Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid

Auteur Topic: Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid  (gelezen 108727 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #380 Gepost op: 21 september 2010, 13:34:29
Okee, duidelijk!

Maar geen strafpunt dus?


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #381 Gepost op: 21 september 2010, 19:49:19
Okee, duidelijk!

Maar geen strafpunt dus?

Nee een punt op je rijbewijs kan alleen bij een staandenhouding. Voor bepaalde overtredingen(artikel 5,6,7,8 wegenverkeerswet en grove snelheidsovertredingen en bumper kleven) krijg je dan een punt.

gr
Mike


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #382 Gepost op: 22 september 2010, 23:27:37
Zwager verdacht van dodelijk motorongeluk
DVHN | Gepubliceerd op 21 september 2010, 15:41
Laatst bijgewerkt op 22 september 2010, 12:34
 Assen -  
De politie merkt de 40-jarige zwager van de verongelukte 33-jarige motorrijder uit Hollandscheveld aan als verdachte van het drama. Hij zou door hard te remmen mede het ongeluk hebben veroorzaakt op de A28 bij Pesse op zondagavond 12 september.

De twee motorrijders reden met een snelheid van tegen de 140 kilometer vlak achter elkaar toen de voorste radarapparatuur ontdekte in de berm en remde. Zijn zwager kon hem niet meer ontwijken en smakte tegen de vangrail. Hij overleed ter plekke.

De politie wil niets weten van de snelheidscontrole als medeoorzaak van het ongeluk. "Dat is de wereld op zijn kop", zegt een woordvoerder.

http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/article6405362.ece/Zwager-verdacht-van-dodelijk-motorongeluk






http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/52088/motorrijder-niet-verongelukt-door-flitser


http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/09/flitsdode_helemaal_nooit_gefli.html

Flitsers kunnen files veroorzaken
Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat flitsers ook files veroorzaken.
FLITSERS KUNNEN FILES VEROORZAKEN
Foto

Tegenstrijdig
Het is alleen niet helemaal duidelijk hoe vaak dat gebeurt. Uit het onderzoek van RTL Nieuws in samenwerking met de VerkeersInformatieDienst (VID) komt naar voren dat op de plaatsen waar op snelheid werd gecontroleerd, in bijna 20% ook een file ontstond. De KLPD bestrijdt dat en zegt op basis van eigen onderzoek dat 'slechts' bij 3% van de radarcontroles vorig jaar een file is ontstaan. CDA en VVD willen nu dat verkeersminister Eurlings dat precies gaat onderzoeken.

600 files
RTL Nieuws heeft de KLPD-locaties van mobiele radarcontroles van 2008 vergeleken met de plekken waar volgens de VID een file is ontstaan. Daaruit viel dus op te maken dat in een vijfde van de gevallen de kop van de file ter hoogte van de flitser stond. Dat zou inhouden dat de flitsers in 2008 ruim 600 files veroorzaakt hebben. Dit fenomeen doet zich voor wanneer automobilisten plotseling op de rem trappen omdat ze de radarcontrole zien. Daardoor moet ook achteropkomend verkeer afremmen en kan er een harmonica-effect optreden met als gevolg: file.

Not amused
De KLPD is niet blij met de 'negatieve publiciteit' die zou kunnen ontstaan door het onderzoek van RTL Nieuws. Daarop heeft de KLPD zelf ook onderzoek gedaan. Volgens de KLPD ontstond in buurt van hun radarapparatuur slechts in 3% een file. Dat zou echter nog altijd betekenen dat er bij de radarcontroles 100 files zijn ontstaan in 2008. De KLPD wijst erop dat zij andere gegevens hebben gehanteerd dan aan RTL Nieuws zijn verstrekt. Zo zouden de begin- en eindtijden van de controles afwijken van de gegevens die RTL Nieuws gebruikte.

Weg bij file
Wel houdt de KLPD filevorming tijdens de controles scherp in de gaten. Zodra een controleur merkt dat de flitser een file veroorzaakt wordt de controle meteen beëindigd, liefst nog voordat de file is ontstaan.

Lees ook:
RTL Nieuws brengt flitscontroles 2008 in kaart
CDA en VVD: onderzoek naar files door flitsers
Veel betrouwbare flitsmeldingen bij Radio538



© RTL Nieuws.nl


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #383 Gepost op: 23 september 2010, 00:05:11
De politie wil niets weten van de snelheidscontrole als medeoorzaak van het ongeluk. "Dat is de wereld op zijn kop", zegt een woordvoerder.

Tsja, daar ben ik het eigenlijk wel mee eens ... Doordat de politie een alcoholcontrole deed moest de dronken bestuurder over een weg met bomen rijden, waardoor hij tegen een boom reed .....

Overigens:

Art 6 WvW'94

Artikel 6
Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #384 Gepost op: 23 september 2010, 00:25:31
'Laat belastingdienst flitsen' Van een onzer verslaggevers
LEIDEN -  Belastingambtenaren moeten politietaken zoals snelheidscontroles gaan overnemen. Dat bepleit korpschef Jan Stikvoort van politieregio Hollands Midden.

De politie moet zich volgens hem bezighouden met boeven vangen en niet telkens ingezet worden voor verkeerscontroles en administratieve taken. Volgens de politiebaas, die deel uitmaakt van de landelijke raad van korpschefs, is ook de populariteit van de politie daar bij gebaat.

De afgelopen week luidde de politie in Gelderland in De Telegraaf de noodklok dat veel agenten gedwongen werden in flitsauto's plaats te nemen, omdat door personeelsgebrek onder buitengewone opsporingsambtenaren het verwachte aantal bekeuringen niet gehaald gaat worden. De Algemene Christelijke Politiebond onderschreef de klachten. Het lijkt erop dat alle grote politiebazen dezelfde mening zijn toegedaan.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7697028/___Laat_belastingdienst_flitsen___.html

Steeds minder mensen durven het woord verkeersveiligheid in de mond te nemen....zou het dan toch alleen om de centen te doen zijn....nee...toch?  0098


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #385 Gepost op: 23 september 2010, 00:37:46
Nog eentje om het af te leren dan (voor vandaag)  :P
Of stond dit bericht hier al?  e050

AMSTERDAM -  De politie moet stoppen met snelheids- en kentekencontroles tijdens de spits omdat het risico te groot is dat ze files veroorzaken.
Dat stelt de ANWB naar aanleiding van de zeker negentien kilometer file gisterochtend op de A27 ter hoogte van Hagestein in de richting van Utrecht. Een politiecontrole van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) veroorzaakte er een enorme en ook nog urenlange verkeersopstopping. Rond half negen stond er nog zestien kilometer en om half elf zeventien kilometer file, blijkt uit cijfers van de ANWB. Bij de Verkeersinformatiedienst werd zelfs een top van 25 kilometer opstopping genoteerd.

Doorstroming

De ANWB vindt de controles gezien het belang van doorstroming op dat tijdstip niet verantwoord. Arnoud Broekhuis. "We begrijpen dat er gecontroleerd moet worden, maar doe dat dan niet in de spits. Bovendien, rond die tijd kun je al nauwelijks te hard rijden vanwege de drukte."

Het is niet voor het eerst dat een radarcontrole opstoppingen veroorzaakt door plotseling snel afremmende automobilisten. De politie bevestigt dat in elk geval deze controle debet was aan de ernstige verkeershinder.

De politiemensen stellen zelf rond half tien de conclusie te hebben getrokken dat het beter was het werk elders voort te zetten. "Ze zijn toen op een andere weg verder gegaan. Of je dit kunt voorkomen, kunnen we niet zeggen. We staan vaker op die plek", aldus een KLPD-zegsman.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5011130/__ANWB__Stop_flitsen_in_spits__.html?p=11,1

Citaat
De politie wil niets weten van de snelheidscontrole als medeoorzaak van het ongeluk. "Dat is de wereld op zijn kop", zegt een woordvoerder.

Maar dan in een ander geval:

Citaat
De politie bevestigt dat in elk geval deze controle debet was aan de ernstige verkeershinder.

 ::)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #386 Gepost op: 23 september 2010, 00:44:23
zou het dan toch alleen om de centen te doen zijn....nee...toch?  0098

Gelukkig horen ''we'' dat bij zo'n beetje elke bekeuring die er geschreven word, om even wat voorbeelden uit de praktijk te pakken:

Een technische verkeerscontrole kost meer dan het opleverd
Een bromfietscontrole kost meer dan het opleverd
Een alcoholcontrole kost meer dan het opleverd
Een verlichtingscontrole kost meer dan het opleverd

Een flitscontrole brengt meer op dan het kost ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #387 Gepost op: 23 september 2010, 00:49:45
Een technische verkeerscontrole kost meer dan het opleverd
Een bromfietscontrole kost meer dan het opleverd
Een alcoholcontrole kost meer dan het opleverd
Een verlichtingscontrole kost meer dan het opleverd

= verkeersveiligheid

Een flitscontrole brengt meer op dan het kost ....

= veel te vaak geen verkeersveiligheid (in bebouwde kom, op veel N-wegen juist wel)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #388 Gepost op: 23 september 2010, 17:12:59
= verkeersveiligheid

= veel te vaak geen verkeersveiligheid (in bebouwde kom, op veel N-wegen juist wel)

Ja, die discussie is nu al een groot aantal keren gevoerd, met daarbij ook diverse praktijk voorbeelden van controle-lokatie's en ongevallenstatistieken/voorbeelden
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #389 Gepost op: 23 september 2010, 17:19:11
En nog steeds niet overtuigd dat flitsen op veel plaatsen niets meer met verkeersveiligheid van doen heeft?   98uiye