Eens wat betreft en duikongevallen. Echter wordt er ook benoemd dat het toedienen van zuurstof niet behoort bij de eerstehulpverlener. Dat de ABCD niet wordt benoemd vind ik opzich terecht. Het is een methodiek waarvoor de eerstehulpverlener veelal andere methodes krijgt aangeleerd.
Vind het nog steeds een goed initiatief. Het benoemen van de NREH en aanverwanten zou goed zijn, echter ik zie in dit rapport eerder een andere insteek. Namelijk het inperken/kaderen in plaats van waar iemand aan moet voldoen.
Slachtoffers van duikongevallen hebben het recht op zuurstof toediening. Vrijwel altijd worden dan ook cursussen duikongevallen door DAN gecertificeerd. Voor het verzorgen dien je gezien de grote complexiteit wel actief en/of direct betrokken te zijn in de duiksport. Anders gaat het fout ten aanzien van zuurstof toediening.
Juist met de ABCDE methodiek had de Veldnorm een goede slag kunnen slaan, echter de NREH is een belemmerende factor (lees: HOK).
Het aanleren van de ABCDE wordt door de tegenstanders altijd geassocieerd met moeilijke, schadelijke, en/of medische handelingen. Dat is incorrect, de EHBO handelingen
die men al beheerst worden alleen in de volgorde van belangrijkheid geplaatst. En dat kan niet in een paar uurtjes op een avond worden aangeleerd, laat staan worden toegepast.
In de praktijk heb ik gemerkt dat zodra verpleegkundigen de ABCDE methodiek onderwijzen aan leken, dat er teveel medische bijzaken worden aangehaald wat de essentie van de ABCDE voor leken totaal vertroebeld.
Velen vergeten ook :
de NREH is een intern project van het HOK, NRK en NIBHV zoals zij zelf duidelijk omschrijven, en
niet voor externe doeleinden bedoeld. Vele schermen onterecht met de NREH, als zijnde heilig voor dre EHBO en dat men er zogenaamd aan moet voldoen. Totale onzin.
De NREH wordt overduidelijk "gekaapt" door VNEZ en benoemd als vigerend in Nederland. Niet zo verwonderlijk want het HOK en NRK nemen deel aan de VNEZ, dus welke belangverstrengeling is er dan te noemen?
De richtlijnen van toevallig twee samenwerkende marktpartijen (NREH) hoeven wettelijk en juridisch gezien niet te gelden voor andere marktpartijen.
Ben overigens wel blij met de eindtermen, maar deze worden nogmaals beperkt door de NREH. En dat is onwenselijk.