Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 133067 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #320 Gepost op: 2 oktober 2011, 16:28:51
Wat wil je dan aanpakken?
Een vrachtwagen kan ook een goede reden hebben om amber te voeren....
Er zit een leemte tussen amber en blauw, dat wordt opgelost door "oneigenlijk" gebruik van blauw en amber.
Vul de leemte op met een nieuwe kleur en ga de bestaande kleuren goed gebruiken.

De vuilophaaldienst heeft amber als extra attentiewaarde tijdens de werkzaamheden, echter zwaait het amber de hele dag vrolijk door. Dat geldt ook voor veel vrachtwagens. Als je wat breder bent, prima! Is zelfs verplicht in sommige gevallen. Maar je ziet wel eens vrachtwagens rijden met een balk op de cabine en 4 grillflitsers met ieder een afmeting waar je u tegen zegt. Van mij mogen ze erop zitten, zodat als ze in de binnenstad de combinatie achteruit in een nauw straatje kunnen steken. Maar het gaat erom dat iedereen maar bij het minste of geringste amber voert, waardoor het geen attentiewaarde meer heeft richting de weggebruiker.

Het probleem bij het alleen gebruik van amber is dat Amber eigenlijk teveel functies in één kleur draagt. Hierdoor weet je als weggebruiker niet goed wat de functie op dat moment is. Meest van tijd wordt amber echter gebruikt als waarschuwing dat verhoogde attentie gevraagd is. Bijvoorbeeld extra breedte, lengte of hoogte, risicovolle situaties, etc. Amber is mijns inziens dus niet de juiste kleur om voorrang/snellere doorgang te vragen. Hoe kan ik als 'gewone' weggebruiker namelijk zien/inschatten of de betreffende berger op dat moemnt een sleep heeft of juist op dat moment voorrang vraagt om bij een ongeval te komen. Hij komt van achter en de sleep is dus vaak niet te zien achter het voertuig. Is allemaal veel te verwarrend.

Ook ik zou dan meer zien in bijvoorbeeld Rood. In het geval van een berger kun je dan stellen dat Rood = vragen om voorrang om bij een ongeval te komen, geel = verhoogde attentiewaarde i.v.m. sleep, maar geen vraag om voorrang.
Ook in alle andere gevallen lijkt mij dit het duidelijkst. Bij aanrijden met vraag om voorrang Rood, bij situaties met een verhoogde gevaarzetting blijft geel. Je kunt het rood dan tevens zoals Tosa al benoemd heeft indien gewenst tevens gebruiken voor Huisarts of brandweerlieden op weg naar kazerne.

Je krijgt dan een duidelijk en overzichtelijk rijtje :
- Blauw en 2-toon = U moet voorrang geven, er is grote spoed vereist,
- Rood = U wordt verzocht ruimte te maken, ook in uw eigen voordeel.
- Amber = Extra opletten is nodig, verhoogde gevaarzetting.


In het IM-protocol is het eigenlijk al een beetje geregeld bij de bergers. Je bent onderweg naar een melding en maakt gebruik van je ontheffingen? Amber gezwaai met grillflitsers. Heb je een voertuig op de sleep of je bent ter plaatse, amber gezwaai zonder grillflitsers. Als het eerste aangevuld zou worden met een wig-wag, dan denk ik dat men al meer ruimte zal maken.

Het invoeren van een nieuwe kleur heeft als nadeel dat men in de beginperiode geen flauw benul heeft wat het is, en hoe je ermee om moet gaan. En men ziet straks door de bomen het bos niet meer als je en blauw, en amber, en rood hebt. De dierenambulance willen dan weer paars, de stadswachten willen roze, de verloskundigen willen... :P


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #321 Gepost op: 2 oktober 2011, 17:31:04
De vuilophaaldienst heeft amber als extra attentiewaarde tijdens de werkzaamheden, echter zwaait het amber de hele dag vrolijk door. Dat geldt ook voor veel vrachtwagens. Als je wat breder bent, prima! Is zelfs verplicht in sommige gevallen. Maar je ziet wel eens vrachtwagens rijden met een balk op de cabine en 4 grillflitsers met ieder een afmeting waar je u tegen zegt. Van mij mogen ze erop zitten, zodat als ze in de binnenstad de combinatie achteruit in een nauw straatje kunnen steken. Maar het gaat erom dat iedereen maar bij het minste of geringste amber voert, waardoor het geen attentiewaarde meer heeft richting de weggebruiker.

In het IM-protocol is het eigenlijk al een beetje geregeld bij de bergers. Je bent onderweg naar een melding en maakt gebruik van je ontheffingen? Amber gezwaai met grillflitsers. Heb je een voertuig op de sleep of je bent ter plaatse, amber gezwaai zonder grillflitsers. Als het eerste aangevuld zou worden met een wig-wag, dan denk ik dat men al meer ruimte zal maken.

Het invoeren van een nieuwe kleur heeft als nadeel dat men in de beginperiode geen flauw benul heeft wat het is, en hoe je ermee om moet gaan. En men ziet straks door de bomen het bos niet meer als je en blauw, en amber, en rood hebt. De dierenambulance willen dan weer paars, de stadswachten willen roze, de verloskundigen willen... :P

Er is een leegte die op gevuld dient te worden met een nieuwe kleur (mijn voorkeur ROOD).
Blauw moet weer de betekenis krijgen waarvoor het bedoeld is; mensenlevens redden.
Laten we nou niet tijdschema's bedenken (is al gedaan IM) en de diensten die dat niet kunnen waarmaken van blauw gaan voorzien, dat maakt betekenis van blauw alleen maar onduidelijker.
Rood zou ook niet alleen voor bergers zijn. (zie vorige postings van Tosa)
Amber op een vrachtauto die aparte bewegingen maakt het juist erg duidelijk waar hij mee bezig is, in mijn ogen is dat juist gewenst.
Ik zie zelden dat amber onterecht wordt gebruikt.
Hoe moet een weggebruiker volgens jou een oranje-zwaailamp interpeteren?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #322 Gepost op: 2 oktober 2011, 19:09:56
Amber op een vrachtauto die aparte bewegingen maakt het juist erg duidelijk waar hij mee bezig is, in mijn ogen is dat juist gewenst.
Ik zie zelden dat amber onterecht wordt gebruikt.

Volgens mij zegt hij dat ook, maar ik zie ook dagelijks vrachtauto's over de snelweg rijden met de amber rondom aan, grillflitsers en alles terwijl ze niet eens wat vervoeren. En zelfs als ze wat vervoeren, wat is dan nog het nut van amber voor op de snelweg?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #323 Gepost op: 2 oktober 2011, 19:18:35
Er is een leegte die op gevuld dient te worden met een nieuwe kleur (mijn voorkeur ROOD).
Blauw moet weer de betekenis krijgen waarvoor het bedoeld is; mensenlevens redden.
Laten we nou niet tijdschema's bedenken (is al gedaan IM) en de diensten die dat niet kunnen waarmaken van blauw gaan voorzien, dat maakt betekenis van blauw alleen maar onduidelijker.
Rood zou ook niet alleen voor bergers zijn. (zie vorige postings van Tosa)
Amber op een vrachtauto die aparte bewegingen maakt het juist erg duidelijk waar hij mee bezig is, in mijn ogen is dat juist gewenst.
Ik zie zelden dat amber onterecht wordt gebruikt.
Hoe moet een weggebruiker volgens jou een oranje-zwaailamp interpeteren?

Oranje zou let op of pas op moeten betekenen. Het wordt echter nu zoveel gebruikt door zoveel verschillende diensten en partijen, dat de gemiddelde automobilist er geen aandacht meer aan schenkt.
Als een vrachtwagen aparte bewegingen maakt, dan is het gebruik van amber inderdaad aan te bevelen. Maar waarom voeren er zoveel vrachtwagens op de snelweg zoveel amber naar voren toe, terwijl het bij wat bredere lading juist van belang is dat er wat amber naar achteren toe wordt gestraald.
Het feit dat amber nu voor de meesten automobilisten geen 'waarde' meer heeft, is voor mij een goede reden om bergers niet met blauw uit te rusten; de automobilist accepteert dat gewoon niet. En de ambulance, brandweer etc. etc. die moeten daar dan onder lijden.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #324 Gepost op: 2 oktober 2011, 19:30:27
Wat wel een punt is wat misschien aangepakt kan worden om het een en ander duidelijker
te maken voor de weggebruiker zijn de grilflitsers. Zoals de IM diensten en de mensen die
dit topic volgen of IM geintreseerd zijn weten betekend grilflitsers aan "auto onderweg naar
IM locatie" (let wel ik heb het nu over de flitsers van de bergers). Voor de "gewone" automobilist
ziet geen verschil tussen de grilflitsers aan of uit. Die denkt "he welke sukkel van een vrachtwagen
zit nu in mijn spiegel te flitsen".

Dan zou er eerder van de wetgever uit de regel moeten komen dat voor de gewone vrachtwagens
het verboden moet worden om een grilflitser te hebben. Hooguit aan de voorzijde 2 amber pitten op
de hoeken van de vrachtwagen en verder alleen verlichting aan de achterzijde of uitstekende lading aan de
zijkant. Dat scheelt alweer een hele boel.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #325 Gepost op: 2 oktober 2011, 20:15:26
Ik begrijp niet dat er werkelijk gedacht wordt dat alleen een andere kleur zwaailicht met een mooi praatje op tv dit gaat oplossen.

Een andere kleur zwaailicht om "voorrang te vragen" is in mijn ogen sowieso krom. Zolang het vrijblijvend is, is er voor de overige weggebruikers nauwelijks incentive om er ook daadwerkelijk iets op uit te doen. Je ziet het aan verkeersregelaars: als het niet ontzettend zwaar beboet zou worden, dan zijn er een heleboel mensen die er niets op uit zouden doen. Men realiseert zich dan niet dat verkeersregelaars er meestal staan voor de weggebruiker (en hoe lang bestaan de verkeersregelaars al?). Zo is het met de berger (en RWS, en calamiteitenaannemers) net zo. Men realiseert zich totaal niet dat deze mensen juist voor de weggebruiker zo snel mogelijk ter plaatse willen en moeten zijn.

Kortom: back to basic en blauw voor de voorrang en amber voor de attentie. Heeft een berger voorrang nodig? Mwoh, soms. Heeft een berger attentie nodig? Ja, altijd. Een wigwag kan dan helpen, maar de wigwag is er niet voor de voorrang want juridisch niet afgedekt.

Front-, spiegel- en dashflitsers zijn bedoeld als secundaire verlichting wanneer de primaire verlichting op korte(re) afstand niet zichtbaar is. Reuzehandig voor hulpdiensten om op achteruitkijkspiegelhoogte eens flink de aandacht te trekken, maar ook handig voor vrachtwagens waarvan de zwaailichten voor voetgangers niet zichtbaar zijn. Om daar nu ingewikkelde regels aan te verbinden dat een front-, spiegel- of dashflitser voor aanrijdende diensten is... daar wordt het voor de burger helemaal niet duidelijker op  98uiye
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


takelbob

  • lichte en zware berging
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #326 Gepost op: 2 oktober 2011, 21:21:58
Het blauw word door de gevestigde hulpdiensten met hand en tand verdedigd,RWS en andere partijen geven bakken met geld uit aan projecten die niet het gewenste resultaat geven.
Start nou eens een proef met OGS onder strikte voorwaarden op een berucht wegvak voor de bergers met voor mijn part alleen blauwe  flitsers in de grille, zodat op niet im wegvakken gewoon van het amber gebruikt kan worden,en ga dit na afloop op een eerlijke en onpartijdige wijze evalueren.
Niet alle bergingsvoertuigen hiermee uitrusten maar alleen die voertuigen die nu deelnemen aan het im.
Rws,KLPD en bergers weten zelf wel welke wegvakken zeer slecht te bereiken zijn en zouden daar dan een ontheffing/toestemming kunnen verlenen voor de aangewezen berger om daar het OGS te voeren.
Dus nogmaals NIET geheel bergend nederland hiermee uitrusten maar alleen daar waar het nodig is.
Hoeft niet veel te kosten eenvoudig in uitvoering,jaja je zal hele duidelijke richtlijnen moeten opstellen,maar ja die heilige blauwe koe he.


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #327 Gepost op: 2 oktober 2011, 23:30:52
En uit ervaring kan ik spreken dat WIGWAG aardig beter werkt dan die frontflitsers. Alhoewel er tegenwoordig flitsers zijn die iets van 5000 watt lijken ;D
De WIGWAG werkt vooral als het wat donkerder wordt. Maar nog meer helpt mijn luchthoorn.

Dus ik durf te zeggen dat er weinig mensen in hun spiegeltjes kijken en dus ook geen flitsers en zo zien,maar de luchthoorn wel. Een politie auto b.v hoor je ook al van ver aan komen en daar hebben de mensen eerder de tijd op om te reageren. Daardoor weeft het verkeer ook al eerder en vlotter uit elkaar dan wanneer je met je bergingswagen met wat flitsers(de zwaailampen op het dak zien ze niet in hun spiegels) achter aan moet sluiten en erdoor moet pielen. Daarbij hebben wij ook nog is meer ruimte nodig.

Als ik achter op een file aan kom rijden en moet me eigen breed maken om middendoor te kunnen,gaan de mensen werkelijk geen millimeter opzij om mij in het midden uit te laten komen,ze rijden snel om je heen en gaan dan weer recht voor je rijden. Een auto die naast mij rijdt,ziet helemaal geen flitsers of zwaailampen,maar enkel een vrachtwagen die waarschijnlijk weer in wil halen. Dit zijn allemaal problemen die je met OGS niet hebt!


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #328 Gepost op: 2 oktober 2011, 23:47:20
Laat men zich bij BiZa en IenM nou eerst maar eens goed gaan realiseren wie er daadwerkelijk hulpverleners zijn en wie die status inclusief blauw-blauw keihard nodig hebben.
Het is in mijn ogen nog steeds van de zotte, dat de Weginspecteurs, die soms ZONDER enige dekking van KLPD of Regio op meldingen afgestuurd worden en dan zonder blauw-blauw en ontheffing van snelheid etc, terwijl diezelfde diensten op dat soort meldingen WEL met b-b (zouden) rijden!

Waarom zij wel en de WIS niet? Het gaat tenslotte om dezelfde melding en hetzelfde doel, toch?

De RB rijdt tegenwoordig ook met b-b, hadden we daar niet al de brandweer? Blijkbaar was het toch nuttig en misschien zelfs wel noodzakelijk om de RB's beter te benutten en hulpverlenersstatus te geven, typisch dat dit niet kan voor andere beroepsgroepen.
Daarbij wil ik wel opmerken, dat ik regelmatig van KLPD, Regiopol en andere instanties ook dezelfde geluiden hoor...
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #329 Gepost op: 3 oktober 2011, 02:13:56
Is het geen oplossing om de bergers alleen OS te geven (ipv OGS). Blauwe leds in de grill om tijdens een file ruimte te maken. Doordat de berger alleen aan de voorkant zichtbaar is en geen sirene te horen is zal hoogstwaarschijnlijk het verkeer aan de voorkant tijdens een file uitwjken. De berger heeft niet de mogelijkheid om bijv. door een rood verkeerslicht te rijden (niemand ziet/hoort hem) en dus is het alleen bruikbaar tijdens files (of op de vluchtstrook).