Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid

Auteur Topic: Snelheids controles / Flitspalen / Trajectcontrole en verkeersveiligheid  (gelezen 108601 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #520 Gepost op: 12 december 2013, 18:09:56
Nieuwe digitale flitspalen geactiveerd in Helmond

http://www.politie.nl/nieuws/2013/december/11/09-nieuwe-digitale-flitspalen-geactiveerd-in-helmond.html
Laatste update: 11-12-2013 | 15:24

Helmond - Onlangs zijn in Helmond vier nieuwe, digitale flitspalen geplaatst. Deze worden volgende week geactiveerd. Het gaat om flitspalen die flitsen zodra bestuurders door rood rijden en/of te hard rijden. De foto wordt direct overgeseind naar een andere locatie waar vervolgens de foto met de noodzakelijke gegevens wordt verwerkt. De flitspalen staan op de Wolfsputter Baan (2x), de Kanaaldijk N.W. (1x) en de Europaweg (1x).

Bewezen effect
De digitale flitspalen staan op plaatsen waar eerder de oude, analoge flitspalen stonden. Alleen flitspalen die een aantoonbare bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden vervangen. Op basis van de verkeers- en ongevallengegevens hebben het Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente vastgesteld dat op bovengenoemde locatie de flitspaal vervangen wordt. Flitspalen hebben een bewezen effect op de beïnvloeding van het rijgedrag.

Locaties:
Europaweg (N270) staat ter hoogte van de Brandenvoortsedreef een digitale flitspaal. Deze paal staat in de rijrichting Helmond. Op de weg geldt een maximumsnelheid van 70 km/u.
Wolfsputter Baan, 80 km/u-weg, t.h.v. de kruising Coendersberglaan (2x)
Kanaaldijk N.W., 50 km/u-weg, t.h.v. de kruising Julianalaan-Oostende

Van analoog naar digitaal
De vervanging maakt deel uit van een landelijk project onder leiding van het Openbaar Ministerie met als doel de komende jaren een groot deel van de analoge flitspalen te vervangen door digitale palen. Groot voordeel van digitale palen is dat deze 24 uur per dag aan staan en de verwerking van de boetes minder politiecapaciteit vergt. Daarbij kan in principe de bon sneller op de deurmat vallen, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen.

Flitser
De nieuwe flitspaal staat 24 uur aan en heeft een digitale camera aan boord zodat gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct worden overgeseind naar een dataverwerkingseenheid. De analoge flitspaal maakt nog gebruik van een filmrol, die eerst ontwikkeld moet worden en dan pas kan worden uitgelezen. De digitale flitspaal die geen last heeft van een volgeschoten film, werkt continu en maakt gebruik van een infraroodflitser. Deze zorgt ervoor dat de flits niet te zien is. Weggebruikers hebben dan geen hinder van flitslicht.

Roodlichtcamera
Een flitspaal bij een kruising met verkeerslichten, meet niet alleen de snelheid van iemand die te hard rijd maar legt ook weggebruikers vast die door rood rijden. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus twee boetes: een voor snelheid en een voor rijden door rood licht.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #521 Gepost op: 10 mei 2014, 00:42:39
Trajectcontrole A10 en A13 na vervanging weer aan

http://www.om.nl/actueel/nieuwsberichten/@162659/trajectcontrole-a10/
8 mei 2014

De trajectcontrolesystemen op de A10 bij Amsterdam en de A13 bij Overschie staan vanaf vrijdag 9 mei weer aan. Op beide locaties zijn de oude systemen vervangen door geheel nieuwe systemen.

De systemen handhaven de snelheidslimiet 24 uur per dag. Een trajectcontrolesysteem meet hoe lang een voertuig erover doet om de afstand binnen een traject af te leggen. Op basis daarvan vindt de snelheidsberekening plaats. De A13 bestaat uit een meettraject. Op de A10 is het traject opgedeeld in secties. Wie in meerdere secties te hard rijdt, krijgt alleen een boete voor de grootste overschrijding van de limiet.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #522 Gepost op: 21 januari 2016, 17:13:51
Trajectcontrole A4 tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep start maandag 1 februari



Op maandag 1 februari treedt het trajectcontrolesysteem op de A4 tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep in beide richtingen in werking. Het systeem handhaaft 24 uur per dag de snelheidslimiet van 130 km/u.

Het trajectcontrolesysteem is in zuidelijke richting 4,8 kilometer lang. Richting Schiphol is het traject waarbinnen gemeten wordt 2,5 kilometer. Gemeten wordt hoe lang een voertuig erover doet om de afstand af te leggen. Op basis daarvan wordt de snelheid berekend en volgt een boete bij overschrijding van de limiet.

Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, zoals op dit stuk van de A4, is geen ondergrens en wordt vanaf 1 km/u bekeurd. Wel wordt gewerkt met een meetcorrectie, zodat de feitelijke snelheid duidelijk boven de limiet ligt voordat wordt beboet. Meer over marges en meetcorrecties.

Passanten worden via borden langs de kant van de weg geattendeerd op het beginpunt van de trajectcontrole en zijn daarmee geïnformeerd over deze manier van snelheidshandhaving.
Samen sterk in de hulpverlening!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #523 Gepost op: 22 januari 2016, 11:32:42
http://www.nu.nl/binnenland/4180968/veel-files-politiecontroles.html

Volgens de VID kunnen deze mobiele controles voor gevaarlijke situaties zorgen. Automobilisten trappen automatisch op de rem zodra zij controleapparatuur of agenten in de berm zien staan. Naast files kan dat ook ongevallen veroorzaken.

"De politie moet kunnen controleren en handhaven, maar dit mag de verkeersveiligheid nooit in gevaar brengen", zegt de VID. "Nu is het middel erger dan de kwaal. Dat kan niet de bedoeling zijn."


rubenb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #524 Gepost op: 24 januari 2016, 20:12:36
Citaat van: Dinges link=msg=1401267 date=1453458762
http://www.nu.nl/binnenland/4180968/veel-files-politiecontroles.html

Volgens de VID kunnen deze mobiele controles voor gevaarlijke situaties zorgen. Automobilisten trappen automatisch op de rem zodra zij controleapparatuur of agenten in de berm zien staan. Naast files kan dat ook ongevallen veroorzaken.

"De politie moet kunnen controleren en handhaven, maar dit mag de verkeersveiligheid nooit in gevaar brengen", zegt de VID. "Nu is het middel erger dan de kwaal. Dat kan niet de bedoeling zijn."

Zelfs wanneer er geen controles zijn, valt me op dat mensen op 'vaste flitslocaties' nogal vaak op de rem gaan.

Ik vind het persoonlijk jammer dat er zoveel nadruk wordt gelegd op controles met betrekking tot snelheid door flitspalen en statieven. Dit is uiteraard enorm kosteneffectief; een dagje iemand laten controleren levert volgens mij altijd wel 'winst' op voor de schatkist.
Ik heb echter nog nooit een situatie meegemaakt in het verkeer waarbij hard rijden een gevaar opleverde. Ik kom echter bijna dagelijks mensen tegen die ver onder de snelheidslimiet SMS'end op de middelste baan slingeren waarvoor mijn inziens een oeuvreprijs (art. 5) niet ongepast is. Daar dit veel duurder is om te handhaven, gebeurt dit dan ook vrij weinig.
Buiten dat; met 's hedendaagse techniek, zoals de apps op telefoons die ook verdekte flitsers aankondigen, worden notoire hardrijders ook niet gepakt.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #525 Gepost op: 24 januari 2016, 20:29:15

http://www.nu.nl/binnenland/4180968/veel-files-politiecontroles.html

Volgens de VID kunnen deze mobiele controles voor gevaarlijke situaties zorgen. Automobilisten trappen automatisch op de rem zodra zij controleapparatuur of agenten in de berm zien staan. Naast files kan dat ook ongevallen veroorzaken.

"De politie moet kunnen controleren en handhaven, maar dit mag de verkeersveiligheid nooit in gevaar brengen", zegt de VID. "Nu is het middel erger dan de kwaal. Dat kan niet de bedoeling zijn."

Deze controles zijn gewoon extra inkomsten en hebben niets met veiligheid te maken.
Als de veiligheid zo belangrijk is, mis ik de controle op onnodig links rijden, geen verlichting voeren, vasthouden van een telefoon, alcohol- en drugscontrole etc.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #526 Gepost op: 4 november 2018, 23:00:44
Samen sterk in de hulpverlening!


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #527 Gepost op: 5 november 2018, 11:35:10
Verborgen flitsers ingezet bij werkzaamheden en rode kruizen

Citaat
Justitie gaat de komende maanden nieuwe flitsapparaten testen die nauwelijks opvallen. Ze zijn verborgen in aanhangwagens en worden vooral ingezet bij wegwerkzaamheden. Ook komen er camera's die automobilisten moeten betrappen die rode kruizen negeren of bellen of appen achter het stuur.

Bron: https://nos.nl/artikel/2257890-verborgen-flitsers-ingezet-bij-werkzaamheden-en-rode-kruizen.html
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #528 Gepost op: 5 november 2018, 19:49:47
Gut; in het oude Haaglanden staan ze al in reguliere busjes (Vito, Vivaro etc) door een plastic achterruit te flitsen. Valt niet op, lekker in het rijtje. Geeft wel een bon, maar geen flitser-file's en dus geen ongelukken omdat iemand 'een flitser ziet staan'.

Mijn inziens blijft een gele jas in de verte met een lasergun (of: 'hij zou wel eens een lasergun vast kunnen hebben') de beste oplossing tegen hardrijders. En op de 'vaste' plekken waar men graag met 50+ te hard langs rijdt kunnen de busjes goed dienst doen. Zelfs 'met pech' in de berm vallen ze niet op.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #529 Gepost op: 5 november 2018, 22:32:06
En wat stond er vanmiddag in de berm op de A12....
De nieuwe flitsaanhangerkarbunkertank.....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !