Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 132830 keer)

0 gebruikers (en 30 gasten bekijken dit topic.

Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #270 Gepost op: 15 augustus 2011, 23:52:17
Mischien is het een wat onorthodoxe methode, maar in hoeverre zou het een oplossing bieden om in situaties met meer spoed (ongevallen op snelwegen of drukke doorgaande wegen met een verhoogde gevaarzetting) de bij dergelijke situaties reeds aanwezige hulpverleningsdiensten (politie, brandweer, rijkswaterstaat) toe te staan de bij het ongeval betrokken voertuigen in de berm te slepen met behulp van een in het hulpverleningsvoertuig aanwezige sleepkabel. De weg is dan weer vrij voor het overige verkeer en de aanrijtijd van het sleepbedrijf veel minder urgent. En aan ieder voertuig zit toch wel een sleepoog.

Let wel, dit alleen voor urgente situaties met veel verkeershinder en/of verhoogde gevaarzetting. In alle andere situaties zou de aanrijtijd sowieso niet echt een issue moeten vormen lijkt mij.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


ik

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #271 Gepost op: 16 augustus 2011, 00:26:25
ik denk dat om de aanrijtijd haalbaar te maken je een rekensommetje moet maken. wat kost het per jaar aan file nav aanrijdingen - wat kost het om een berger 24 op 24op de snelweg paraat te laten staan. de uitkomst daarvan zou kunnen zijn dat op sommige wegvakken loont om een berger paraat te laten staan zoals nu op bepaalde stukken snelweg gebeurd. Je kunt ook bv alleen tijdens de spits een berger paraat laten staan.


MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #272 Gepost op: 17 augustus 2011, 14:36:56
Ik zie ze idd regelmatig staan, naast de ambu, of RWS bij de op/afrit Wijdewormer  O0
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #273 Gepost op: 17 augustus 2011, 17:06:17
Mischien is het een wat onorthodoxe methode, maar in hoeverre zou het een oplossing bieden om in situaties met meer spoed (ongevallen op snelwegen of drukke doorgaande wegen met een verhoogde gevaarzetting) de bij dergelijke situaties reeds aanwezige hulpverleningsdiensten (politie, brandweer, rijkswaterstaat) toe te staan de bij het ongeval betrokken voertuigen in de berm te slepen met behulp van een in het hulpverleningsvoertuig aanwezige sleepkabel. De weg is dan weer vrij voor het overige verkeer en de aanrijtijd van het sleepbedrijf veel minder urgent. En aan ieder voertuig zit toch wel een sleepoog.

Let wel, dit alleen voor urgente situaties met veel verkeershinder en/of verhoogde gevaarzetting. In alle andere situaties zou de aanrijtijd sowieso niet echt een issue moeten vormen lijkt mij.

Ja op elk voertuig zit een sleepoog,maar ik zie een politie touran een gekantelde (vracht)wagen niet de berm in slepen,en als een voertuig nog rijdbaar is gebeurd dat indien nodig ook nu al.
Ook is de berger vaak,tijdens de afhandeling van het ongeval en het politieonderzoek,het buffervoertuig.t.b.v. de beveiliging van de andere hulpdiensten.
Gewoon OGS geven aan bergers en RWS.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #274 Gepost op: 17 augustus 2011, 19:49:51
Gewoon OGS geven ben ik niet voor sorry, ik ben er pas voor als er ook onderzoek en betere regels voor het gebruik komen.

Maar net als LCM vind ik het jammer dat teveel mensen kijken vanuit de wet nu en hoe hun gevoel erover is, niet ziende hoezeer het nu soms fout gaat.

Tuurlijk is er voor de rest van het IM (buiten de HV kant) een commerciele insteek, wij willen wel graag geld verdienen. Maar in hoeverre is dit anders dan VZA die ambulance's levert, Connexcion die graag HAP auto's levert, MET'r die graag sanquin wil verzorgen?
Zoals ik al in een eerdere mail schreef gaat of de commercie ermee aan de slag of de overheid, dit laatste zal pas in het uiterste geval gebueren. Waarom? Omdat al is gebleken dat voor de overheid uitbesteden goedkoper is, dat dat niet altijd in het belang is voor de medewerkers van die bedrijven is de overheid blind. We hebben het gezien bij de postbedrijven, het electro maar ook bij parkeerbeheer.

Ik denk dat iedereen het hier eens is dat HV niet alleen pol, brand, of ambu is maar dat RWS, IM en bergers er ook een deel van zijn. Ik denk ook dat de laatste drie meer problemen hebben met de aanrijdtijden omdat het te druk is en dat men denkt dat je maar wat doet.
Ik kreeg van de week nog te horen "jij bent ook maar een vrachtauto die over de vluchtstrook wil" terwijl ik een afzetting moest weghalen om een incident verder op de weg beter bereikbaar te maken. Ik heb dan de bevoegdheid om over de vluchtstrook te rijden de bus baan te nemen en over afgekruisde rijstroken te rijden, maar wat ik ook chauffeurs dan over de 27mc hoor zeggen is "als jullie dat mogen hadden ze jullie wel blauw gegeven." Moraal is dan dus dat blauw algemeen bekend is als zijnde vrijgestelden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #275 Gepost op: 18 augustus 2011, 10:17:29
Ik ben af en toe wel geschrokken van het feit dat mij bekeuringen en aso gedrag voor de neus gehouden worden.
Ik doe dit werk met de beste bedoelingen en met een menslievende insteek.
Ik ga niet voor de kick racen,voordringen en paard rijden.
Ik doe dit puur om de mensen te helpen die op een zeer levensgevaarlijke positie staan.
Elke seconde telt is toch een bekende slogan. Nu voel het bij mij zo dat ik puur een eikeltje ben die blauw stoer vind en graag tatutatu hoord.

@ Red ik val jou niet persoonlijk aan,echt niet. Alleen is het een vanoudsheid gevoel bij veel hulpdiensten dat bergers boeven en tuig zijn. Daar waren er vroeger inderdaad wel wat van,maar met de huidige regelgeving is de kaf al aardig van de koren gescheiden >:D

Het over trambanen rijden is ook geen dagelijkse bezigheid,ik ben tot nu toe in 5 jaar tijd wel 2 keer over de trambaan over de overtoom gereden. Alles op zeer verantwoorde snelheid.
Ik ben ook geen verkeersaso,ik ben zelfs geridderd op de weg. Ik ben bronzen ridder van de weg!

Er is trouwens al een berger in de polder die binnenkort een paar IM gebieden kwijt raakt! :'(

@ Boogje,veel auto's hebben alleen een inschroefoog die vaak al niet meer past na een klapper,maar meer belangrijk,een sleepoog is geen bergingsoog! Deze breken heel vaak af en kunnen dan over de rijbaan vliegen. Vaak lekken ze van alles de schadeauto's en dat houden we liever op de rijbaan/vluchtstrook.

En over het algemeen is een berger er sneller dan dat iemand een auto de berm insleept( en op de A10 b.v. met je dan eerst de vangrail weghalen)Hahahaha


takelbob

  • lichte en zware berging
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #276 Gepost op: 18 augustus 2011, 22:50:03
Als pol of brw de auto's aan de kant gaan slepen,wie is er dan verantwoordelijk/aansprakelijk voor de eventuele ontstane meerschade aan wegdek of voertuigen ? :-\


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #277 Gepost op: 18 augustus 2011, 23:51:23
Het hangt hier af en toe wel van de tegenstrijdigheden aan elkaar hè. Ik lees dat de bergers niet altijd op tijd zijn, en dat OGS daar een oplossing voor zou kunnen zijn. Aan de andere kant lees je dat bergers soms nog een tijd moeten wachten voor ze aan de slag kunnen met het berger. En vervolgens wordt ook nog voorgesteld om politie/brandweer de rijbaan vrij te laten maken.

Het is een leuk brainstormtopic, maar er zal toch eerst eens onderzoek gedaan moeten worden naar de huidige stand van zaken. En of er wat verbeterd moet worden, en hoe dat vervolgens kan.


ik

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #278 Gepost op: 19 augustus 2011, 00:05:20
Als pol of brw de auto's aan de kant gaan slepen,wie is er dan verantwoordelijk/aansprakelijk voor de eventuele ontstane meerschade aan wegdek of voertuigen ? :-\

ik denk dat deze de beste verzekering hebben in dat geval op dit moment nog AAA en zijn zelfs de eigenaar van de weg en misschien gaan ze wel weer tanks inzetten voor de zware berging
shit die staan in de verkoop misschien idee voor de zware bergers?


@ Red ik val jou niet persoonlijk aan,echt niet. Alleen is het een vanoudsheid gevoel bij veel hulpdiensten dat bergers boeven en tuig zijn. Daar waren er vroeger inderdaad wel wat van,maar met de huidige regelgeving is de kaf al aardig van de koren gescheiden >:D



ik persoonlijk heb nooit het gevoel gehad dat een andere hver zo over mij dacht


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #279 Gepost op: 19 augustus 2011, 11:25:34
Als pol of brw de auto's aan de kant gaan slepen,wie is er dan verantwoordelijk/aansprakelijk voor de eventuele ontstane meerschade aan wegdek of voertuigen ? :-\

De meerschade aan het voertuig wordt heel vaak naar de berger terug gekoppeld.
Wij maken mee dat b.v de brandweer of politie een auto uit het water takelt met een hijsband door het dak en kranen maar. Hierdoor komen er deuken in de dakrand en die proberen ze dan bij ons te claimen! Als het een heel platte auto is maakt dat niet echt uit,maar als de body nog gaaf is moet je de auto er vierkant uit takelen.

@Piles, De aanrijtijden zijn ook goed over het algemeen,maar je wordt afgerekend op de paar keer niet op tijd. Dus al kom je b.v 90% op tijd,de 10 ander tellen. Helaas maar waar,ook al staan wij na aankomst drie uur uit ons neus te peuteren. Als er trouwens een behoorlijke klapper geweest is,zal de berger ook niet alleen maar nietsdoen,vaak maken wij dan een plan van aanpak,kijken naar de staat van de wrakken om de takelvolgorde te bepalen. Is het een 4x4,een automaat,waar zit de aandrijving,wat rolt er nog. Bij een auto op zijn dak zet ik dan het contact snel uit(staat vaak nog aan) en zet de auto op de handrem,zodat hij bij het omdraaien niet weg kan rollen. Ik maak ook al vaak accupolen los als de brandweer moet komen om te knippen.Enz..

En natuurlijk kan ik vast mijn vrachtbrieven schrijven,sociaal praatje houden met pol.ambu,RWS  ;D O0