Brandweer wil satellieten inzetten voor metingen gevaarlijke stoffen

Auteur Topic: Brandweer wil satellieten inzetten voor metingen gevaarlijke stoffen  (gelezen 2397 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 24 december 2016, 15:12:20
En dat is een taak voor de brandweer?

HN

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #2 Gepost op: 24 december 2016, 16:22:05
Volgens artikel 25 van de Wet Veiligheidsregio's is dat inderdaad het geval.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 24 december 2016, 18:55:22
Ik denk dat er ten tijde van besparingen andere prioriteiten zijn.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #4 Gepost op: 24 december 2016, 19:11:22
Citaat van: Vigilant link=msg=1468903 date=1482602122
Ik denk dat er ten tijde van besparingen andere prioriteiten zijn.

Er hoeft niet extra geinvesteerd te worden, dat scheelt. En zowiezo, bij grote branden komen vaak al meetploegen om te meten of er gevaarlijke hoeveelheden stof zijn vrijgekomen. Als dit meten via de satelliet gebeurd heb je die mensen al niet nodig en eerder je gegevens. Het is dus juist weer iets waar men op bespaard binnen de brandweer, en of dat een goede zaak is laat ik in het midden....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 24 december 2016, 21:49:08
Het blijft vreemd dat personen zonder aantoonbare vakinhoudelijke kennis op dit soort berichten reageren. De brandweer heeft al jaar en dag meetploegen in dienst, die bij incidenten metingen verrichten en in kaart brengen waar eventuele gifwolken, rookpluimen heen trekken. En in welke concentraties. Dit is zelfs onderdeel van de algemene incident en rampenbestrijding. Dus meetploegen zul je altijd houden, ook omdat meetploegen meer en meer ingezet gaan worden bij incidenten.
Het gebruik van satellieten zal ter ondersteuning gaan gebeuren, als hulpmiddel nooit ter vervanging. Een satelliet is in staat om snel een gifwolk goed in beeld te krijgen, met de trekrichting en concentraties van het gif. De menselijke waarneming en dus inzet van meetploegen zal altijd nodig blijven. Een satelliet kan nooit goed een straatbeeld in kaart brengen, Meetploegen wel.