GRIP 2 (aanvaring tanker met benzeen) Thompsonbrug - Grave 29-12-2016

Auteur Topic: GRIP 2 (aanvaring tanker met benzeen) Thompsonbrug - Grave 29-12-2016  (gelezen 40551 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Stuwcomplex Grave beschadigd door aanvaring (update)


Foto rijkswaterstaat.nl

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 30 december 2016- Laatste update: 30 december 2016 21:59 uur

De stuw in de Maas bij Grave is donderdagavond 29 december omstreeks 19.30 uur door een aanvaring beschadigd. De scheepvaart tussen Grave en Sambeek en op het Maas-Waalkanaal is hierdoor gestremd. Rijkswaterstaat onderzoekt de precieze schade aan de stuw. Deze nadere inspectie vindt zaterdag plaats.

Uit onderzoek blijkt dat 5 schuiven van de stuw beschadigd zijn. Hierdoor loopt er water weg uit het stuwpand (deel van de rivier tussen 2 stuwen en/of sluizen) tussen Grave en Sambeek. Naar verwachting kan er zaterdag in de middag meer duidelijkheid worden gegeven over de mogelijke herstelwerkzaamheden en de duur daarvan. Er moet onder andere met camera’s onderwaterinspectie plaatsvinden. Vanmiddag is een helikopter de lucht ingegaan om de situatie en impact van het zakkend peil in het stuwpand Sambeek– Grave vast te leggen.

Waterstand
Het water is nog niet genivelleerd, het waterpeil is daardoor nog niet stabiel. Dat betekent dat de waterstand tussen Grave en Sambeek nog daalt tot zo'n +5m NAP. Hierdoor kunnen oevers droogvallen. Het is niet veilig om daar nu te gaan wandelen of anderszins te recreëren.

Impact scheepvaart en wegverkeer
De Provinciale weg over de Thompsonbrug (N324) is aan het einde van de ochtend alsnog gestrooid en daarna opengesteld voor alle wegverkeer. De Maas tussen Grave en Sambeek en het Maas-Waalkanaal tussen Heumen en Weurt blijven gestremd. Omleidingsroutes voor de scheepvaart lopen via Rotterdam en Antwerpen.

Aanvaring
De politie doet onderzoek naar de oorzaak van de aanvaring. Als het schip vrijgegeven wordt door de politie, bekijken we wanneer en hoe precies we het schip kunnen laten verslepen.

Meer informatie
Op de pagina Aanvaring Stuwcomplex Grave vindt u antwoord op veelgestelde vragen over de situatie.



Aanvaring stuwcomplex Grave

Op donderdagavond 29 december is de stuw in de Maas bij Grave door een aanvaring beschadigd.

De scheepvaart op de Maas tussen Sambeek en Grave en op het Maas-Waalkanaal tussen de sluizen Heumen en Weurt is in beide richtingen gestremd. Door de beschadiging is er water weggelopen uit het gedeelte van de Maas tussen Sambeek en Grave.

Veelgestelde vragen
Heeft u een vraag naar aanleiding van de aanvaring van de stuw bij Grave? We hebben de veelgestelde vragen voor u op een rijtje gezet. Dit zijn onder andere vragen over oorzaak, maatregelen en de gevolgen van de aanvaring.



Veelgestelde vragen

Wat is er aan de hand?
Op donderdag 29 december is omstreeks 19.30 uur een binnenvaartschip (geladen met benzeen) in de dichte mist tegen de stuw in de Maas bij Grave gevaren. Hierbij is de stuw dermate beschadigd geraakt dat er een lekkage is van het stuwpand tussen Grave en Sambeek. Het schip is door de stuw heen gevaren en ligt achter de stuw. Er is geen sprake van lekkage van de benzeen uit het schip. De politie doet onderzoek naar de  oorzaak is van de aanvaring.

Wat is de schade aan de stuw?
De stuw bij Grave is bevestigd aan de Thompsonbrug (N324). Door de aanvaring zijn tenminste 5 jukken (schuiven) van de stuw beschadigd geraakt (juk 13 t/m 17). Juk 16 en 17 zien er optisch goed uit, juk 13,14 en 15 zijn beschadigd en/of krom. 2 jukken (14 en 15) dienen vervangen te worden. Bij benadering is het gat dat is ontstaan door de aanvaring 25 tot 30 meter breed.

Zijn er tijdelijke herstelmogelijkheden aan de stuw mogelijk?
Er zijn geen tijdelijke herstelmaatregelen mogelijk. Naar verwachting kan er zaterdag 31 december in de middag meer duidelijkheid worden gegeven over de mogelijke herstelwerkzaamheden en de duur daarvan.

Wat is de status van de bergingswerkzaamheden van het schip?
Het schip ligt voor anker ten noorden van stuw Grave. De rederij van het schip is verantwoordelijk voor de berging. Dit kan echter pas worden gedaan als de benzeen uit het schip is gepompt en het schip wordt vrijgegeven voor transport.

Wat zijn de gevolgen voor het waterpeil op de Maas?
Door de beschadiging van de stuw bij Grave is er water weggelopen uit het stuwpand (het deel van de rivier tussen 2 stuwen) Sambeek - Grave. Het waterpeil van dit gedeelte van de Maas is nog niet genivelleerd, het waterpeil is daardoor nog niet stabiel. Het waterpeil op dit gedeelte van de Maas daalt nog en zal op hetzelfde niveau komen als het waterpeil van het stuwpand tussen Grave en Lith.

Waarom zijn er stuwen in de Maas?
Vanwege het hoogteverschil in het Limburgse landschap wordt de Maas in Limburg dagelijks kunstmatig op peil gehouden. Dit gebeurt door stuwen, waarmee Rijkswaterstaat het waterniveau in de Maas beheert en de rivier veilig en bevaarbaar houdt. In de Maas liggen 7 stuwen, (van zuid naar noord) bij Borgharen, Linne, Roermond, Belfeld, Sambeek, Grave en Lith.

Wat zijn de gevolgen van de peilverlaging voor kades, dijken, loswallen etc. in de regio?
Dit dient per situatie bekeken te worden, omdat dit mede afhankelijk is van de kwaliteit van objecten en de bouwkundige structuur. Rijkswaterstaat adviseert om niet op drooggevallen oevers te wandelen of anderszins te recreëren.

Waar kunnen eigenaren van woonboten en/of omliggende bedrijven terecht met vragen over gevolgen daling waterstand?
De verantwoordelijkheid voor het informeren van woonbooteigenaren ligt bij de Veiligheidsregio en de betreffende gemeente. De landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat is ook beschikbaar voor vragen via telefoonnummer 0800-8002. Deze vragen worden dan doorgezet naar de betreffende instantie.

Wat zijn de gevolgen voor de scheepvaart?
De scheepvaart op de Maas tussen Sambeek en Grave en op het Maas-Waalkanaal tussen de sluizen Heumen en Weurt is in beide richtingen gestremd. Het is niet mogelijk te zeggen hoe lang de stremming gaat duren.

Hoe kunnen schepen omvaren?
Afhankelijk van de grootte van het schip kan het scheepvaartverkeer omvaren via de vaarroute sluis Klein Ternaaien – Antwerpen of via Kanaal Wessem – Nederweert en de Zuid-Willemsvaart. Voor uitzonderlijk grote/brede schepen is er geen alternatieve route.

Wat zijn de gevolgen voor het wegverkeer?
De Thompsonbrug over de Maas op de N324 bij Grave en Nederasselt was na de aanvaring op donderdagavond 29 december vanuit veiligheidsoverwegingen afgesloten voor het verkeer. Op vrijdagmiddag 30 december is de N324 weer opengesteld voor verkeer.

Hoe lang gaat deze situatie nog duren?
Dat is nog niet bekend, omdat de precieze schade aan de stuw nog niet inzichtelijk is. Rijkswaterstaat hoopt hier zaterdag 31 december met behulp van onder andere onderwatercamera's meer duidelijkheid over te krijgen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #91 Gepost op: 31 december 2016, 09:30:34
Citaat van: Joël Hendriks link=msg=1469926 date=1483125734
1.Een en ander is geregeld over het gebruik van AIS is in het Binnenvaartpolitiereglement (BPR).

Enzovoorts, enzovoorts...

2.De nauwkeurigheid daarvan is maximaal 0,1 meter afwijkend; vanaf het punt waar je echt verkeerd zit (uiterste landtong/afscheidingsdijk sluis) is het 750 meter tot de stuw. Uit de AIS data is op te halen dat het schip voer met minstens 7,8 knopen (= ongeveer 14,5 km/h of 4 m/s), voorbij dat punt. Blijkbaar is het in de drie daarop volgende minuten niet gelukt om het schip voldoende af te kunnen remmen. Getuige uit het feit dat er zich geen (verdere) persoonlijke ongevallen hebben voortgedaan heeft de bemanning op enig moment zelf ook wel ingezien dat dit heel erg fout ging en is tijdig op een redelijk veilige plek op het schip gaan schuilen.

Een schip ligt ook niet zomaar stil. Vergis je niet in de kracht van de stroming op de rivier, die is zeer krachtig.3. Ik las vandaag ook de nodige stuurlui aan wal opmerkingen, zoals: waarom leg je het schip dan niet dwars, dan rem je veel meer af. Alleen het omgekeerde is juist waar. Door de stroming wordt je juist alleen maar sneller naar (in dit geval) de stuw geduwd door het water. Was de snelheid van het schip dan niet te hoog? Ter verdediging van de schipper voer ik meteen aan dat (redelijk) stilstaand water voor een sluis veel beter remt dan een doorgaande stroom.

4.Overigens is het schip weldegelijk beladen met 2000 ton benzeen, ik quote Schuttevaer, de organisatie (en website) die werkelijk alles weet over de binnenvaart:

5.Met een vernielde stuurhut is het zeer waarschijnlijk dat daarmee ook een groot deel van de communicatie-apparatuur danwel vernietigd danwel onbruikbaar danwel onbereikbaar is geworden. Dat is alvast een enorme beperking in de communicatie (nog los van de taal).

De sluis bij Grave kan op afstand bediend worden (uit mijn hoofd gebeurt dat vanuit Lith, maar kan ook elders). Er is dus geen garantie dat er fysiek iemand van RWS aanwezig is op het sluiscomplex Nederasselt om daar direct in de dienstboot (die normaal gesproken boven de sluis ligt) te springen. Varend vanuit Nijmegen ben je denk ik nog langer onderweg dan in de auto even naar Nederasselt te rijden en daar de boot op te stappen. Alleen je bent niet in een paar minuten van Nijmegen naar Grave, daar doe je (zelfs met OGS) toch snel 15 minuten over; en dan moet je nog geschut worden (en dat is ook niet iets wat je heel snel kan doen...).

Kortom: het tijdsverloop lijkt allemaal mega traag, alleen ik vind het wel meevallen.

6.Omroep Brabant en Gelderland geven beide de mist de schuld; dat lijkt mij behoorlijk onzin. Wat meer realistisch is, is dat de schipper niet (zoals wel verplicht) goed de AIS in de gaten heeft gehouden.7. Dat is waarschijnlijk ook de reden voor diens aanhouding.

1.Er is nog het een en ander meer geregeld vwb schepen met dit soort lading o.a. het gebruik van de radar en een radar waarnemer in mist. Zier ook @ Jan Smitsman
2.Bij het gebruik van de radar en de electronische kaart en AIS kun je al naar de instellingen naar behoefte ver vooruit kijken. N.B. de meeste electronische kaarten ook foto's geven van vast objecten die je onderweg kunt tegenkomen. Dus voldoende tijd bij het juiste gebruik van deze apparatuur.
3.Als je vooraf weet waar je naartoe vaart, de stuw dus, zou je kunnen proberen het schip de wal in te sturen, schade aan het voorschip en niet aan de stuw/brug met alle consequenties van dien.
4.In eerdere berichten (in de mist) werd gesproken van een leeg schip, waarschijnlijk vanwege het betrekkelijk hoge vrijboord van dit soort schepen.
5.Is het schip tegen de stuw aangevaren of onder de stuw door gegaan en later weer terug weten te komen. Dat laatste lijkt vrij moeilijk gelet op de stand van de geleidingen van de stuw die werken als een soort weerhaken bij achteruit varen en het eventueel onklaar raken van de stuurhut.
6.Als er geen mist zou zijn geweest had de schipper de stuw echt wel op de nodige afstand met het blote oog, kunnen waarnemen, ook zonder AIS en radar, en had de schipper de sluis kunnen nemen, dus geen onzin wat er over de mist wordt geschreven. De schipper was waarschijnlijk kennelijk daar niet al te bekend.
7.Aanhoudingen zijn onder dit soort omstandigheden gebruikelijk, al was het maar om een bloedproef te laten nemen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #92 Gepost op: 31 december 2016, 09:44:48
Schipper (52) aangehouden na aanvaring bij Grave

GRAVE - De politie heeft vrijdagmorgen in het ziekenhuis de 52-jarige schipper aangehouden die in de nacht van donderdag op vrijdag een aanvaring had met een stuw op de Maas bij Grave. De man uit Slowakije is aangehouden voor verder verhoor.

Bij de schipper, die voer op een Duits schip, is ook een bloedmonster afgenomen om vast te kunnen stellen of er mogelijk sprake was van alcoholgebruik.

De politie doet verder onderzoek naar de oorzaak van de aanvaring op de Maas. Daarbij worden ook specialisten in gezet van de Landelijke Eenheid voor het technisch onderzoek aan het schip.


http://www.gelderlander.nl/regio/maasland/grave/schipper-52-aangehouden-na-aanvaring-bij-grave-1.6795958


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #93 Gepost op: 31 december 2016, 09:58:29
De RWS 27 en de werkvaartuigen Mulder en Ram zijn inmiddels (AIS) weer vertrokken van de stuw en varen met beperkte snelheid (ca 7 kn.) voor de stroom.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #94 Gepost op: 31 december 2016, 13:08:17
Stuwcomplex Grave beschadigd door aanvaring (update)

Naar verwachting kan er zaterdag in de middag meer duidelijkheid worden gegeven over de mogelijke herstelwerkzaamheden en de duur daarvan. Er moet onder andere met camera’s onderwaterinspectie plaatsvinden. Vanmiddag is een helikopter de lucht ingegaan om de situatie en impact van het zakkend peil in het stuwpand Sambeek– Grave vast te leggen.

http://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/nieuws/nieuwsarchief/p2016/12/stuw-grave-beschadigd-door-aanvaring.aspx

De sleepboot "Ganzeboot" Duik en lasbedrijf Boeren Hedel is bovenstrooms van de stuw/brug aan de gang. (AIS)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #95 Gepost op: 31 december 2016, 13:56:01
@ De sleepboot "Ganzeboot" Duik en lasbedrijf Boeren Hedel *) is bovenstrooms van de stuw/brug aan de gang. (AIS)

*)Duik- en Lasbedrijf Boeren BV is uw partner voor het uitvoeren van onderwaterwerken. Ons bedrijf levert technische ondersteuning en engineering, inspecties en goed opgeleid personeel met ervaring op het gebied van de meest uiteenlopende werkzaamheden onderwater.

Duik- en Lasbedrijf Boeren BV heeft de beschikking over een eigen werkplaats, decompressietanken, professionele duikers met alle faciliteiten die onder water nodig kunnen zijn. Natuurlijk onbreekt een moderne, uitgebreide lijn aan duikmaterieel en onder water-tools niet.

Ons bedrijf heeft bewezen de capaciteit in huis te hebben voor de uitvoering en begeleiding van uiteenlopende projecten op het gebied van (onder)waterwerken, zowel in binnen- als buitenland, met hantering van strakke tijdschema's en tot meer dan 35 duikers op een project.


Eerdere werkzaamheden o.a.
Reparatie stuw Lith.
DLB's inzet is gevraagd om te assisteren bij de hijswerkzaamheden t.b.v. de reparatie werkzaamheden van de klep bij stuw Lith.
Omdat er schade aande de constructie en het aandrijfwerk was ontstaan, was het niet meer mogelijk om de schuif en de klep van de stuw te bewegen, even leek het erop dat de Maas tussen Grave en Lith, leeg of 2,5 meter omlaag gebracht moest worden. Wat een enorme schade mee zou brengen voor omliggende bedrijven en een ongemak voor jachthavens en jachteigenaren.


http://www.duikenlasbedrijfboeren.nl/


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #96 Gepost op: 31 december 2016, 14:50:32
https://www.youtube.com/watch?v=urPzcIBeGY0
112landvancuijk
Gepubliceerd op 31 dec. 2016
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #97 Gepost op: 31 december 2016, 15:52:04
Dag na de aanvaring binnenvaartschip met een stuw op de Maas bij Grave

! No longer available

Het lijkt gelet op de eventuele schade aan het schip niet erg op dat de tanker door de stuw is gevaren maar eerder dat het stuurhuis door de klap werd ontwricht.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #98 Gepost op: 31 december 2016, 16:01:03
Waterpeil Maas bij Gennep daalt nog altijd

Het gevaar voor de woonboten in de Paesplas bij Gennep is nog niet geweken. Het waterpeil in de Maas tussen Grave en Sambeek is nog aan het dalen en bereikt in de loop van zaterdagmiddag pas het laagste peil.
Dat heeft een woordvoerster van de gemeente Gennep gezegd na overleg met Rijkswaterstaat.
Een deel van de woonboten in de plas komt dus zaterdag nog wat schever te hangen dan toch al het geval was. Het gaat om schepen die niet kunnen worden losgemaakt van de kade.
Op drie boten staan pompen die kunnen worden ingezet als de boten water zouden maken *). Dat is tot nu toe bij een van de drie gebeurd. De bewoners hebben de nacht doorgebracht bij familie, vrienden of in een hotel. In de Paesplas liggen in totaal zeventien woonschepen.


http://www.nu.nl/binnenland/4372759/waterpeil-maas-bij-gennep-daalt-nog-altijd.html

*) Als het water omhoog komt en de woonschepen niet direct meegaan dan zou er water kunnen binnentreden, dus vooraf schotten voor de ramen en alle gaten zoveel mogelijk afdichten


Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #99 Gepost op: 31 december 2016, 17:17:49
'Ik moest via Omroep Gelderland horen dat er iets aan de hand was': burgemeester Heumen heeft forse kritiek

http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2124555/Ik-moest-via-Omroep-Gelderland-horen-dat-er-iets-aan-de-hand-was-burgemeester-Heumen-heeft-forse-kritiek