Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid

Auteur Topic: Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid  (gelezen 108663 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #180 Gepost op: 25 november 2008, 12:32:05
Sorry maar aan veiligheid valt niet te tornen, niet "citroentjes fris" = niet achter het stuur.
En ja ik werk ook onregelmatig.......
Het is natuurlijk wel erg stellig maar dat vind ik ook van de mensen die vinden dat het onverantwoord is door rood licht te rijden als je ziet dat een overzichtelijke kruising leeg is.
Of midden in de nacht op een lege snelweg de Max. snelheid aan de laars lapt.
Het is gewoon je eigenverantwoordelijkheid en inschattingsvermogen en ja bij een aantal bestuurders is dat niks waard maar ik heb de hele dag en elke dag opnieuw me handen vol aan dat soort mensen om ze dit bij te brengen (met het geven van verhoogde rijvaardigheids trainingen (niet te verwarren met een slipcursus))
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #181 Gepost op: 25 november 2008, 14:53:59

Het is gewoon je eigenverantwoordelijkheid en inschattingsvermogen en ja bij een aantal bestuurders is dat niks waard...

Sluit ik me bij aan!  

En dan heb ik nog een staaltje burgerlijke ongehoorzaamheid.
Ik rij veel snelweg. Bijna dagelijks kom ik de volgende situaties tegen;

Je rijdt lekker door, het is niet al te druk op de weg. Je houdt je aan de snelheid, geeft keurig richting aan bij zijdelingse verplaatsingen. In de verte die je al een voertuig over de linkerbaan sukkelen die duidelijk met andere dingen bezig is dan met autorijden.  Je anticipeert daar al op, je laat je snelheid zakken. Je nadert die tamme eend en blijft er maar eens een poosje achter hangen in de hoop dat ie je ooit opmerkt. Het valt je op dat ie na enkele minuten nog steeds niet heeft gespiegeld! Achter je stroopt het verkeer inmiddels steeds verder op. Je geeft wat lichtsignalen, ook dit wordt niet opgemerkt. De onnodige-links-rijder-die-met-alles-bezig-is-behalve-met-het-verkeer zit helemaal in z'n eigen wereldje. Dan haal ik met een minimaal snelheidverschil RECHTS in en werp eens een blik naar binnen. Zelfs dat wordt vaak niet eens opgemerkt door Ep Oogklep achter het stuur. Ja, ik ben fout, haal rechts in. Soms komt het voor dat diegene me ineens opmerkt terwijl ik ernaast ben gaan zitten, dan tik ik even m'n rem aan en geef ik kans naar rechts te verplaatsen.

Sommige mensen zullen nu wel weer gaan steigeren: zomaar rechts inhalen. Maar het gebeurt dagelijks, op een veilige manier. Kans dat ik een keer een prent oploop. Maar zoals reeds eerder besproken, laten we hopen dat gezond verstand blijft overheersen.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #182 Gepost op: 25 november 2008, 17:15:31
@dinges

Laat je niet tot verkeersovertredingen verleiden, want je trekt altijd aan het kortste eind ook al wordt je hiertoe zowat gedwongen.
En ja ik vind ook dat hier een aantal mensen vreemde reacties plaatsen is niet te hopen dat ze politieagent zijn want strebbers zijn daar al genoeg. Ik wil niemand op zijn tenen trappen, maar hij die zonder zonde is moge de eerste steen gooien ;D ;D ;D
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #183 Gepost op: 30 januari 2009, 20:19:01
Week of 2 geleden was ik weer eens in Deutschland en ik merk dat ze het flitsen daar ook aardig hebben uitgebreid. Met name op 70km wegen (tussen dorpjes door, gevaar voor voetgangers), niet op de autobahn dus..  O0 Goeie zaak!
Maar, in Italië kijken ze wat meer af van Nederland...melken waar je melken kan!! Misschien ideetje voor Nederland? Verkeerslichten aanpassen en harken maarrrrrrrrr!  ;D ::)



Stoplichten als melkkoe
Uitgegeven: 30 januari 2009 19:52
Laatst gewijzigd: 30 januari 2009 19:52

ROME - Italiaanse steden blijken verkeerslichten als een melkkoe te hebben gebruikt. De lichten werden zo ingesteld dat zij onverwacht snel van oranje naar rood sprongen. Op die manier konden veel weggebruikers op de bon worden geslingerd.
 
Ongeveer 100.000 mensen werden de dupe van de manipulaties, meldden Italiaanse media vrijdag. Rechtbanken begonnen een onderzoek tegen 109 personen, onder wie 63 politieofficieren en 39 ambtenaren.

De praktijken brachten 130 miljoen euro extra in het laatje. Het was de kip met de gouden eieren, aldus de krant La Repubblica.

In sommige Noord-Italiaanse gemeentes steeg het aantal boetes tussen 2005 en 2007 met 300 procent. De verkeerslichten sprongen al na drie seconden op rood, in plaats van de gebruikelijke vijf of zes seconden.

© ANP


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #184 Gepost op: 31 januari 2009, 08:06:50
zal hier wel het zelfde zijn . . . . . . . . . . .  :(
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #185 Gepost op: 17 februari 2009, 18:58:12
Dank u...

Ik denk dat het qua corruptie hier in nederland wel meevalt, zeker met zulk soort zaken...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #186 Gepost op: 17 februari 2009, 23:47:08
Misschien ideetje voor Nederland? Verkeerslichten aanpassen en harken maarrrrrrrrr!  ;

Ik bedoelde het sowieso ietwat sarcastisch... Al sta ik niet raar te kijken als een gelijksoortige tactiek in ons kikkerlandje opduikt. Op welk gebied weet ik (nog) niet.  ::)
Al komen we met de trajectcontroles al redelijk in de buurt...


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Meest winstgevende flitskast is oorzaak van ongelukken
Gepost op Tuesday, 13 January 2009 om 18:57 door Ruben Baeten in Verkeer |
En zo is het maar net. We roepen het al een tijdje: buiten gevaarlijke wegsituaties of gebieden met scholen hebben flitskasten niets positiefs toe te voegen. Mensen die 5 km/h te hard rijden schrikken van zo’n ding en stampen op hun rem, ongelukken ontstaan, kinderen worden wees, toekomsten in duigen, het land in het slop, dat soort dingen. Ook in Groot-Brittannië is het maar weer eens bewezen: de meest succesvolle flitskast, met een score voor £1 miljoen (€1,11 miljoen) per jaar, is tevens goed voor een kwart meer ongevallen en de helft (!) meer gewonden sinds hij er staat.

De camera is te vinden langs de M11 in Essex, ter hoogte van de A406 bij Woodford. Dagelijks flitst het ding zo’n 500 automobilisten. In de vijf jaar dat hij er nu staat vonden er 16 botsingen plaats, en 24 ongevallen met verwondingen of doden. In de vijf jaar daarvoor waren dat er respectievelijk 13 en 16.

Bron: www.dailymail.com / autoblog


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Ja... met statistieken kun je alles bewijzen ;) hoeveel drukker is het geworden in die 5 jaar? misschien dat het zonder die flitspaal wel vaker fout gegaan was....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Flitspaal helpt fiscus

AMSTERDAM -  De Belastingdienst heeft vorig jaar, vooral met hulp van flitspalen, ruim 10 miljoen euro extra opgehaald met boetes en naheffingen voor fraude met de leaseauto.

In totaal kwam er in 2008 16,5 miljoen euro binnen aan naheffingen en boetes voor frauderende leaserijders. Driemaal zoveel als in 2007, toen 5,7 miljoen binnen kwam. Het gaat om automobilisten die aan de Belastingdienst opgaven niet privé te rijden met de auto van de zaak en daarom ook geen bijtelling betaalden, maar stiekem toch in eigen tijd rondreden.

Controle slimmer

Gegevens van verkeersboetes van het CJIB en de eigen flitsauto's van de belastinginspecteurs wezen bij 40 procent van de vijfduizend gecontroleerde auto's misbruik aan. In 2007 was dat nog 17 procent. De controles zijn nu slimmer geworden, zegt de fiscus.

"Cijfers bewijzen dat de Belastingdienst de controles heeft opgevoerd. Daarom gaan we op deze weg verder en nog strenger controleren", zegt staatssecretaris De Jager (Financiën).

De schatkist loopt steeds meer bijtelling mis omdat nu al 240.000 leaserijders hebben aangegeven maximaal 500 km per jaar privé te rijden. Eind 2007 waren dat er nog 200.000. Ze hoeven dan geen 25 procent van de waarde van de auto bij hun loon op te tellen.

De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen fronst de wenkbrauwen. "Is dit het allemaal wel waard? Als ze nou een betere bijtellingsregeling bedenken, hoeven ze ook niet zoveel te controleren. Rek bijvoorbeeld de grens van 500 kilometer op", zegt voorzitter Renate Hemerik.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3575904/__Flitspaal_helpt_fiscus__.html