Deze mevrouw had alleen kans in de eerste 30 seconden van de gebeurtenis. Oma, jij bent chirurg, jij weet ook dat een ouder persoon met ernstige 3e graads brandwonden en inhalatietrauma het niet gaat overleven. tenminste, de personen die ik heb meegemaakt niet. Is het niet een uur na het incident, dan is het wel enkele uren erna, denk alleen maar aan longoedeem, en dat is maar een deel van de overlijdensoorzaak. Goed, hulp is er niet binnen 30 seconden, ook geen BHV. Dan kun je je afvragen of oudere, beperkte, niet-zelfredzame personen mogen roken in hun eigen woning. Daar ligt dan weer een moeilijke keuze bij de zorgverlener, want is dat geen inbreuk op de integriteit en privacy van iemand ? Hoewel er volgens mij geen zorgverlener is die de keuze maakt iemand niet te laten roken, dus daar kun je best kritisch over zijn. En ik vind nog steeds dat zorgverleners veel meer moeten inzetten op BHV. Ik ben met een grote zorginstelling in gesprek, en ben nu zover dat de verzorgenden specifiek worden getraind in het herkennen van een warme deur, openen van deuren, en vooral sluiten !. En dat i.p.v de jaarlijkse ontruimingsoefening, er nu wekelijks wordt geoefend. Dat is al een hele goede stap voorwaarts. Maar ook dat is nog geen garantie.
Ik heb ook nergens gezegd dat deze dame nog zou leven als ze sneller geholpen was door brandweer, ambulance en MMT.
Ik heb gezegd dat deze dame toevertrouwd is aan de goede zorgen van een private zorgondernemer. Als ik mijn moeder naar deze zorginstelling breng verwacht ik dat ze goed op haar letten en mij niet bellen om te vertellen dat ze haar hebben laten afbranden in de rolstoel of onder een te hete douche hebben gezet.
Het is in de zorg namelijk heel normaal dat je mensen waarvan je weet dat ze zich niet meer zelf kunnen redden, jonge kinderen, zwakzinnigen, hoogbejaarden nooit alleen laat.
Ik vind dat je als zorginstelling prima kan zeggen dat iemand die opgenomen gaat worden niet meer mag roken. Ik verwacht dat de brandweer een zelfde mening is toegedaan, je wilt de kans op brand in een zorginstelling zo laag mogelijk houden, een totaal rookverbod in het pand zorgt dat de kans op ontstaan van brand fors daalt. Probleem van de Nederlandse brandweer is dat ze graag mee willen denken met anderen waardoor ze ook nadenken over privacy en integriteit van nicotineverslaafde, hoogbejaarden in de zorginstelling. In Qatar heeft de brandweer maar 1 belang; ze willen geen brand in zorginstellingen en willen de kans op ontstaan van brand tot een minimum beperken, immers als ze iets anders zouden willen waren ze wel gaan werken bij Marlboro of sociaal-maatschappelijk werker geworden.
Als je dan ook nog eens een verbod invoert waardoor de patienten/clienten geen eigen kooktoestellen, tosti-ijzers, straalkacheltjes en elektrische dekens mogen gebruiken zorg je dat de kans op brand nog kleiner gaat worden.
Ik heb net de huisregels bekeken van 5 peperdure hotels in Doha. Gasten mogen niet roken in het hotel en niet op de eigen kamer. De gasten mogen alleen buiten roken of in een speciale rokersruimte.
De zorginstelling kan deze regel dus ook invoeren. Het zegt wel dat je dan moet zorgen als private zorgboer dat je voldoende en competent personeel hebt. Een medewerker moet de dame die een sigaretje wil roken namelijk naar de rokersruimte brengen, het voordeel is dat de medewerker toezicht kan houden. Als de oude dame in slaap valt of even een wegtrekkertje krijgt kan ze de brandende sigaret doven.
Ik vind dat alle medewerkers in een zorginstelling BHV-er moeten zijn en een aanvullende training om te werken met adembescherming. Het zorgt ervoor dat (hoofd)officieren van brandweer of ambulancedienst bij een evacuatie in de rook al het personeel van een zorginstelling weer naar binnen kunnen trappen als de evacuatie nog niet is afgerond.
Wij zijn niet van plan om een zorginstelling, gevangenis, kinderdagverblijf etc even te ontzorgen zordra het helemaal fout gaat. Wij verwachten alle hulp van het personeel van deze instellingen omdat slagkracht en specifieke objectbekendheid cruciaal is om evacuaties in de rook en onder hoge druk met succes af te ronden.
Wij vinden ook niet dat je kan volstaan met een jaarlijkse ontruimingsoefening. Brandweer en ambulancedienst verwachten een maandelijks ontruimingsoefening. Wij willen ook graag weten wanneer een instelling de maandelijks ontruimingsoefening gaat houden. Het staat ons vrij om onverwacht te komen kijken of te besluiten de oefening te combineren met een oefening van brandweer en/of ambulancedienst.