Beste bergers en anderen,
Misschien ga ik nu mensen tegen het zere been schoppen maar dat is niet mijn bedoeling.
Ik heb dit hele verhaal vanaf het begin af aan gevolgd en probeer logisch na te denken.
Wat ik nu begrepen heb:Stichting IMN sluit met diverse bergers contracten in bepaalde rayons maar kan men niet altijd de aanrijdtijden
halen door welke oorzaak dan ook.
En als men XX keer de aanrijdtijden niet haalt kan men het werk verliezen.
Voor dit probleem zou dus wat ik begrijp een oplossing moeten komen wat ik kan begrijpen want het gaat om je broodwinning.
Mijn idee is als volgt. Gooi het hele systeem op de schop en bouw het om naar Politie / BRW en GGD model.
Maak het makkelijker / simpeler:Stop met het gunnen aan bergers voor een bepaald gebied maar ga goed samenwerken en stop met verplichte aanrijdtijden.
Alle bergers sluiten zich aan bij Stichting IMN. Zonder daar bij te zijn aangesloten mag je geen voertuigen bergen
waar dan ook in Nederland.
Het kan heel simpel:Het systeem wat gebruikt kan gaan worden bestaat namelijk al.
Men moet het alleen wel willen.
Het filmpje over AMBUNET AVLS/GIS heb ik onderaan geplaatst waarin alles wordt uitgelegd voor wie het nog niet kent.Wat komt er:1 Landelijke meldkamer met 10 Regionale meldkamers a.d.h.v. het nieuwe Politiemodel 2012.
Bij de Landelijke meldkamer komen de meldingen binnen van het KLPD, ANWB en verzekeraars bijvoorbeeld.
De Landelijke meldkamer kan de melding doorzetten naar de Regiomeldkamer waar de berger nodig is en kan
zien wat de aanrijdtijd van de berger is en dit terugkoppelen naar de melder zodat men weet wat de wachttijd is.
De Politiemeldkamers kunnen in het GMS nu al aanvinken dat ze de Brandweer of GGD nodig hebben.
Daar komt 1 vakje bij en dat heet Berger of Takeldienst.
Op het moment dat men het vakje Berger of Takeldienst aanvinkt komt de melding gelijk bij de Regiomeldkamer
van de berger binnen en kan men de wagen aansturen die het dichtste bij is en gelijk terugkoppelen wat de aanrijdtijd is.
Voor zover het niet is komt in elk voertuig een mobilofoon, portofoon en statusbox.
Hierdoor heeft de Regionale meldkamer Berging altijd contact met alle wagens en chauffeurs.
Mobilofoon en Porto worden uitgerust met noodknop.
Statusbox kan je de volgende status mee aangeven:1 Beschikbaar
2 Aanrijdend naar melding
3 Ter plaatse bij melding
4 Niet inzetbaar ( bij einde dienst bijvoorbeeld )
5 Melding afgehandeld en inzetbaar
6 Aanvraag spraakcontact Meldkamer
7 Aanvraag urgent spraakcontact ( als je een ongeluk ziet gebeuren bijvoorbeeld )
8 Sluiten op eigen initiatief ( als je een voertuig tegenkomt waarvoor afsleep nodig is )
9 Sluiten op basis maar wel beschikbaar
0 Noodoproep waarbij verbinding open blijft en iedereen kan meeluisteren
Door met het zelfde systeem te gaan werken als waar Politie, BRW en GGD mee werken weet je dus altijd welke
berger het snelste kan zijn.
De berger die een afsleept doet krijgt een vast bedrag per uitgevoerde opdracht waardoor iedere berger even
zoveel kans maakt.
Tevens kan elke Regionale meldkamer Berging zien welk voertuig er in zijn regio rijdt.
Mocht alles bezet zijn en er rijdt een berger uit een andere regio in het gebied welke leeg is dan kan men die
aansturen waardoor er altijd snel een berger ter plaatse kan zijn bij een incident.
Ik kan begrijpen dat misschien niet iedereen dit ziet zitten maar het lijkt mij een serieuze mogelijkheid om te
bekijken en bespreekbaar te maken en eventueel verder uit te werken zodat het voor alle partijen goed uitpakt.
Misschien komt er wel uit dat Stichting IMN alle bergers opkoopt en dat men er 1 landelijke organisatie van maakt
met allemaal district kantoren zoals de politie nu ook in districten ondergebracht is.
De locaties om er district kantoren van te maken is er al omdat elke berger al een onderkomen heeft.
AVLS/GIS