Kan iemand mij vertellen waarom, als iemand op z'n O2 ademt, en je haalt de ademprikkel weg (veel zuurstof toedienen), die persoon dan toch voldoende blijft doorademen? Dat wordt namelijk gezegd uit ervaring, maar de onderbouwing mis ik.
Dan nu zoals ik het geleerd heb: In acute situaties mag je wel O2 geven, maar met mate (in de orde van 1 liter). Indien je meer wilt geven, moet je kunstmatig de ventilatie in stand houden. Door een teveel aan CO2 daalt je pH en krijg je dus een acidose. Een lage ventilatie drijft de CO2 nog meer omhoog dan ie al was. Het schijnt dat bij een dermate hoge CO2 die buiten je normale ademprikkel-range ligt, de receptoren juist minder gevoelig worden en je dus minder goed reageert (qua ademen) op die verder verhogende CO2.
Als iemand inderdaad op z'n O2 ademt (dat komt dus zeer weinig voor!!!) zal iemand inderdaad gaan hypoventileren, en zal in veel gevallen dus bij beademd moeten worden. Dit komt echter in de praktijk maar zeer zelden voor. De patiënt die écht functioneert op z'n hypoxic drive zal dus NIET voldoende blijven ademen.
Zoals jij omschrijft wat je geleerd hebt: Dat is dus mijns inziens fout! In acute situaties moet je altijd "de volle mep" geven, en zeker niet 1 liter zoals je omschrijft. Door wie is dit je aangeleerd? Deze gedachtengang zien we namelijk helaas nog steeds bij veel longartsen, die weinig tot geen ervaring hebben in de acute opvang van patiënten.
Het verhaal dat je beschrijft over de hoge CO2, en daarmee samenhangende lage pH klopt, alleen met de conclusie ben ik het niet eens: Het onderliggende systeem en de slechte invloied van de zuurgraad op de vitale functies van die patiënt geldt met name bij chronische patiënten, en geldt niet in de acute fase: In die fase zal vrijwel nooit de hypercapnie op de voorgrond staan, maar vrijwel altijd de hypoxie. Die zal als eerste behandeld moeten worden, en later ook de hypercapnie. Die behandeling kan dus in een klein aantal gevallen leiden tot hypoventilatie, maar die effecten wegen niet op tegen de nadelige gevolgen van de hypoxie. Eerst de hypoxie behandelen, pas later de hypercapnie!