Brandweervoertuig gekanteld Vosselmanstraat - Apeldoorn 08-01-2017

Auteur Topic: Brandweervoertuig gekanteld Vosselmanstraat - Apeldoorn 08-01-2017  (gelezen 12716 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pascal

• Forum gebruiker
Vandaag bereikte mij het bericht vanuit betrouwbare bronnen binnen de brandweer Apeldoorn dat de beide heren uit het ziekenhuis zijn ontslagen uit het ziekenhuis en thuis verder mogen herstellen. O0
Beide heren hebben bij het ongeval kneuzingen en snijwonden opgelopen, Ze hebben enorm veel geluk gehad dat ze er op deze manier van af komen.
Het had heel anders af kunnen lopen.

warhamstr

• Forum gebruiker
Citaat van: Bert65 link=msg=1472926 date=1483998708
...en de tank van de brandweer uit 1 deel? ...
Nee.

En Prio1 rijden zou niet 'rijden met extra risico's' moeten betekenen

CopVR3

• Senior gebruiker
Indien het voertuig niet helemaal vol was tijdens de uitruk is dit waarschijnlijk de reden dat het voertuig uiteindelijk gekanteld is, en is het uiteindelijk de verantwoording van de laatste persoon welke vergeten is de watertank van het voertuig meer als 90% of minder als 20% van het volume af te tanken.
Hierdoor kun je oncontroleerbare vloeistof reacties krijgen en zeker in een rechts links bochten combinatie of andersom zoals op deze casus.
Kans is 9 op 10 dat de snelheid gewoon te hoog was. Niet meer niet minder...

Lullig is het zeker. Ik weet hoe het voelt. Een van mijn eerste inzetten achter het stuur van een ME bus reed ik de rechter spiegel ook stuk.
Alleen bij mij lag de bus er niet op...

Nickvm

• Senior gebruiker
Citaat van: pascal link=msg=1472964 date=1484015612
Vandaag bereikte mij het bericht vanuit betrouwbare bronnen binnen de brandweer Apeldoorn dat de beide heren uit het ziekenhuis zijn ontslagen uit het ziekenhuis en thuis verder mogen herstellen. O0
Beide heren hebben bij het ongeval kneuzingen en snijwonden opgelopen, Ze hebben enorm veel geluk gehad dat ze er op deze manier van af komen.
Het had heel anders af kunnen lopen.

Goed nieuws!  O0
Ze hebben echt een engel op hun schouders gehad.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Citaat van: pompbediende link=msg=1472919 date=1483997604
toch moet dat geen probleem zijn voor een opgeleide chauffeur toch?  De melkrijder of brandstofboer  doet niet anders  ;)
Maar die rijden ook niet zo snel mogelijk zoals brandweerchauffeurs doen.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1473139 date=1484077041
Maar die rijden ook niet zo snel mogelijk zoals brandweerchauffeurs doen.

Een brandweerchauffeur die met een tankwagen omslaat rijdt niet zo snel mogelijk maar sneller dan mogelijk.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Al de chauffeur van de TS van de Maten die de Panda bestuurster de stuipen op het lijft jaagt even wat meer afstand had gehouden en niet zo dwingend tot vlak achter haar was gereden was de paniek misschien minder geweest. ( is dit nu art 5, overig verkeer niet in gevaar brengen?)
Als je een Tankwagen met dit gewicht om krijgt heb je wel goed je best gedaan. Hoewel hoge snelheid en een stoeprandje van een middenberm in de bocht meenemen wil ook wel eens dit resultaat opleveren. In veel koprsen is het gebruikelijk dat je eerst chauffeur wordt op een TS, en daar uitrukt ervaring op doet. Pas dan krijg je instructie op andere voertuigen met andere rijeigenschappen, zoals hoogwerkers, haakarmchassis, en bijvoorbeeld meesturende achterassen, met een iets ander bochten gedrag als een TS met vaste achteras.
Mooi resultaat op je eerste Prio 1 rit, daar gaat hij nog jarenlang wat van horen. ;D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Nickvm

• Senior gebruiker
Bocht waar brandweerauto huis ramde 'niet heel gevaarlijk'

APELDOORN - De bocht in de Vosselmanstraat in Apeldoorn waar zondag een brandweerauto een huis ramde, staat volgens de gemeente niet te boek als heel gevaarlijk.

'Hij is wel scherp, maar onder normale omstandigheden kun je er met 50 kilometer per uur doorheen', zegt woordvoerder Arnoud van der Steen. Omwonenden pleitten na het ongeluk voor maatregelen, omdat er vaker ongelukken zijn gebeurd. De gemeente vindt aanpassing nog niet nodig.

De gemeente heeft de cijfers over 2016 nog niet, maar de woordvoerder weet al wel dat er toen twee ongelukken waren. Snelheid speelde volgens hem toen een rol. Uit de cijfers tot en met 2015 blijkt in elk geval niet dat de bocht heel gevaarlijk is, zegt Van der Steen.

Gemeente wacht politieonderzoek af
De politie is nog bezig met het onderzoek naar het ongeluk van zondag, toen de bluswagen op weg naar een brand in Teuge een huis ramde. Pas als daar iets bijzonders uit naar voren komt, wil de gemeente maatregelen overwegen.

De brandweerauto liep heel veel schade op. De twee brandweerlieden kwamen er met lichte verwondingen vanaf. De chauffeur zat voor het eerst achter het stuur op weg naar een brand.

Bron:
http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2125322/Bocht-waar-brandweerauto-huis-ramde-niet-heel-gevaarlijk?r=veluwe