GRIP 2 (aanvaring tanker met benzeen) Thompsonbrug - Grave 29-12-2016

Auteur Topic: GRIP 2 (aanvaring tanker met benzeen) Thompsonbrug - Grave 29-12-2016  (gelezen 40557 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #150 Gepost op: 4 januari 2017, 09:49:56
Citaat van: oma link=msg=1471069 date=1483516281
Cornielje vindt kritiek op veiligheidsregio's na aanvaring stuw terecht

http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2124807/Cornielje-vindt-kritiek-op-veiligheidsregio-s-na-aanvaring-stuw-terecht

Hoe en door wie zijn de hulpdiensten gealarmeerd :

a. een toevallige passant op de brug die in de mist een hoop lawaai hoorde en 112 heeft gebeld
b.de schipper van de tanker die via de marifoon op het blokkanaal de verkeerspost RWS heeft aangeroepen

Onder a. kan ik mij voorstellen dat er in eerste instantie een autospuit wordt gestuurd zonder dat de bekende lijst wordt afgewerkt onder b. moet het direct bij de verkeerspost bekend zijn geweest dat de tanker een lading van 2000 ton benzeen aan boord had en het hele circus gealarmeerd had moeten worden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #151 Gepost op: 4 januari 2017, 10:27:34
Citaat van: T4tinus link=msg=1471044 date=1483479108
Mijn gevoel geeft je wel gelijk.
In het stuk van Snel komt ook een globale schatting voor van de krachten (pagina 68 van de pdf). De bodem van de rivier ligt op 2,70 + NAP. Voor de gewenste stuwhoogte van 7,70 + NAP moet het ponton 5 meter hoog zijn. Het benodigd gewicht is afhankelijk van de overspanning maar loopt als snel in de honderden tonnen. Omdat het ding op de (ongelijke) bodem moet rusten, een paar meter groen water over de luiken moet kunnen dragen en niet zijdelings in elkaar gedrukt mag worden, is dit geen standaard ponton.

Maar ik ben even scannend door het verhaal van dhr Snel heengegaan. Hij rekent toch niet voor niets even uit of de pijlers van een nieuw te bouwen stuw kunnen kantelen in de stroomrichting. Ook hij rekent door of een nieuw te bouwen stuw niet afschuift. En of de bodemplaten achter een drooggemaakt stuwdeel niet omhoog gedrukt worden door de druk van het grondwater. Ik ben geen waterbouwkundig ingenieur. Maar ik snap wel dat het wat minder simpel is dan het lijkt.

De constructie van de peilers van de brug kan zodanig zijn dat een afgezonken ponton de opening niet kan afsluiten.

Het centrale probleem is dat je het water kwijt moet kunnen. Ook bij debieten boven de 2000 kub per seconde. Die debieten kun je niet zomaar omleiden ter plaatse van de stuw met pontons of damwanden zonder dat je de effecten doorrekent. Zo zullen de grondkuilen stroomafwaarts van de stuw zich ook verplaatsen.
Het zou mij niet verbazen als Rijkswaterstaat nu al stroomafwaarts effecten vindt van het gat in de stuw in de vorm van nieuwe kuilen en banken.

Je hoeft in deze situatie het water niet tot 7,70 m te laten komen.
Pontons hebben een dek belasting van 10-15 ton/m2 (de oudere 10 en de nieuwere 15) en de tanks van een ponton kan je helemaal vol pompen, het open ruim van een duwbak ook.
Nieuwe kuilen en banken zijn inderdaad wel te verwachten. Wij samen met RWS en DOS bouw hebben ooit eens een paar dagen proeven gedaan in de Haringvlietsluizen, een schuif open en een verval in dat gat van ruim 1-1,5 meter ruim honderd meter in zee waren de effecten op de bodem zichtbaar !


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #152 Gepost op: 4 januari 2017, 10:42:19
Meer duidelijkheid schade stuw Grave


Tijdelijke maatregelen stuw Grave
  
Momenteel bekijkt Rijkswaterstaat of een tijdelijke beheersmaatregel mogelijk is om zo snel mogelijk de waterkerende functie van de stuw te herstellen. Als daarmee het waterpeil op orde gebracht wordt, is, kan de scheepvaart hervat worden. Rijkswaterstaat denkt aan een tijdelijke waterkerende maatregel, die voor de bestaande stuw Grave wordt geplaatst. Verschillende zaken worden nu nog onderzocht. Een vereiste is dat de tijdelijke maatregel binnen 48 uur afbreekbaar is. De Maas is een regenrivier; het waterpeil kan zeker in het hoogwaterseizoen snel stijgen. De waterveiligheid staat bij het zoeken naar de tijdelijke maatregel bij stuw Grave voorop.

Rijkswaterstaat verwacht over enkele dagen met een uitgewerkt en doorgerekend scenario voor de tijdelijk maatregel bij de stuw Grave te komen.
    

Pompen Maaswaal-Kanaal
  
Het pompen van water uit de Maas naar het Maas-Waalkanaal gaat onverminderd verder. Hierdoor is er naar verwachting in de loop van volgende week weer beperkt scheepvaart op het Maaswaal-Kanaal mogelijk

http://rws.nl/over-ons/nieuws/nieuwsarchief/p2017/01/meer_duidelijkheid_schade_stuw_grave.aspx


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #153 Gepost op: 4 januari 2017, 11:30:13
Citaat van: Thor link=msg=1471076 date=1483519796
b.de schipper van de tanker die via de marifoon op het blokkanaal de verkeerspost RWS heeft aangeroepen

Aangezien de stuurhut compleet vernield is vraag ik mij af of de schipper nog wel een werkende marifoon kon bereiken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #154 Gepost op: 4 januari 2017, 11:54:34
Citaat van: DiNozzo link=msg=1471104 date=1483525813
Aangezien de stuurhut compleet vernield is vraag ik mij af of de schipper nog wel een werkende marifoon kon bereiken.

Op dit soort schepen kan de stuurhut,op verschillende manieren, op en neer dus staat relatief niet al te vast in de hoge stand (vaarstand).
.
Door de aanvaring is de stuurhut waarschijnlijk naar voren geschoten, de stuurhut is echt niet vernield doordat de tanker zoals, ergens in de pers, eerder vermeld onder de stuw was doorgevaren en volledig was vernield.
N.B. Het AIS signaal bleef nog lange tijd zichtbaar terwijl de tanker boven de stuw lag dus ook de verschillende VHF,s kunnen in tact zijn gebleven alsmede eventuele VHF portofoons.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #155 Gepost op: 4 januari 2017, 20:56:51
Gevolgen kapotte stuw Grave in animatie

https://www.youtube.com/watch?v=5trzFAtj12I
Omroep Brabant
Gepubliceerd op 4 jan. 2017
Citaat
De kapotte stuw in Grave zorgt voor veel problemen. In deze animatie zie je ongeveer welke problemen.
Samen sterk in de hulpverlening!


aov

  • Ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 290
  • Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven!
Reactie #156 Gepost op: 4 januari 2017, 22:02:39
Een tekstgedeelte uit het Coordinatieplan Vaarwegen van de Veiligheidsregio Brabant Noord.

"Het  feit  dat  de  Veiligheidsregio  Brabant-Noord  deze  scenario’s  hanteert  is  zorgvuldig afgestemd  met  de  buurregio’s  zowel  op  ambtelijk  (beleids-)niveau  als  op  het  niveau  van  de meldkamers.  Wij  realiseren  ons  terdege  dat  dit  een  inspanning  en  accuraatheid  vraagt  van  het Gemeenschappelijk  Meldcentrum  (GMC)  bij  het  ontvangen  en  de  uitvraag  van  de  melding, zodat  in  de  contacten  met  de  omliggende  meldkamers  over  een  incident  op  de  Maas  geen onduidelijkheden over aard, risico en omvang  van het  incident.   Door  de  ontwikkeling  en  ingebruikname  een  digitaal  uitvraagprotocol  (stappenplan)  op  de Meldkamer  kan  gericht  en  snel  uitgevraagd  worden  en  kan  direct  de  noodzakelijk  inzet  van  de operationele diensten worden bepaald."

Het volledig plan: http://www.vrbn.nl/publish/library/167/coordinatieplan_vaarwegen_definitieve_versie_26_juni_2013_printversie.pdf


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #157 Gepost op: 5 januari 2017, 00:48:19
'Laag waterpeil in de Maas kan gevaarlijk zijn voor de dijken'

DINSDAG, 08:00 BINNENLAND

Hoewel dijken zijn bedoeld om het land te beschermen tegen hoogwater, is het op dit moment juist het lage waterpeil in de Maas dat de dijken in gevaar brengt. Het grondwater staat nu hoger dan het rivierwater en dat is slecht voor de dijken, zegt Waterschap Limburg.

Vorige week ramde een binnenvaartschip een stuw bij Grave, waardoor het waterpeil tussen Grave en Sambeek zo'n drie meter daalde. Door de kapotte stuw is de scheepvaart op dat traject in beide richtingen gestremd, met grote vertragingen als gevolg.

lees verder: http://nos.nl/artikel/2151221-laag-waterpeil-in-de-maas-kan-gevaarlijk-zijn-voor-de-dijken.html
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #158 Gepost op: 5 januari 2017, 10:58:31
Citaat van: aov link=msg=1471275 date=1483563759

Het volledig plan: http://www.vrbn.nl/publish/library/167/coordinatieplan_vaarwegen_definitieve_versie_26_juni_2013_printversie.pdf

23 bladzijden algemene tekst, schema's etc.

Op een bladzijde A-4 kun je aangeven het telefoonnummer van de verkeerspost Maasbracht, de VHF blokkanalen op de Maas,de VHF kanalen in gebruik voor de scheepvaart etc. de RWS VHF kanalen etc.
Daar staan de politie en brandweer in dichte mist zonder enige mogelijkheden van contact met het schip. (Een VHF portofoon kost wel ca 250 euro)

En nu komt men plotseling tot de ontdekking dat het allemaal via dat coordinatieplan van 23 bladzijden 3.5 uur heeft geduurd !


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711