Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid

Auteur Topic: Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid  (gelezen 108513 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #160 Gepost op: 31 oktober 2008, 02:23:28
1200 man door rood in 24 uur? Zijn die 1200 man dan allemaal roekeloos / levensmoe / asociaal...etc? Of sta je daar als automobilist 9 van de 10 keer voor nop te wachten, al starende naar een verlaten kruising? (net als op veel locaties in Den Haag)

Ik ken de situatie daar niet, maar als de scholieren zich nu een stuk veiliger voelen.. gelukkig dan maar.  O0
Ik bedoel, als het daar echt zo verkeersonveilig was, juich ik de maatregelen toe.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #161 Gepost op: 31 oktober 2008, 05:00:50
’Niet meer onnodig wachten’
DELFT - Onnodig wachten bij de verkeerslichten op het kruispunt Provincialeweg/Kruithuislaan behoort tot het verleden. Tenminste, als we het Groene Golf Team van het ministerie van Verkeer en Waterstaat mogen geloven.
Op verzoek van de gemeente Delft onderzocht dit deskundigenteam de situatie ter plekke. De reden: veel automobilisten klaagden over de wachttijd voor het verkeerslicht. Buiten de spits zou het stoplicht veel te vaak op rood staan, ook als er in geen velden of wegen ander verkeer te zien was.

De provincie Zuid-Holland heeft het probleem al aangepakt door de verkeerslichten iets minder snel op rood te laten springen als er een auto aankomt. Het Groene Golf Team heeft de situatie nadien geobserveerd en komt nu tot de conclusie dat het onnodige wachten van automobilisten zich al (vrijwel) niet meer voordoet.

Als het verkeerslicht (buiten de spitsuren) al op rood springt, dan komt dat door auto’s op de kruisende wegen, of doordat er tussen de auto’s op de betreffende weg erg veel ruimte zit, zo meent het deskundigenteam. Extra maatregelen zijn daarom niet nodig.

Het Groene Golf Team onderzoekt ook enkele andere kruispunten in Delft met de vraag of de doorstroming van het verkeer en de afstelling van de verkeerslichten goed zijn. De bevindingen over deze kruispunten zijn nog niet bekend.

www.ad.nl


En nog een interessant artikeltje gevonden, uit 2007;

Agressie in het verkeer
EénVandaag vroeg u een paar weken geleden mee te werken aan onze enquete over verkeersagressie. Dat hebben we geweten: 25 duizend mensen hebben ons overladen met reakties. En wat blijkt? We maken ons niet alleen druk over agressie, we maken ons er ook veelvuldig schuldig aan. Vier procent van de ondervraagden geeft zelfs aan weleens een wapen in de auto te hebben. Voor verkeersminister Eurlings (CDA) is de maat vol: hij wil agressieve weggebruikers harder gaan aanpakken.
Opiniepanel uitslagen: 2 juni 2007 / Nederland 1

 

 

Uitslag



De helft van de weggebruikers vindt zichzelf slachtoffer van verkeersagressie en eenderde noemt zichzelf een dader. Zo'n vier procent neemt wel eens een wapen mee in de auto. Minister Eurlings (CDA) wil mensen die zich misdragen in het verkeer onderwerpen aan een gedragscursus. Hij zegt dit in een reactie op de uitslag van de enquête. 'Ik maak me hier heel druk over. Je kunt wegen zo veilig maken als je wilt. Maar als mensen hun gedrag niet aanpassen, kom je wat betreft verkeersveiligheid nergens.'

De volledige uitslag kunt u hier downloaden (PDF-document)


Van de autobezitters zegt tien procent wel eens een trap of klap tegen de auto te hebben gekregen. Drie procent is zelf geduwd of geslagen. Aangifte van agressie in het verkeer heeft acht procent gedaan. Een grote meerderheid van de autobezitters vindt de reacties op de weg uit de hand lopen: 65 procent stelt dat de agressie in het verkeer ontoelaatbare vormen aanneemt. De ergernis is groot; 54 procent ergert zich dagelijks.


Minister Eurlings wil het voorbeeld van Duitsland en België volgen, waar mensen die voor hun gedrag in het verkeer zijn veroordeeld, verplicht op cursus moeten. Volgens de verkeersminister zijn de resultaten daar bemoedigend. Eurlings wil nog een stap verder gaan. In Nederland zouden niet alleen veroordeelden op gedragscursus moeten, maar alle verkeersovertreders die door de politie worden betrapt op asociaalrijgedrag. Hij wil de cursus in samenwerking met de politie ontwikkelen.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #162 Gepost op: 14 november 2008, 02:19:28
Overtreders worden aangepakt

HALFWEG, 30 oktober -

Vanmorgen zijn de roodlicht- en snelheidspalen in gebruik genomen op het kruispunt N200 met de Oranje Nassaustraat.
Na klachten van omwonenden en na de diverse verkeerscontroles van de politie, is gebleken dat er op de kruising binnen 24 uur ongeveer 1.200 bestuurders door rood rijden. Dit gebeurt vaak in combinatie met te hoge snelheid. De gevaarzetting op de kruising is hierdoor groot, mede omdat o.a. scholieren veelvuldig van deze kruising gebruik maken. Daarom is in samenwerking met het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie, Rijkswaterstaat, de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Verkeersadvisering en Verkeershandhaving van Politie Kennemerland besloten om over te gaan tot het plaatsen van roodlicht- en snelheidscamera's, om de verkeersveiligheid op het kruispunt te verhogen.
Het verkeer vanuit beide richtingen op de N200 wordt sinds 27 oktober jl. opmerkzaam gemaakt op de nieuwe aanwezigheid van roodlicht- en snelheidscamera's door middel van waarschuwingsborden. Alle samenwerkende partners gaan ervan uit dat verkeersveiligheid wordt verhoogd met de komst van deze flitspalen.

www.politiekennemerland.nl

Sorry hoor maar dan zou ik als politie toch even achter de oren krabben. 1200 overtreders in 24 uur zegt meer dat er dingen(lees:verkeerslichten) niet goed zijn afgesteld. Dat is snel de staatskas bijvullen...

Dat dit alleen al kan zonder tientallen botsingen per week zegt genoeg.  ;D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #163 Gepost op: 18 november 2008, 20:38:52
1200 man door rood in 24 uur? Zijn die 1200 man dan allemaal roekeloos / levensmoe / asociaal...etc? Of sta je daar als automobilist 9 van de 10 keer voor nop te wachten, al starende naar een verlaten kruising? (net als op veel locaties in Den Haag)

En dus rijd je dan maar door rood? :-X

Sorry hoor maar dan zou ik als politie toch even achter de oren krabben. 1200 overtreders in 24 uur zegt meer dat er dingen(lees:verkeerslichten) niet goed zijn afgesteld. Dat is snel de staatskas bijvullen...

Dat dit alleen al kan zonder tientallen botsingen per week zegt genoeg.  ;D

De verkeerlichten staan aldaar net als in de rest van Nederland op rood, tot een passant zich meld. Vervolgens springt hij op groen. Veel mensen rijden dus op ´´hij springt toch op groen´´ maar dan moet je wel eerst stilstaan (zogenaamde ontruimingsfase) alvorens hij daadwerkelijk op groen springt. Zal je er wel net fietsen als er zo´n mafketel aan komt rijden.... Rood is rood en of ie dan zo op groen springt of net op rood staat ... Weet jij het?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #164 Gepost op: 18 november 2008, 21:07:32
De verkeerlichten staan aldaar net als in de rest van Nederland op rood, tot een passant zich meld. Vervolgens springt hij op groen. Veel mensen rijden dus op ´´hij springt toch op groen´´ maar dan moet je wel eerst stilstaan (zogenaamde ontruimingsfase) alvorens hij daadwerkelijk op groen springt. Zal je er wel net fietsen als er zo´n mafketel aan komt rijden.... Rood is rood en of ie dan zo op groen springt of net op rood staat ... Weet jij het?

Het lijkt me logisch dat het even duurt voor dat de stoplichten op groen gaan, zodat niet iedereen in volle vaart over het kruispunt scheurt zonder af te remmen..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #165 Gepost op: 18 november 2008, 23:14:56
En dus rijd je dan maar door rood? :-X


Hangt helemaal af van het tijstip / situatie ter plaatse. Na een 12-uursdienst op zondagmorgen? Dan laat ik me niet betuttelen door een rood lampje dat mij op dat moment van mijn bed vandaan houdt. Uiteraard kijk ik geheel rondom voordat ik gas geef. Ik heb het dan echt over verlaten kruisingen die niet op groen springen als je aan komt rijden. Je staat daar als een simpele ziel in je eentje naar een rood lichtje te staren, die voor jou bepaald wanneer je je weg mag vervolgen. Mocht dat wel het geval zijn, dat er alleen een vertraging in zit,  blijf ik natuurlijk even wachten, ik raas niet als een debiel door! Dat is net zoiets als op een lege snelweg even wat harder rijden. Hier moet ik wel aan toevoegen dat in de ene gemeente vernieuwde verkeerslichten geplaatst zijn  waar je vaak kan doorrijden, (groene golf) maar in veel andere gemeentes zijn de systemen hopeloos verouderd.
Uiteraard, als er sprake is van kruisend verkeer, waar dan ook op de kruising, blijf ik zekerheidshalve netjes wachten.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #166 Gepost op: 21 november 2008, 01:32:18
Na een 12 uursdienst, goed oplettend op zondagmorgenvroeg moedwillig door rood rijden...?

Ik mag aannemen dat je uit ervaring spreekt. Dat je dus wel vaker dat kruispunt op dat tijdstip op deze wijze oversteekt?
Een disaster in the making, Dinges.
Na een 12 uursdienst is u niet meer citroentjesfris, om het maar even simpel uit te drukken. Je bent moe, je wil naar bed. En dus pakken we dat rode lichtje maar even heel bewust mee. Want dat gaat altijd goed, want ik let altijd heel goed op.
En dan wordt het vanzelf ervaring. Gaat altijd goed. Ook als je echt een keer een grafdienst hebt gedraaid en je eigenlijk te moe bent om te rijden. En op datzelfde kruispunt op de automaat door rood rijdt en die ene late discoganger op de fiets even niet ziet. Bijvoorbeeld omdat de fietser even geen verlichting aan heeft ( hoe toepasselijk voor dit jaargetijde...).

Ik draai ook nachtdiensten en ook ik kom 's morgensvroeg kruispunten met stoplichten tegen. Maar effe door rood omdat er effe niemand aankomt? Je bent zo ongelooflijk aan de beurt als je je vergist.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #167 Gepost op: 21 november 2008, 05:59:14
Late discogangers moet je idd erg op bedacht zijn ja, op die momenten. Dus dat ben ik ook. Maar ik ben in staat waar te nemen op de kruising, dat verkeerslicht kan dat niet. En die fietsers zonder licht zie ik wel, ik heb het namelijk over stedelijk gebied. Ook zijn die kruispunten overzichtelijk, het verassingseffect van een andere naderende verkeersdeelnemer is dus nihil. Vollop verlichte kruisingen. Maar goed, het is op eigen risico en daar ben ik mij van bewust. Ik zal dan ook nooit roekeloos worden. Veel gevaarlijke dingen kun je op een veilige manier doen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #169 Gepost op: 21 november 2008, 11:35:47
iemand had rood.... ;) :-X




Dat zal technisch onderzoek uit moeten wijzen  ;)
Storing, drank in het spel, andere factoren die meespelen? Of iemand die het ff niet meer zag zitten en doorreed, kan ook. Of een pure aso... Of een heel oud mannetje dat alles niet meer zo scherp ziet, of een vr...... of, of, of.  ;D