Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid

Auteur Topic: Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid  (gelezen 109683 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #120 Gepost op: 2 september 2008, 21:52:12
Als je eenmaal in een bepaald stramien denkt kun je inderdaad alles die richting in "praten", alles is de schuld van de flitspalen.... maar ik zie dat je hier ook de verkeerscontroles en de "niet lokaal bekende politieagent" in hetzelfde hokje stopt van "alles met een blauw uniform aan is verrot" ... Ik denk dat je je er te druk om maakt, en ook ik heb moeite met een 4km te hard bekeuring, maar je kunt mij niet wijsmaken dat niemand naar voren komt op het moment dat er naar een getuige van een misdrijf gevraagd wordt... als je dat doet omdat je ooit een keer een "verkeerde" bon gehad hebt heb je wat mij betreft die bon en vele daarna verdiend....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #121 Gepost op: 2 september 2008, 21:59:17
Het zijn enkel wat voorbeelden, van het net geplukt, om aan te tonen dat er ook onvrede heerst aan de blauwe kant.
Het is niet mijn intentie alles in een bepaald hokje te stoppen.

De reacties van die mensen moet je ook niet te letterlijk nemen. Wat ik ermee bedoel, is dat de relatie burger-agent met huidig beleid verstoord wordt / is. We weten allemaal dat Oom agent vroeger binnen werd gevraagd voor een kopje koffie en dat men er tegenwoordig op spuugt. Wederom natuurlijk niet iedereen, maar dat is de trend die we zien.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #122 Gepost op: 3 september 2008, 08:21:40
Was het niet 2 maanden terug in het ochtendnieuws op RTL4, dat veel agenten
zich tegenwoordig schamen als ze een boete moeten uitdelen ?

Chris


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #123 Gepost op: 3 september 2008, 11:01:02
Was het niet 2 maanden terug in het ochtendnieuws op RTL4, dat veel agenten
zich tegenwoordig schamen als ze een boete moeten uitdelen ?

Chris
Dan moet je niet bij de politie gaan...


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #124 Gepost op: 3 september 2008, 14:02:48
Dan moet je niet bij de politie gaan...


Hmm...als iedereen z'n baan opzegt omdat er ook minder leuke kanten aan zitten.... :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #125 Gepost op: 6 september 2008, 15:11:48
;D ;D ;D Ik ben benieuwd wat voor bedrag er aan gehangen is...  ;D ;D ;)

http://www.telegraaf.nl/buitenland/1860007/__Geflitst_met_706_km_per_uur__.html

Geflitst met 706 km per uur

Martelange -  Een man in België is geflitst terwijl hij met zijn BMW 607 kilometer per uur over de weg raasde.

Dat hij in werkelijkheid 'slechts' 106 kilometer per uur reed, laat de politie onverschillig. "Een menselijke fout", zegt een agent in Het Laatste Nieuws. "Hij reed sowieso te hard op een weg waar je maar 50 mag."

De zaak kwam aan het licht toen de bestuurder de boete terugstuurde omdat deze 'abnormaal hoog' was. De man wacht nog op een reactie van de politie.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #126 Gepost op: 8 september 2008, 20:47:26
Ff on-topic.

Stelling: Flitspalen dragen niet bij aan de verkeersveiligheid
Mijn mening: Oneens, ze dragen bij aan de veiligheid. Alleen de mate waarin kan vrijwel verwaarloosd worden.  ::) Zo rijden de meeste mensen even wat zachter en drukken na de paal hun gaspedaal weer even ver in.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #127 Gepost op: 9 september 2008, 23:08:28
Ff on-topic.

Stelling: Flitspalen dragen niet bij aan de verkeersveiligheid
Mijn mening: Oneens, ze dragen bij aan de veiligheid. Alleen de mate waarin kan vrijwel verwaarloosd worden.  ::) Zo rijden de meeste mensen even wat zachter en drukken na de paal hun gaspedaal weer even ver in.

En even verderop staat toch een statief in de berm en alsnog kost het geld .....

Wat ik trouwens echt apart vind is de volgende situatie (voor de mensen die er bekend zijn, Weg om de Noord (N201) tussen de Van Heuven Goedhartlaan en de Adrianahoeve, Hoofddorp - Haarlemmermeer).

Een twee x 2 baans weg, zonder straatverlichting. 80 kilometer per uur, een (redelijk) brede middenberm, een aantal bochten (alleen daar staat een vangrail) en twee flitspalen.
Deze weg staat al langere tijd bekend als ''gevaarlijk''. Mede door de hoge snelheid zijn er al vele bestuurders in de fout gegaan, en niet alleen met licht letsel (of meerdere dodelijke slachtoffers).

Deze palen staan al jaren niet aan en de verkeersveiligheid is daar dus nu alsnog (ver) te zoeken. Wel word er regelmatig door het VHT gelaserd en d.m.v. radar gecontroleerd. Bijna elke controle zitten er een of meerdere invordering(en) tussen.

Deze ''radar'' auto's staan overigens volledig ''open vizier'' in de middenberm en nog flitsen ze er goed op los.

Ben overigens benieuwd wat de score is als je nu de palen een dagje aan zou zetten  ::) (die kans zit er overigens in, ik zag een stukje verderop al een nieuwe paal met infrarood flitser staan).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #128 Gepost op: 10 september 2008, 12:21:32
De nationale cijfers van verkeersslachtoffers stijgen volgens enkele media berichten met 5%. Ook in het Verenigd Koninkrijk en Australië stijgt het aantal slachtoffers met 5%. Een opmerkelijke internationale ontwikkeling!

In de genoemde landen is de kritiek op het snelheidsbeleid zeer groot. In het Verenigd Koningrijk wordt het nationaal verkeerswetenschappelijke instituut sterk onder vuur genomen met kritiek. Ook in Nederland stijgt de kritiek op de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.

De Transport Research Laboratory heeft sommige kritiek ter harte genomen en een nieuw onderzoek gepubliceerd. Er bestaat een deugdelijk alternatief op snelheidscontroles, publieksvriendelijk en veel effectiever.

Het gaat om elektronische installaties die oplichten wanneer een auto voorbij rijdt. In Nederland wordt deze techniek ook al gebruikt. De Britten zijn er alleen veel verder in gegaan, hebben er meer mee geëxperimenteerd en hebben deze techniek veel langer en beter onderzocht. In Nederland is de toepassing van oplichtende borden lang niet zo adequaat toegepast als aan de overkant van de Noordzee.

SWOV valt vaak terug op de vuistregel dat één kilometer per uur sneller rijden voor 3% meer verkeersrisico zorgt. De Britse onderzoekster Marie Taylor (TRL) heeft twee wetenschappelijke studies uitgevoerd om dit te bewijzen. SWOV heeft Taylor dan ook als betrouwbare referentie voor haar eigen standpunten.

Marie Taylor heeft ook meegewerkt aan het onderzoek van de elektronische installaties. Dit is belangrijk omdat Taylor als betrouwbare referentie van SWOV in dit onderzoek dingen beweert die regelrecht tegen SWOV¿s officiële standpunten indruisen.

De kern van waarheid die in de vuistregel zit is, dat er situaties bestaan waarbij het beter is om je aan de limiet te houden. Als iedereen zich aan de limiet houdt, dan ontstaat er vanzelf meer veiligheid bij die enkele situaties waar het overschrijden inderdaad gevaar oplevert. Een analogie is, dat je als je nooit een drukke weg oversteekt, je nooit betrokken raakt bij een aanrijding. Dat geld dus ook midden in de nacht als er geen verkeer op die weg is.

Een ander belangrijk punt dat in het onderzoek wordt genoemd is, dat het overschrijden van de limiet bijna nooit tot een ongeval zal leiden. In het onderzoek wordt de toegift gedaan dat limieten vaak ongeloofwaardig zijn zo ook de handhaving hiervan. Dat is het punt wat de publieke acceptatie van snelheidshandhaving ondergraaft. Snelheidslimieten zijn star en slaan daarom zeker niet te allen tijde op die gevaarlijke situatie die men op het oog heeft.

De elektronische borden zijn hier anders in. Deze borden zijn nauwelijks nog gezien in Nederland, in de vorm zoals de Britten het hebben toegepast. De elektronische borden zijn geplaatst bij gevaarlijke bochten en kruisingen. Op het bord staat de limiet vermeld, maar ook een symbool van een bocht of een kruispunt. De weggebruiker wordt dus geattendeerd op het naderende gevaar. Uit onderzoek blijkt dat de weggebruiker dit soort borden zeer zeker waardeert, omdat men het gevaar herkent. De rijsnelheid daalt dan ook op zeer effectieve wijze en uit eigen beweging.

Men heeft tien jaar met deze borden geëxperimenteerd. De resultaten zijn verbluffend! De elektronische borden wisten het aantal verkeersslachtoffers met gemiddeld 26% terug te dringen, terwijl flitspalen in dezelfde regio¿s het aantal slachtoffers met slechts 17% wisten terug te dringen.
Belangrijk is, dat deze borden voorzichtig worden ingezet. Basis uitgangspunt van de maatregel was namelijk dat men op verantwoorde en geloofwaardige wijze met snelheid en gevaarzetting wilde omgaan. De maatregel is bedoeld als toepassing buiten de bebouwde kom. In Nederland valt ongeveer 45% van alle verkeersslachtoffers in het buitengebied. Wanneer men het land volplant met deze borden gaat de geloofwaardigheid dus vanzelf verloren!

Het onderzoek van Winnett & Wheeler 2002 biedt een serieus alternatief op flitspalen. Na tien jaar onderzoek blijkt deze maatregel nog steeds zeer effectief. Vergelijk dit met intensieve snelheidshandhaving waarmee men na zeven jaar slechts een karig resultaat heeft behaald en dat in alle landen waar het wordt toegepast.

De elektronische borden zijn niet milieu vriendelijk en zijn niet goed voor de staatskas. Ze zijn wel goed voor de verkeersveiligheid. SWOV wordt met dit uitstekende alternatief opgezadeld met een gewetenskwestie, waarin zij via haar gedrag zal aangeven aan welke kant ze staat.

bron : DrNomad / www.flitsservice.nl

Die heeft er ook even goed over nagedacht, Dr. Nomad.  ::)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #129 Gepost op: 10 september 2008, 15:58:34
Ik schrijf ook wel eens leuke stukjes. Net zoals meneer ( dat dokter geloof ik pas als blijkt dat hij inderdaad gestudeerd heeft) Nomad.

Toevallig laatst nog een rapport gezien waarom er zo'n groot verschil is tussen het aantal verkeersdoden in Belgica en ons kikkerlandje.

Eindconclusie uit dat rapport: het feit dat er meer verkeersdoden te betreuren zijn in Belgie dan in Nederland ligt in het feit dat er veelste weinig op snelheid wordt gecontroleerd. Met name op snelwegen en provinciale wegen.

't Is maar wie je wil geloven.