Aansluitend op dit verhaal hebben ambulancemedewerkers vandaag in een opiniestuk in het AD Rotterdams Dagblad: https://www.ad.nl/rotterdam/ambulancemedewerkers-computer-maakt-potje-van-spoedrit~a2cdf6c3
Het heeft niets te maken met deze casus.
Niemand weet of de krant heeft verzonnen dat dit opiniestuk is geschreven door ambulancemedewerkers of door medewerkers van het AD. Enige tijd geleden kwamen ze ook met kritiek op de artsen en paramedics betrokken bij de behandeling van Ajaxspeler Nouri. De kritiek zou afkomstig zijn van een anonieme SEH-arts en een anonieme, vooraanstaande anesthesioloog.
We weten inmiddels al dat de haringtest en oliebollentest van het AD gewoon verzonnen worden op de redactie. Wie zegt mij dat ze het niet doen met anonieme uitspraken van ambulancepersoneel, SEH-artsen of anesthesiologen.
Als ambulancemedewerkers de brief wel hebben geschreven moet je ze zo snel mogelijk de laan uittrappen omdat het dan waardeloos volk is. Het gaat namelijk om mensen die in de tweede alinea zonder omhaal stellen dat zij de oplossingen hebben voor de grote uitdagingen en problematiek binnen de Nederlandse ambulancezorg. Ik denk dat er helemaal niemand is met een oplossing. De problemen zal je toch moeten gaan oplossen met meerdere partijen die betrokken zijn bij het totale acute zorgproces.
In de volgende alinea komt het paradepaardje van de broeders namelijk geen zorgen maken over de patient maar direct te beginnen over de hoogte van het eigen salaris. Ik kan iedereen garanderen dat de ambulancezorg in Nederland niets zal verbeteren als we iedere ambulancebroeder een ton per jaar gaan betalen.
Vervolgens gaat men weer volledig los op een uitvraagsysteem. De wetenschap heeft ons geleerd dat uitvraagsystemen zoals ProQA zorgen voor effectievere en efficientere ambulancezorg. Je kan geen effectieve en efficiente ambulancezorg leveren als centralisten zelf bepalen wat en hoe capaciteit moet worden ingezet.
ProQA werkt overal in de wereld prima behalve in Nederland. Je zal moeten analyseren wat het verschil in buitenland is met Nederland. Het grote verschil is dat nergens ter wereld verpleegkundigen de telefoon moeten oppakken. Een ander verschil is dat ambulancebazen overtriage volstrekt ongewenst vinden en men in Nederland doelbewust overtriage inbouwt.
ProQA besluit ook niet dat er voor een sneetje in de vinger een ambulance ingezet moet worden. ProQA genereert een code voor het sneetje in de vinger. De response (zwaailicht met sirene, hoeveel en welk materieel/personeel) wordt bepaalt door de ambulancedienst. In Nederland zal de Medisch Manager Ambulancezorg met zijn medewerkers besloten hebben dat er bij een melding van een sneetje in de vinger een ambulance moet komen.
Ik geloof niet dat de MMA van Rotterdam in wijsheid besloten heeft dat er een ambulance ingezet moet worden voor een sneetje in de vinger. Ik ken ProQA goed genoeg om te durven beweren dat het komt omdat zure, rancuneuze verpleegkundigen op de meldkamer het proces doelbewust saboteren. Je kan bijvoorbeeld zorgen dat je bij een sneetje in de vinger uitkomt op de code voor "mogelijk levensbedreigende bloeding" terwijl je bij normaal gebruik van het systeem zou uitkomen op "ongevaarlijke bloeding". Het verschil tussen beide codes is dan ook het wel en niet sturen van een ambulance.
Uiteindelijk sluiten de broeders het epistel af door nogmaals te onderstrepen dat meer salaris noodzakelijk is.