Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 133049 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #250 Gepost op: 14 augustus 2011, 01:49:26
@ enrico. welk onderdeel bedoel je?

Want nog steeds lees ik alleen een visie uit 1 oogpunt. Van alle reageerders.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #251 Gepost op: 14 augustus 2011, 02:07:07
@jenema11,

Het probleem in dit land is dat men niet denkt in Wat is er mogelijk maar in Onmogelijkheden.
En iedereen wil zijn idee uitvoeren want dat is het beste.
Het systeem bestaat al. Het functioneert want anders waren de hulpdiensten er wel vanaf gestapt.

En om als voorbeeld te noemen er zijn meerdere Ambulance vervoerders ( organisaties ) maar als die nodig is in
een regio waar hij doorheen komt en hij is leeg kan hij worden ingezet. Alles ten koste van de patient.
Of te wel hulp aan hen die dat behoeven.
En zo zou dit ook gezien kunnen worden. Zie het pechgeval of verongelukte voertuig als patient en voila.

Het hoeft niet 1 landelijke organisatie te worden het is een optie.
Maar alle bergingsbedrijven kunnen dus ook blijven bestaan zoals het nu is.

Mij maakt het niet uit als bergers O&G mag voeren. Ik maak toch wel ruimte voor ze alleen is helaas niet iedereen zo.
Er kunnen hierover diverse afspraken gemaakt worden wanneer wel en wanneer niet is mijn mening zolang men er
maar voor opgeleid is.
Het belangrijkste is dat de weg z.s.m. vrijgemaakt wordt waardoor de file kans kleiner en nog liever nihil is.
Maar of dat ooit gaat lukken ik denk het niet.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #252 Gepost op: 14 augustus 2011, 12:33:48
Ik bedoel inderdaad dat het momenteel nog niet gewenst is in bergersland om in iemand anders gebied te takelen. Ik denk ook dat het een beetje onoverzichtilijk wordt.

De bergers die nu IM doen moeten aan een heleboel regels voldoen,certificering en dergelijke voor het voertuig en een gediplomeerd berger achter het stuur of minimaal meerijdend.
Niet alle bergers hebben dat. Je kan trouwens ook nog een foei van de stichting verwachten. e050

En over het algemeen zit ik tijdens de lange rit vol met voertuigen.

Ik spreek in deze discussie ook maar alleen over het eigen ingedeelde rayon voor bergers.(volgens mij begon mijn discussie trouwens over het onterecht wegsturen van een Im route/fietspad) ;D

Maar als ik ver weg aan het rijden ben,rijden er nog zat collega's van mij in de rayons rond. Met een voertuig of 29 moet dat wel lukken! 0098


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #253 Gepost op: 14 augustus 2011, 12:46:50
Ik bedoel inderdaad dat het momenteel nog niet gewenst is in bergersland om in iemand anders gebied te takelen. Ik denk ook dat het een beetje onoverzichtilijk wordt.

De bergers die nu IM doen moeten aan een heleboel regels voldoen,certificering en dergelijke voor het voertuig en een gediplomeerd berger achter het stuur of minimaal meerijdend.
Niet alle bergers hebben dat. Je kan trouwens ook nog een foei van de stichting verwachten. e050

Als er maar 1 ding zou veranderen zou dat al een hele oplossing zijn voor het regiogebonden bergen. Nu staan de geborgen voertuigen bij de berger op het terrein tenzij het ook gaat om andere dingen. Wanneer er regionaal een "opstelplaats ongevallen voertuigen" zou zijn dan hoeven de bergers ook niet naar eigen of andermans terrein toe om voertuigen te stallen.

En over het algemeen zit ik tijdens de lange rit vol met voertuigen.

Ik spreek in deze discussie ook maar alleen over het eigen ingedeelde rayon voor bergers.(volgens mij begon mijn discussie trouwens over het onterecht wegsturen van een Im route/fietspad) ;D

Maar als ik ver weg aan het rijden ben,rijden er nog zat collega's van mij in de rayons rond. Met een voertuig of 29 moet dat wel lukken! 0098

Doe je dit nog naast het bergen? Ik bedoel een diensten opvolgen? Ik ben namelijk benieuwd hoe je dat hebt opgelost met de 48urige werkweek en de Tacho:)
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #254 Gepost op: 14 augustus 2011, 13:47:49
Mooie constructieve discussie, complimenten mannen! O0

Het bergen in andermans rayon is een behoorlijk pijnpunt, maar ik ben het er zeker mee eens dat we ooit naar een landelijk systeem moeten, met een aantal grote bergers die overal werken.
Het is inderdaad van de gekke dat ik nu een onveilig staande auto of een ongeval 100 meter buiten onze rayons niet meer kan verplaatsen of bergen, al zal ik persoonlijk wel altijd beveiligen als ik er tegenaan rij.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #255 Gepost op: 14 augustus 2011, 13:49:47
Mooie constructieve discussie, complimenten mannen! O0

Het bergen in andermans rayon is een behoorlijk pijnpunt, maar ik ben het er zeker mee eens dat we ooit naar een landelijk systeem moeten, met een aantal grote bergers die overal werken.
Het is inderdaad van de gekke dat ik nu een onveilig staande auto of een ongeval 100 meter buiten onze rayons niet meer kan verplaatsen of bergen, al zal ik persoonlijk wel altijd beveiligen als ik er tegenaan rij.

Denk ook niet dat je dan veel verder komt 098uo 998765 098uo
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #256 Gepost op: 14 augustus 2011, 20:28:25
Alle mooie ideeën en statistieken ten spijt is er in de hele discussie maar één echt pijnpunt, en dat heeft niets met emotie, broodwinning, economische schade, aanbestedingen, wel of niet direct inzetbaar of wat dan ook te maken.

Dat pijnpunt is namelijk de verplichte aanrijdtijd bij een Incident Management-melding.

De berger moet binnen een vooraf vastgelegde tijd ter plaatse zijn, ongeacht of hij iets kan doen of niet. De verplichte aanrijdtijd geldt ook voor ambulancedienst en brandweer. Het voordeel dat zij hebben is (doorgaans) dat zij wél direct aan de slag kunnen - anders werden ze immers niet gebeld.

Zoals al eerder gezegd is de vraag óf de berger dat gaat halen, en hóe hij dat gaat halen. Een opsomming van een aantal al ingevoerde maatregelen:

1. De basis bestaat eruit dat de aanrijdende berger niets anders kan en mag dan willekeurig welke andere automobilist. De praktijk heeft uitgewezen dat dit geen oplossing is, want met een takeldoos achterin de file wordt de aanrijdtijd niet gehaald.

2. De overheid heeft daarop besloten dat bergers een ontheffing krijgen van bepaalde verkeersregels, teneinde de aanrijdtijd te bekorten. Dat werkt in de praktijk doorgaans redelijk, afhankelijk van het wegennet en de drukte. Volle snelwegen zonder vluchtstrook of drukke binnenstedelijke wegen zijn ook hier een probleem waarmee de aanrijdtijd kritiek wordt.

3. De berger verplaatst zijn standplaats dichter naar de mogelijke incidentlocatie. Vanaf een carpool- of parkeerplaats zit je razendsnel op de snelweg, maar het verhelpt het probleem van door het verkeer komen nog niet (geldt overigens ook voor Rijkswaterstaat en de calamiteitenaannemer).

De huidige stand van zaken is dat de berger de meeste problemen heeft met door het verkeer komen. Het helpt daarvoor dus waarschijnlijk maar minimaal dat je een prachtig meldkamersysteem hebt. De klok gaat immers lopen op het moment dat de melding wordt gedaan en de berger op pad gaat. Als hij vervolgens vast loopt in het verkeer heeft je meldkamer totaal geen meerwaarde in het halen van de verplichte aanrijdtijd.

Waar dus over nagedacht moet worden, is hoe een berger (en Rijkswaterstaat en de calamiteitenaannemer) beter door het verkeer kan komen. En als je alle oplossingen bekijkt, dan is OGS er daar één van. Of het de meest wenselijke oplossing is, laat ik dan in het midden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #257 Gepost op: 14 augustus 2011, 22:39:42
Wat betreft de 48 urige werkweek,dat hebben wij ook plus nog consignatiediensten. ;D
De tacho is niet verplicht voor bergen en onder de 100km ritten. Het bergen met tachoplicht is wat lastig en eventueel het gelijk doorbrengen ook.

Wat wij trouwens nog meer als berger doen.
Pechhulpen.
Transport voor b.v ANWB,enz..
Inbeslagnamens.
Foutparkeerders.

Dus naast bergen hebben wij nog talloze ander taken,gelukkig want van IM alleen redden wij het niet.
Het houdt dus in dat wij niet altijd op de zaak zijn als er een melding binnen komt,maar b.v in hartje Amsterdam of waar dan ook.
Dus dan heb je heel wat meer moeite om bij de snelweg te komen,ik rijd dan ook gewoon met IM verlichting aan over de trambaan,ga bij een brug/stoplicht vooraan staan
eventueel stukjes straat tegen het verkeer in. Natuurlijk wel met veiligheid hoog in het vaandel en gepaste snelheid. Alleen dan zou het al helpen om b.v voor de veiligheid OGS te hebben.

Alleen in de ideale wereld zouden wij dus altijd op de zaak staan. En ik weet dat je altijd iemand voor IM in de buurt moet hebben en dat hebben wij ook wel,eventueel springt er dan een planner op de auto. Maar wij hebben ongeveer 100 nieuwe meldingen per dag en op topdagen ruim 200 meldingen per dag,plus alles van de dag ervoor weg werken.(niet alleen IM natuurlijk).
Tsja,het leven van een berger gaat niet over rozen! hahahaha 8)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #258 Gepost op: 14 augustus 2011, 22:49:00
Maar ik neem toch aan dat jullie ook wel een soort van verdeling maken, wie wat voor
primaire werkzaamheden heeft. Bijv auto 1 voor de IM auto 2 IM reserve, auto 3,4 & 5
pechservice, auto 7,8 voor het vervoer naar andere regio en auto 9 etc voor overige
meldingen? Dat jullie meer taken hebben dat zullen de meeste mensen hier ook wel weten.
Al is het wel zo dat voor die overige taken jullie niet binnen een bepaalde tijd aanwezig
hoeven te zijn. Daar is dan ook geen extra verlichting voor nodig.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


ik

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #259 Gepost op: 15 augustus 2011, 00:09:42
De huidige stand van zaken is dat de berger de meeste problemen heeft met door het verkeer komen. Het helpt daarvoor dus waarschijnlijk maar minimaal dat je een prachtig meldkamersysteem hebt. De klok gaat immers lopen op het moment dat de melding wordt gedaan en de berger op pad gaat. Als hij vervolgens vast loopt in het verkeer heeft je meldkamer totaal geen meerwaarde in het halen van de verplichte aanrijdtijd.

ik denk dat ogs ook maar een minimale bijdrage zal leveren als het echt vast staat staat het vast of je nu wel of geen ogs hebt daarom mag je ook een percentage "te laat" zijn niks mis mee zou ik zeggen

Dus naast bergen hebben wij nog talloze ander taken,gelukkig want van IM alleen redden wij het niet.
Het houdt dus in dat wij niet altijd op de zaak zijn als er een melding binnen komt,maar b.v in hartje Amsterdam of waar dan ook.
Dus dan heb je heel wat meer moeite om bij de snelweg te komen,ik rijd dan ook gewoon met IM verlichting aan over de trambaan,ga bij een brug/stoplicht vooraan staan
eventueel stukjes straat tegen het verkeer in. Natuurlijk wel met veiligheid hoog in het vaandel en gepaste snelheid. Alleen dan zou het al helpen om b.v voor de veiligheid OGS te hebben.

Alleen in de ideale wereld zouden wij dus altijd op de zaak staan. En ik weet dat je altijd iemand voor IM in de buurt moet hebben en dat hebben wij ook wel,eventueel springt er dan een planner op de auto. Maar wij hebben ongeveer 100 nieuwe meldingen per dag en op topdagen ruim 200 meldingen per dag,plus alles van de dag ervoor weg werken.(niet alleen IM natuurlijk).
Tsja,het leven van een berger gaat niet over rozen! hahahaha 8)

kijk en dit soort verkeers gedrag is nu waar ik bang voor ben als je met ogs zou rijden, nu lap je de regels al aan je laars je wilt alleen dat je ze "legaal" aan je laars mag lappen. Was er bij deze im meldingen levensbedreigende situatie's waar jou hulp dringend nodig was? zo niet dan had je tegen de planner moeten zeggen sorry maar dat ga ik niet halen binnen de tijd en dan is het aan de planner om andere maatregelen te treffen

de ideale im wereld [voor bergers] zou bereikt worden als de vergoeding groot genoeg zou zijn om constant iemand beschikbaar zou zijn maar aangezien het met inschrijving gaat is en zal die wereld er niet komen. mocht dit wel waarheid worden hoop ik dat iedereen het niet erg vindt dat de wa premie verdubbeld.