Als aspirant brandwacht (en pas 1 les Levensreddend handelen achter de rug) kan ik je vertellen dat LPLHB inderdaad het protocol is wat wij gebruiken bij de brandweer.
Wat er opgenomen is in dit boekje is natuurlijk erg beperkt zoals je ziet, helemaal als je gaat kijken naar NBC incidenten, als ik de inhoudsopgave doorkijk vind ik alleen het stukje vergiftiging van toepassing. Kun je daarmee iemand in leven houden als deze in kritieke toestand verkeerd zonder verdere medische hulpmiddelen terwijl je in een gaspak werkt? Ik vraag het me af...
Ik snap ook prima waar je heen wilt, de brandweer in Nederland is (volgens jou) niet in staat om grote hoeveelheden slachtoffers te redden bij een NBC incident (dit heb je al vaker aangestipt). Er zijn maar een beperkt aantal gaspakkenteams beschikbaar per regio, met een beperkt aantal mensen die opgeleid zijn voor dit specialisme. Als de brandweer medisch gezien niet in staat is deze slachtoffers te behandelen voordat ze door de decontaminatiecontainer heen zijn geweest wil je dus dat ze z.s.m. alle slachtoffers door die container heen gaan om ze wel de juiste zorg te kunnen bieden. Is de brandweer hiertoe in staat? Dat is een hele goede vraag, en ik vermoed dat dat antwoord negatief uit kan pakken...
Zelf heb ik mij een aantal weken geleden ook verbaasd over het feit dat wij (na al die aanslagen in het buitenland) nog steeds geen tourniquetten op de auto hebben liggen. Deze schijnen er wel aan te komen, we krijgen slechts een handjevol op de auto. Voor de rest komt er een grote voorraad die door een ander voertuig dat ook gaat rijden tijdens een incident. Daarbij krijg ik alweer de kriebels, hoe lang duurt het voordat dat voertuig t.p. gaat zijn? We hebben wat mij betreft nog ruimte zat in de auto, en ik snap dat het niet altijd nodig is om 100 van die dingen op het voertuig te hebben liggen, maar doe ze desnoods in een krat, en gooi die in de wagen wanneer dat nodig is.
(Stefan was net eerder maar onze reacties zitten op dezelfde lijn)