden opgemaakt uit de inzet van het MMT en de opmerking van een brandweerman ter plaatse dat 'er niet mocht worden gefilmd want het is echt erg'. De woordvoerder had het over 'een gewonde'. Maar wij hadden gisteren gelijk al zoiets 'gaat niet best' idd.  :-\
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Arie link=msg=1466181 date=1481543831
Dat het ernstig was kon worden opgemaakt uit de inzet van het MMT en de opmerking van een brandweerman ter plaatse dat 'er niet mocht worden gefilmd want het is echt erg'. De woordvoerder had het over 'een gewonde'. Maar wij hadden gisteren gelijk al zoiets 'gaat niet best' idd.  :-

Ik heb deze week geleerd dat jullie journalisten zijn en een belangrijke controlerende functie hebben. De camera uitzetten omdat het niet mag van een brandweerman is uiteraard al strijdig met persvrijheid, je mag filmen en je redacteur is een fatsoenlijke ondernemer die schokkende beelden niet zal publiceren en privacy van slachtoffers niet zal schenden.

Ik vind het ook een taak van journalisten om ondanks de tragische afloop die controlerende taak uit te voeren omdat Regio15 niet de afdeling PR van de brandweer is.

Ik heb de P2000 meldingen eens bekeken en zou de brandweer Haaglanden opbellen om een paar vragen te stellen. In het kader van wederhoor zou ik ook de zorginstelling opbellen met dezelfde vragen.

Ik zou namelijk heel graag willen weten op welk tijdstip de meldkamer Haaglanden wist dat er sprake was van een slachtoffer.

Op 13.22 uur weet de brandweer al dat er een rookmelder in het verzorgingstehuis is aangesproken. We weten dat de rookmelder aangesproken is door een sigaret rokende dame die in brand is geraakt in haar rolstoel in haar kamer in de zorginstelling.

3 minuten later weet de meldkamer al iets waardoor er voldoende reden is een tweede tankautospuit en de officier van dienst te alarmeren. Waarom doet de meldkamer dit bij een automatische brandmelding?

Weer een minuut later besluit de meldkamer Haaglanden de officier van dienst - Geneeskundig te alarmeren.

...er gaan wederom 4 minuten voorbij voor de eerste ambulance een alarmering krijgt (A1).

.... weer 2 minuten later volgt de melding voor de tweede ambulance met spoed

11 minuten na de initiele melding besluit men dat het heel belangrijk is geworden de persvoorlichter van de brandweer ter plaatse te sturen ....

8 minuten later heeft er iemand bedacht dat men het MMT ter plaatse wil hebben (19 minuten na de initiele melding, een kwartier na alamering OvD-G)

op het moment dat het traumateam net airborne om naar Den Haag te vliegen weet de brandweer al dat het zo slecht gaat met de vrouw dat het team collegiale opvang moet worden opgeroepen.

Ik zou als kritische journaliste willen weten op welk moment de meldkamer Haaglanden wist dat er een bejaard slachtoffer zeer ernstig gewond is geraakt omdat ze in brand heeft gestaan.

Je mag er vanuit gaan dat iemand in het verpleegtehuis onmiddelijk na brandalarm gaat kijken wat er aan de hand is. Normaal gesproken belt iemand van de instelling binnen 1- 2 minuten 112 of een rechtstreekse spoedlijn om de hulpdiensten te zeggen dat er echt sprake is van brand en er een bewoner zeer ernstig gewond is.

De normale reactie van de meldkamer Haaglanden zou dan zijn geweest om binnen 2 - 3 minuten na eerste alarmering een tweede tankautospuit, de OvD-brandweer, OvD-geneeskundig, spoedambulancevoertuig en MMT gelijkertijd te alarmeren.

Als het anders is verlopen kan het veroorzaakt zijn door gepruts op de meldkamer, bijv. volgens protocol werken en de situatie onderschat hebben

of ...

de zorginstelling heeft de brandweer niet onmiddelijk gebeld dat het foute boel was; sprake van echte brand en een zeer ernstig gewond slachtoffer.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Bejaarde vrouw overleden na brand

Laatste update: 12-12-2016 | 15:27

Rijswijk - Een 80-jarige vrouw overleed in het ziekenhuis aan haar verwondingen die ze opliep bij een brand op het Van Vredenburchplantsoen op zondagmiddag 11 december. De brand bleek per ongeluk veroorzaakt.

Hulpdiensten gingen direct ter plaatse toen ze de brandmelding ontvingen. Hoewel het vuur snel werd gedoofd, kon niet worden voorkomen dat de 80-jarige bewoonster ernstige brandwonden opliep. Het slachtoffer overleed ’s avonds in het ziekenhuis. Forensisch rechercheurs deden ter plaatse onderzoek naar het ontstaan van de brand. Daaruit bleek dat het vuur per ongeluk ontstond. Er is geen sprake van opzet of een technisch mankement.
Samen sterk in de hulpverlening!

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Ik had hem wel verwacht vanavond.

Ik zie dit niet als een ander incident dan dat een vrouw in haar eigen woning om het leven komt. Kan overal gebeuren en nu toevallig in een zorginstelling.

Citaat van: oma link=msg=1466147 date=1481528110
http://www.midvliet.com/index.php/actueel/meer-nieuws/20-rijswijk/4297-gewonde-brand-in-woonzorgcentrum-vredenburch-in-rijswijk
Ik beschouw het als het zoveelste incident in een zorginstelling waardoor je het geen incident meer kan noemen maar een structureel probleem. Het is wederom een incident dat je als brandweer, ambulancedienst en ziekenhuis nooit wil meemaken. Het heeft daarom ook geen enkel nut om het klein te houden of je te verschuilen achter belangen van zorginstellingen en/of politici/bestuurders.

Precies, we krijgen steeds meer ouderen dus zullen de aantallen ook stijgen. Zeker als men zelfstandig woont maar ook al woont men in een zorginstelling dan valt het niet mee om te voorkomen dat iemand in zijn/haar eigen kamer om het leven komt. De kans dat een BHV en zeker de brandweer nog zo iemand kan redden is helaas heel klein als men zichzelf niet in veiligheid kan brengen. Misschien is voor zorginstellingen een oplossing een sprinklerinstallatie volgens NEN, woningsprinkler of mistblusinstallatie.

Citaat van: Danny722 link=msg=1466149 date=1481530024
Er is al een aantal keer in rapporten aangegeven dat het aantal ouderen dat bij brand omkomt waarschijnlijk alleen maar zal stijgen. Het probleem is dat de personen die nu in zorginstellingen zijn er vaak (mentaal of fysiek) al heel slecht aan toe zijn. De ouderen die nog enigszins zelfstandig (of met begeleiding) kunnen wonen, die krijgen niet de zorgindicatie om opgenomen te kunnen worden in een zorginstelling. Als het klopt wat je zegt en de persoon heeft in brand gestaan, dan is het leed natuurlijk al geschied voor de BHV aankomt. Die kunnen dan nog wel een bluspoging doen, maar het slachtoffer heeft dan al ernstig letsel....

Verdere discussie afgesplitst naar: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1466152
in topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=63625.0#board

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
Even voor de goede orde:

Berichten specifiek over de brand in de Vredenburch in Rijswijk kunnen hier geplaatst worden.

Overige discussie over zelfredzaamheid van ouderen in zorginstellingen:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=63625.0#board

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1466250 date=1481566320
Ik had hem wel verwacht vanavond.

Ik zie dit niet als een ander incident dan dat een vrouw in haar eigen woning om het leven komt. Kan overal gebeuren en nu toevallig in een zorginstelling.
.

Ik hoop dat je trots bent je op jezelf. Een bureaucraat van de afdeling preventie die rustig zegt dat het de eigen schuld is van een in een ZORGcentrum opgenomen, niet-zelfredzame, hoogbejaarde vrouw dat ze levend verbrand in haar rolstoel door een lullig brandje en elders op forum heel trots zijn dat je als brandweerman in opdracht van de ambulancedienst oude mensjes mag reanimeren.

Heijnsbergen

• Forum gebruiker
Citaat
Ik heb deze week geleerd dat jullie journalisten zijn en een belangrijke controlerende functie hebben. De camera uitzetten omdat het niet mag van een brandweerman is uiteraard al strijdig met persvrijheid, je mag filmen en je redacteur is een fatsoenlijke ondernemer die schokkende beelden niet zal publiceren en privacy van slachtoffers niet zal schenden.
Tenzij de brandweerman het als verzoek heeft bedoeld of de journalist zich op eigen terrein of in een woning bevond. De basisaanname over de controlerende functie is correct, maar net als vrijheid van mening niet onbeperkt.
Citaat
Ik vind het ook een taak van journalisten om ondanks de tragische afloop die controlerende taak uit te voeren omdat Regio15 niet de afdeling PR van de brandweer is.
Dat is Regio15 inderdaad niet. Juist in dit soort gevallen is onafhankelijke pers van groot belang, hoe zit dat in het altijd door u geprezen Quatar?
Citaat
Ik heb de P2000 meldingen eens bekeken en zou de brandweer Haaglanden opbellen om een paar vragen te stellen. In het kader van wederhoor zou ik ook de zorginstelling opbellen met dezelfde vragen
Goede tip, ik denk dat de brandweer Haaglanden deze vragen graag zou beantwoorden. Van de zorginstelling zou ik dat niet weten.

Citaat
Ik zou namelijk heel graag willen weten op welk tijdstip de meldkamer Haaglanden wist dat er sprake was van een slachtoffer.
De relevantie van deze vraag ontgaat mij enigszins, waarom deze vraag ook niet aan de zorginstelling gesteld?

Citaat
Op 13.22 uur weet de brandweer al dat er een rookmelder in het verzorgingstehuis is aangesproken. We weten dat de rookmelder aangesproken is door een sigaret rokende dame die in brand is geraakt in haar rolstoel in haar kamer in de zorginstelling.
Hier wordt de suggestie gewekt dat de melding en de oorzaak (in detail) voor de melding gelijktijdig bekend werden. Als oud hoofd van 1 van de grootste brandweeralarmcentrales durf ik de stelling aan dat dit zelden voor zal komen.

Citaat
3 minuten later weet de meldkamer al iets waardoor er voldoende reden is een tweede tankautospuit en de officier van dienst te alarmeren. Waarom doet de meldkamer dit bij een automatische brandmelding?
Goede vraag. In Haaglanden is het procedure dat een OMS melding die bij verificatie echt brand blijkt te zijn (5% van alle OMS meldingen) wordt opgewaardeerd naar brand in object. Bij brand in een object is de procedure in Haaglanden 2x TS en 1x RV en OvD kg. Die laatste gaat natuurlijk rijden als de melding uit een zorginstelling komt.

Citaat
Weer een minuut later besluit de meldkamer Haaglanden de officier van dienst - Geneeskundig te alarmeren.

...er gaan wederom 4 minuten voorbij voor de eerste ambulance een alarmering krijgt (A1).

.... weer 2 minuten later volgt de melding voor de tweede ambulance met spoed
Wat niet blijkt uit de P2000 alarmeringen is of er een ambulance op straat was die als eerste is gestuurd. Ook weten we uit deze gegevens niet op welk tijdstip helder was dat er een slachtoffer zou zijn.

Citaat
11 minuten na de initiële melding besluit men dat het heel belangrijk is geworden de persvoorlichter van de brandweer ter plaatse te sturen ....
Welke suggestie hier wordt gewekt weet ik niet, ik zal er niet naar gissen. Meestal komt de woordvoerder op verzoek van de OvD of een bevelvoerder ter plaatse. Middelbrand in een zorginstelling lijkt me een goede reden, want ook bij opschaling naar MB wordt volgens procedure de woordvoerder gepiept.

Citaat
8 minuten later heeft er iemand bedacht dat men het MMT ter plaatse wil hebben (19 minuten na de initiële melding, een kwartier na alarmering OvD-G)
Nogmaals: bij de initiële melding was zeer waarschijnlijk nog helemaal niets bekend over een slachtoffer, dit moment als ijkmoment voor deze actie nemen is niet heel productief. Omgerekend is het 11-4 minuten na de eerste melding en wellicht gekoppeld aan de eerste berichten over een slachtoffer en de (door de bandweer?) geïndiceerde toestand daarvan.
Citaat
op het moment dat het traumateam net airborne om naar Den Haag te vliegen weet de brandweer al dat het zo slecht gaat met de vrouw dat het team collegiale opvang moet worden opgeroepen.
Mijn bronnen vertellen mij dat betreffende ploegen van de brandweer enkele beginnende leden hadden en dat op hen het incident een grote indruk heeft achtergelaten. Als het TCO niet was opgeroepen geworden weet ik wat uw commentaar geweest zou zijn.....
Citaat
Ik zou als kritische journaliste willen weten op welk moment de meldkamer Haaglanden wist dat er een bejaard slachtoffer zeer ernstig gewond is geraakt omdat ze in brand heeft gestaan.
U bent een roeping misgelopen. Maar als u die vraag heeft, stelt dat een aantal van uw vragen/aannames in een ander daglicht. Die laten zich namelijk pas stellen nadat u antwoord heeft gekregen.....

Citaat
Je mag er vanuit gaan dat iemand in het verpleegtehuis onmiddellijk na brandalarm gaat kijken wat er aan de hand is. Normaal gesproken belt iemand van de instelling binnen 1- 2 minuten 112 of een rechtstreekse spoedlijn om de hulpdiensten te zeggen dat er echt sprake is van brand en er een bewoner zeer ernstig gewond is.
De eerste zin is correct, de tweede speculatief. Wellicht is betreffende medewerker aan de gang gegaan om blussend/reddend op te treden. We weten het niet.....dan zijn de 1-2 minuten echt een aanname en kan de werkelijke verstreken tijd wel eens veel langer zijn.

Citaat
De normale reactie van de meldkamer Haaglanden zou dan zijn geweest om binnen 2 - 3 minuten na eerste alarmering een tweede tankautospuit, de OvD-brandweer, OvD-geneeskundig, spoedambulancevoertuig en MMT gelijkertijd te alarmeren.
Zou ja, want we weten het antwoord op uw terechte vraag niet......

Citaat
Als het anders is verlopen kan het veroorzaakt zijn door gepruts op de meldkamer, bijv. volgens protocol werken en de situatie onderschat hebben

of ...

de zorginstelling heeft de brandweer niet onmiddellijk gebeld dat het foute boel was; sprake van echte brand en een zeer ernstig gewond slachtoffer.
Kan, maar hoeft niet en ik kan zo nog een aantal mogelijke scenario's opvoeren als mogelijk. Maar: als mijn tuin op de evenaar zou liggen, zou ik sinaasappels kunnen plukken. Quod non!

Kortom: u bouwt een heel betoog op rondom allerlei aannames. U voert bronnen op waarover u geheimzinnig doet, zodat verificatie onmogelijk is. Pure speculatie op een tragische gebeurtenis. Maar wellicht komt er nog een meelezend journalist die inderdaad geïnteresseerd is in de feiten en omstandigheden en ietsje minder in de aannames en ketenredenaties.