Weet niet hoe groot het inwonersaantal is waar je werkt, maar 9 aanhoudingen klinkt al weinig, dus waar komt dat door personeelstekort?
Dan de gevallen op zich geen snelrecht waarom niet. zijn de regels niet duidelijk genoeg?
2 keer sepot waarom?
Wat houdt schikking in, in deze gevallen en waarom schikking?
Blijkbaar nog te veel onduidelijkheden en aanklachten blijkbaar nog niet hard genoeg? Lijkt mij dat er nog een hoop is te winnen?
Ik ben brandweer man dus heb niet de wetskennis, vandaar mijn vragen.
Ik zal je vragen hieronder beantwoorden, maar ik wil je wel vragen op je woordkeuze te letten als je zelf al aangeeft geen wetskennis te hebben. Je suggereert een aantal dingen die echt als een tang op een varken slaan. Ik proef er uit dat het onze eigen schuld is dat er geen snelrecht is toegepast, maar misschien bedoel je dat helemaal niet zo.
Enfin:
- Waarom is 9 aanhoudingen weinig? Het betreft hier een kleine tot middelgrote stad waar de sfeer gewoon meer dan prima is tijdens de jaarwisseling. We wonen niet allemaal in de Schilderswijk. Personeelstekort is dan ook nogal suggestief en nergens op gebaseerd, want niet waar. Kortom, er zijn steden waar het niet helemaal uit de klauwen loopt.
- Waarom geen snelrecht? Dat is aan eisen verbonden, niet ieder feit is geschikt voor snelrecht. Zo moet een verdachte de tijd hebben om zich goed te kunnen (laten) verdedigen en moet het bewijs heel erg overtuigend zijn. De politie bepaalt niet welk delict voor snelrecht in aanmerking komt, dat ligt bij het OM.
- Sepot omdat men vindt dat niet wettig en overtuigend bewezen kan worden dat de verdachte ook dader is, bijvoorbeeld te weinig getuigen/bewijs. Sepots zijn zaken die dagelijks gebeuren, ook buiten de jaarwisseling.
- Een schikking houdt in dat de verdachte een betalingsvoorstel krijgt en daarmee verdere strafvervolging afkoopt. Ook dit is een heel normaal proces binnen het Nederlands rechtssysteem, ook buiten de jaarwisseling. Zie artikel 74 wvsr
Wij gaan als politie niet over de strafvervolging. Als partij A geslagen is door partij B dan houden wij partij A aan en nemen we een aangifte op van B. We proberen zoveel mogelijk bewijs te verzamelen tijdens de onderzoekstijd die we hebben waarop het OM een beslissing gaat nemen. Als dat een sepot is, of een schikking of een dagvaarding of een TOM zitting of snelrecht....... daar hebben wij geen invloed op.
De verdachtmaking is hard genoeg, anders mogen we niet aanhouden.
Als er niet meer bewijs te vinden is omdat A en B zonder getuigen in hun woonkamer hebben gevochten, dan houdt het voor ons ook op. Er valt dus geen hoop, maar heel weinig te winnen voor ons.
Ik ben wel van mening dat er iets aan de strafvervolging (dus zijde OM) kan worden verbeterd.