Kleding kleur

Auteur Topic: Kleding kleur  (gelezen 13340 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Remi

• Gast
Reactie #40 Gepost op: 20 november 2003, 19:40:54
Aangezien mijn vrouw en ik incidenteel EHBO verlenen bij jeugd judo hebben wij alleen een geel veiligheidsvestje met achterop het woord EHBO.
Als ze niet gebruikt worden, ligt er eentje in mijn auto en de andere ligt op de EHBO-tas in de gang, zodat ze direct te pakken en te gebruiken zijn.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 20 november 2003, 22:22:32
Je noemt zo specifiek jeugd judo, doen jullie niet meer? Of gebruiken jullie dan andere kleding?

Christian

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 20 november 2003, 23:39:23
Hallo,

Het valt me op dat jullie allemaal erg onder de indruk zijn van alle kleding met opvallende kleuren en retroreflectie. Waarom is dit allemaal zo belangrijk...het is toch alleen van belang dat je herkenbaar bent en veilig kunt werken?? En de eerste regel uit het EHBO-boek is: "let op gevaar". Dit betekent dus dat JIJ (als hulpverlener) op het gevaar (de omgeving) moet letten en NIET andersom. Als hulpverlener moet JIJ zorgen voor een veilige werkomgeving...dus eerst zorgen dat je veilig kunt werken en dan komt de persoonlijke veiligheid vanzelf. Het is echter wel van belang om kleding tehebben die wind-/waterdicht is en tegen een stootje kan.

Pedro

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 21 november 2003, 09:03:37
Hallo,

Het valt me op dat jullie allemaal erg onder de indruk zijn van alle kleding met opvallende kleuren en retroreflectie. Waarom is dit allemaal zo belangrijk...het is toch alleen van belang dat je herkenbaar bent en veilig kunt werken?? En de eerste regel uit het EHBO-boek is: "let op gevaar". Dit betekent dus dat JIJ (als hulpverlener) op het gevaar (de omgeving) moet letten en NIET andersom. Als hulpverlener moet JIJ zorgen voor een veilige werkomgeving...dus eerst zorgen dat je veilig kunt werken en dan komt de persoonlijke veiligheid vanzelf. Het is echter wel van belang om kleding tehebben die wind-/waterdicht is en tegen een stootje kan.

Pedro

Tuurlijk moet je op gevaar letten. Maar dat houdt niet in dat je als hulpverleners dan maar slecht zichtbaar moet zijn. Jij let immers goed op?

Nee, ik verkeer soms ook in situaties dat ik zo sta dat het verkeer om mij heen moet, al is dat maar op de vluchtstrook. Als je goed zichtbaar bent is de kan dat een auto je ramt kleiner. Bovendien ben je herkenbaar bij een grootschalig incident. En als laatste, het is stoer om je eigen kleding te hebben, je bent trots op wat je doet en wilt dat ook laten  zien. (dat geld voornamelijk voor de vrijwilligers, minder voor de loonslaven, die doen 't ook voor het geld).

Henk

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 21 november 2003, 09:24:54
Hoi,

Ik ben het wel met je ens dat je zichtbaar moet zijn maar dat hoeft niet perse met half verlichte maanpakken zoals de meeste retroreflectie eruit ziet. Maar als je bezig bent terwijl het verkeer om jou heen moet..dan benje m.i. niet goed bezig. Je eigen veiligheid gaat i.p toch altijd voor?? Dus zorg voor een veilige werkomgeving. Dat is altijd een eerste vereiste. De rest komt daarna vanzelf.

Daarnaast vindt ik het een beetje sneu dat je zegt dat loonslaven alles voor het geld doen. Ik denk dat dit in dit geval meer over jou zegt dan over de rest van hulpverlenend nederland. Ik ken maar heeeeel weinig "loonslaven" die geen plezier in hun werk hebben en het dus alleen voor hetgeld doen. Deze zijn op 1 hand te tellen.

Pedro

Paul SEH

• Gast
Reactie #45 Gepost op: 21 november 2003, 13:47:24
Dank je wel voor de ondersteuning Pedro.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 21 november 2003, 18:42:09
Het gaat ook om de herkenbaarheid. Als je opvallende kleding draagt val je niet alleen meer op bij een ongeval ofzo, maar pikken mensen je ook makkelijker uit een mensenmassa! En het dwingt wellicht ook meer respect af...

Christian

Remi

• Gast
Reactie #47 Gepost op: 22 november 2003, 10:20:18
Je noemt zo specifiek jeugd judo, doen jullie niet meer? Of gebruiken jullie dan andere kleding?

Christian

Door dat mijn vrouw en ik allebei wisseldiensten draaien, doen wij heel weinig hulpverleningen. Een aantal jaren geleden zijn wij benaderd door kennissen die aan jeugd Judo doen en vandaar dat wij daar vrijwillig aan meedoen.

Wij zijn dus wel verzekerd door de EHBO vereniging, maar doen verder alles op eigen middelen.
Omdat het altijd binnen is en omdat het goedkoop is, hebben we voor deze hesjes gekozen zodat we herkenbaar zijn.
Heel incidenteel worden we door de EHBO vereniging gevraagd voor andere dingen en ook dan dragen we gewoon het hesje over onze normale kleding.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #48 Gepost op: 22 november 2003, 19:07:09
Dat is mooi...

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 26 november 2003, 00:54:18
Hoi,

Ik ben het wel met je ens dat je zichtbaar moet zijn maar dat hoeft niet perse met half verlichte maanpakken zoals de meeste retroreflectie eruit ziet. Maar als je bezig bent terwijl het verkeer om jou heen moet..dan benje m.i. niet goed bezig. Je eigen veiligheid gaat i.p toch altijd voor?? Dus zorg voor een veilige werkomgeving. Dat is altijd een eerste vereiste. De rest komt daarna vanzelf.

Daarnaast vindt ik het een beetje sneu dat je zegt dat loonslaven alles voor het geld doen. Ik denk dat dit in dit geval meer over jou zegt dan over de rest van hulpverlenend nederland. Ik ken maar heeeeel weinig "loonslaven" die geen plezier in hun werk hebben en het dus alleen voor hetgeld doen. Deze zijn op 1 hand te tellen.

Pedro

Lees je expres verkeerd of gewoon slecht? Ik zei "OOK voor het geld" OOK wil zeggen zowel voor het geld als voor plezier. Vrijwilligers doen het alleen voor hun plezier, ontvangen geen of weinig geld voor hun inspanningen. Als ik ergens op een eiland in m'n gewone kleding vraag wat een patient mankeert moet ik eerst uitleggen aan de omgeving van zo iemand wat ik daar doe en wat mij dat aangaat. "ik ben EHBO'r" dat zegt iedereen die ooit 's een cursusje gevolgd heeft. Het spaart tijd als je je onderscheidt in een herkenbaar uniform met opschrift. Ik word de laatste tijd een beetje achterdochtig als "professionals" uitroepen dat vrijwilligers toch vooral geen uniformen moeten gaan dragen, en al helemaal niet als daar ook nog mooie retrorefekterende strepen ("maanpak???)opstaan. Wat is nou de werkelijke reden dat ze vinden dat dat niet kan?

Henk