Er zit ook wel verschil tussen de soorten voertuigen. Een tankwagen gaat mogelijks langer mee dan een hoogtewerker. Dat men in Afrika nog plezier heeft van een voertuig is leuk, maar dat zegt niets over het al dan niet terecht vervangen van een voertuigen hier.
De ziekenhuizen sturen ook elk jaar opleggers vol materiaal naar Afrika en het Oostblok. Dan moeten die er ook maar langer mee doen. Bovendien kan je een voertuig van 20 jaar oud ook niet vergelijken met een modern qua actieve veiligheid (wegligging, stabilisatievontrole etc).
15 tot 20 jaar lijkt mij een voldoende grote termijn.
Een Nederlandse brandweerhoogwerker heeft geen zwaar leven. Het is niet zo dat ze dagelijks 8 uur per dag in bedrijf zijn of dat ze overbelast/oneigenlijk gebruikt worden zoals in bedrijfsleven (hoogwerkers voor onderhoud) wel voorkomt.
De Nederlandse brandweerhoogwerker staat het grootste deel van haar leven keurig netjes in een verwarmde, droge stal en mag af en toe even naar buiten, meestal om een patient met brancard voor de ambulancedienst naar beneden tillen, soms om twee man op dak te tillen bij een schoorsteenbrandje of een keer een nachtje voor inzet torenstraal.
Het ding zit ook nogeens keurig in periodiek onderhoud.
De hoogwerkers kunnen ontzettend lang mee echter zal de PR-juf en de directeur veiligheidsregio gaan stuiteren omdat een hoogwerker uit uit 1988 er niet zo gelikt uitziet in de nieuwe promofolder of -video van de veiligheidsregio/brandweer. Nederlandse brandweerregio's vinden het ontzettend belangrijk om innovatief te zijn, op zich kan je zeer innovatief zijn met ouder materieel, echter is het PR-technisch lastiger te verkopen aan het volk dat je state-of-the-art en innovatief bent als je met je 30 jaar oude hoogwerker komt aankakken.