Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid

Auteur Topic: Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid  (gelezen 108735 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Heb je al naar de resultaten gegoogled bij Rotterdam Overschie?

Den Haag werkt inderdaad niet, op overige plekken zijn de resultaten goed.

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article976645.ece/Autobaan_wordt_een_superschoorsteen

Een citaat uit bovenstaande link;

Toch is die 80 kilometer niet het ei van Columbus, waarschuwt luchtonderzoeker dr. Joost Wesseling van TNO in Apeldoorn, die nauw betrokken was bij het project. Zijn afdeling analyseerde de meetgegevens en vergeleek ze met theoretische modellen. Bovendien werd de Rotterdamse woonwijk nagebouwd op een schaal van 1 op 350 en in de windtunnel gezet om het effect van de bebouwing, bomen en geluidsschermen op de luchtkwaliteit te ijken.

Luchtvervuiling van auto's, zegt Wesseling, is niet zozeer afhankelijk van hun snelheid maar veel meer van doorstroming op de weg. Uitstoot van schadelijke gassen ontstaat vooral door afremmen, opnieuw gasgeven en filerijden. Dankzij de elektronica in moderne automotoren produceren die, eenmaal opgewarmd en bij constante snelheden, nog maar weinig schadelijke uitstoot. Voor milieustaatssecretaris Van Geel was dat onlangs aanleiding te pleiten voor een verplichte cruise control.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Maar zo kan het natuurlijk ook!!  ;D

Man verliest rijbewijs wegens te langzaam rijden
Uitgegeven: 15 mei 2009 15:54
Laatst gewijzigd: 15 mei 2009 15:54

LEEUWARDEN - Een 73-jarige man uit Leeuwarden heeft zijn rijbewijs moeten inleveren bij de politie omdat hij te langzaam reed.
 
Dat maakte de politie vrijdag bekend. Volgens de politie reed de man ''stapvoets'' over de Brandemeer in Leeuwarden waar de maximumsnelheid 30 kilometer per uur is.

De politie gaf de man een stopteken toen hij weigerde zijn snelheid te verhogen. Toen de agenten navraag deden bij de meldkamer, bleek dat hij al drie keer eerder ''onveilig rijgedrag'' had vertoond.

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen gaat bekijken of de man zijn rijbewijs terugkrijgt.

© ANP  

nu.nl


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Hij reed stapvoets in een 30 km zone? En daar raakt hij zijn rijbewijs voor kwijt? Klinkt me erg vreemd in de oren.
Wout


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Hij reed stapvoets in een 30 km zone? En daar raakt hij zijn rijbewijs voor kwijt? Klinkt me erg vreemd in de oren.

Het bericht is op meerdere sites opgedoken. Ik weet het ook niet...zoiets weet jij beter als ik, denk ik.Maar ja, 3 x eerder onveilig gedrag, dus zou  best kunnen, toch?


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Ik heb wel een vermoeden, en dat is een weg die zich leent voor hogere snelheden maar waar de wegbeheerder in al zijn wijsheid heeft besloten een maximumsnelheid van 30 km per uur vast te stellen. In zo'n geval is het ook logisch dat voertuigen 30 rijden en kan 10 km per uur inderdaad zeer hinderlijk zijn. Als dan ook soortgelijke incidenten gevonden worden in de politiesystemen is het eigenlijk ook wel logisch dat de bestuurder een artikel 130 procedure aan zijn broek krijgt. Bij die procedure wordt het rijbewijs naar het CBR opgestuurd, die een onderzoek instelt naar de geschiktheid van de bestuurder om een voertuig te kunnen besturen.
Wout


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Het is voor veel mensen sowieso erg hinderlijk, voorgangers die onder de max. gaan zitten. Maar goeie zaak. Laat het cbr maar uitzoeken of de bestuurder incapabel is, of gewoon een eigenwijze geitenwollesok die vind dat medeweggebruikers zich allemaal maar moeten aanpassen aan hem..

Bedankt voor je info, Wout.  O0


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
wat houd artikel 130 in??


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
wat houd artikel 130 in??


Artikel 130

1. Indien bij de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen personen een vermoeden bestaat dat de houder van rijbewijs niet langer beschikt over de rijvaardigheid dan wel over de lichamelijke of geestelijke geschiktheid, vereist voor het besturen van of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor dat rijbewijs is afgegeven, doen zij daarvan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling aan het CBR onder vermelding van feiten en omstandigheden die aan het vermoeden ten grondslag liggen. Bij ministeriële regeling worden de feiten en omstandigheden aangewezen die aan het vermoeden ten grondslag dienen te liggen en worden ter zake van uitoefening van deze bevoegdheid nadere regels vastgesteld.

(...)

3. De in tweede lid bedoelde vordering wordt gedaan indien de betrokken bestuurder de veiligheid op de weg zodanig in gevaar kan brengen dat hem met onmiddellijke ingang de bevoegdheid dient te worden ontnomen langer als bestuurder van of meer categorieën van motorrijtuigen, waarvoor het rijbewijs is afgegeven, aan het verkeer deel te nemen. Bij ministeriële regeling worden de gevallen aangewezen waarin daarvan sprake is. Het ingevorderde rijbewijs wordt gelijktijdig met schriftelijke mededeling, bedoeld in eerste lid, aan het CBR toegezonden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168


M. Kok

  • Gast
Mee eens. Mensen remmen voor die palen. Hierdoor schrikken andere bestuurders weer, en na de paal wordt weer lekker gas gegeven. Zinloze dingen die flitspalen. Maak mensen bewust van de risico's die ze lopen bij een ongeval,de denkbeeldige tijdswinst van te hard rijden en het hogere verbruik van je voertuig.
Nederland is trouwens toch te klein om hard te rijden, de snelwegen zijn zo vol met andere verkeersdeelnemerns en op en afritten dat je constant moet afremmen voor overig verkeer. Beter is het om met gelijkmatiige snelheid van A naar B te komen.