0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.
Korpschef Akerboom over deze voorstellen: 'Dit is een mooi loonbod en daar ben ik blij mee. Het doet recht aan het soms moeilijke uitdagende werk van de collega's en hun loyaliteit van de afgelopen jaren. Ook politiecollega’s moeten kunnen profiteren van de economische groei. Zij hebben er namelijk de afgelopen jaren voor gezorgd dat ondanks een ingrijpende reorganisatie, de politie positieve resultaten behaalden zowel op het gebied van de veiligheid als in het stijgende vertrouwen van de burgers in de politie.'
Per 1 juli gaan de salarissen voor rijksambtenaren met 3 % omhoog, per 1 januari krijgt men er 450 euro bruto eenmalig bij, per 1 juli 2019 komt er 2% bij en per 1 januari 2020 weer 2%. In totaal telt dat op tot 7% de komende anderhalf jaar. De CAO gaat in per 1 januari 2018 en loopt tot 1 juli 2020.
Huh... waarom krijgen rijksambtenaren dan eenzelfde (verdiende!) verhoging terwijl zij veel minder ingrijpend gereorganiseerd zijn? En hoeven daar ook nog nagenoeg niets voor in te leveren.
Beste collega,Ik wil iedereen graag informeren over de CAO perikelen die ons op dit moment aardig bezig houden.Als je precies wil weten wat er speelt mag je de moeite nemen dit werkstuk door te lezen, als jou toekomst bij deze baas je niet interesseert, mag je de mail deleten.Helaas heb ik gemerkt dat niet iedereen even goed is geïnformeerd over wat de minister nou wil en wat de bonden graag zien.Ik ben hoofdagent van politie, team verkeer Noord Nederland zit in het actie comité voor Noord Nederland.Daar ben ik eigenlijk per ongeluk in beland. Hierdoor ben ik wel in de positie gekomen om van zeer dichtbij geïnformeerd te worden over de gang van zaken. Per 1 januari 2018 had de nieuwe cao voor politie in werking moeten treden maar helaas, de minister laat op zich wachten. Zoals jullie bekend is hebben de minister en de onderminister Akerboom dan eindelijk de inzet brief gestuurd die totaal is verworpen door de bonden.Ik zeg onderminister Akerboom omdat deze zijn geloofwaardigheid als korpschef van politie in mijn ogen totaal heeft verloren nu hij zelfs VOOR de cao onderhandelingen waren begonnen, zijn handtekening (als korpschef) al onder de inzetbrief van Grapperhaus heeft gezet. Daarna heeft de onderminister een tweede brief geschreven waarin hij vertelde dat hij de bonden heel erg tegemoet is gekomen. Ook deze brief werd snel terzijde geschoven,Wat staat nou in beide brieven?Wat willen de minister en zijn onderminister nou dan eigenlijk?In de beide brieven staat letterlijk dat de medewerkers van de politie eerst overeen moeten komen om een aantal zaken op rechtspositie in te leveren, alvorens er ook maar over enige loonsverhoging gesproken kan worden.Ten eerste wil men van de 9 uurs modaliteit af. Wat is die 9 uurs modaliteit nou precies? Eens, lang geleden, vroeger dus, had de politie een ploegen rooster. Dit hield in dat iedereen toen wist wanneer hij welke diensten zou draaien zodat iemand ook een privé leven naast het werk kon houden. Je kon namelijk in de diepte inplannen wanneer je bijvoorbeeld een dag vrij had. Je kon je privé leven dus plannen.Dat ploegenrooster is dus onder dwang ingeleverd en nu kan de werkgever je rooster tot vier dagen van tevoren nog ongestraft wijzigen. In ruil daarvoor kwam de mogelijkheid om 9 uur per dag te werken zodat je per periode van vier weken twee dagen extra roostervrij hebt voor je eigen sociale leven. Dat klinkt als luxe maar menigeen heeft deze paar dagen hard nodig om bij te komen.Nu wil de minister dus OOK van deze 9 uurs modaliteit af.Ook kunnen medewerkers een modaliteit aanvragen, bijvoorbeeld iemand wil elke maandag vrij om op zijn kind te passen of iets dergelijks.De minister wil deze modaliteiten laten vervallen waardoor bijvoorbeeld een papa-dag of een mama-dag niet vervalt maar in het jaarwerkplan wordt verwerkt zodat je geen aanspraak meer kunt maken op een vaste vrije dag.Samen met het vervallen van de twee extra roostervrije dagen als je een 9 uurs modaliteit draait, weet je wel hoeveel tijd je voor je kinderen overhoudt.In plaats van een plaats van tewerkstelling krijgt de medewerker een werkgebied. Dat heeft grote consequenties. Stel: Een medewerker woont in Leeuwarden en werkt in Harlingen. Deze medewerker heeft zijn politie kleding en wapens opgeslagen op het bureau in Harlingen. Als de minister zijn zin krijgt, kan een medewerker ’s avonds gebeld worden met de mededeling dat hij of zij de volgende dag een dienst moet draaien in Groningen.De medewerker moet VOOR die dienst dus eerst van Leeuwarden naar Harlingen om zich om te kleden en zijn bewapening te pakken. Daarna gaat hij of zij naar Groningen waar hij of zij wel op tijd zal moeten beginnen.Na de dienst zal de medewerker vanuit Groningen naar Harlingen moeten reizen om zijn kleding en wapens weg te bergen om vervolgens naar huis te rijden.De minister gaat dan alleen de kilometer vergoeding betalen van de woonplaats tot aan de plaats waar je daadwerkelijk hebt gewerkt, Groningen in dit geval, en weer terug.De kosten van Leeuwarden naar Harlingen en later van Harlingen naar Leeuwarden gaat in eigen tijd en op eigen kosten.Dat houdt voor met name de jonge collega gelijk ook in dat als hij of zij er voor gekozen heeft om bv 26 uur per week te werken omdat je dan voor het werk de kinderen eerst naar school kan brengen,zij dus een probleem hebben. Als je namelijk anderhalf uur eerder weg moet om naar een andere werkplek te reizen kun je wel afscheid nemen van de kinderen, maar niet meer bij school.Dat brengt ons direct op het volgende punt. Op dit moment is de kilometer vergoeding voor woon- werkverkeer 19 eurocent per kilometer.Voor dienstreizen is dit 28 cent per kilometer. Als een eenheid in zijn geheel wordt verplaatst, denk aan het sluiten van een politie bureau, krijgen de medewerkers, indien de reisafstand door die gedwongen verplaatsing groter wordt, 45 eurocent per kilometer die verder gereisd moet worden dan voor de verplaatsing.Bij een dienstreis, bijvoorbeeld voor een opleiding, kan je ook in aanmerking komen voor een vergoeding, de zogenaamde dag component. Dit is een vergoeding van bijna 5 euro waar je dan bijvoorbeeld ergens een bak koffie voor kan kopen.Wat willen de minister en de onderminister hiermee? Ze willen de reizen qua vergoeding allemaal gelijk trekken “omdat dit makkelijker en overzichtelijker zou zijn voor de werknemers”.Elke reis zal als het aan de minister ligt 20 eurocent gaan opleveren. Dus voor de dienstreis die je verplicht voor de baas met je eigen auto moet doen krijg je dan geen 28 cent meer maar 20 cent.Ook de 45 eurocent vergoeding voor de meer-kilometers bij verplichte verplaatsing is van de baan en de dag component verdwijnt dan ook.En waar komt die 20e cent vandaan? Juist, uit een pot waar elk jaar geld in gestort wordt voor extra dingen voor het personeel, zoals het fietsplan, team-uitjes ed.Die 20e eurocent kost de minister dus letterlijk geen cent, die was immers al van ons. Wij leveren daar dus dik geld voor in, en dat noemt onze minister en zijn vazal een vooruitgang!Met dit plan zou de minister heel veel geld kunnen besparen, hij wil immers in heel Friesland op termijn maar DRIE politiebureaus open houden en heel team verkeer NN, dus de afdelingen Groningen, Drenthe en Fryslan, naar Drachten verplaatsen. Het merendeel van de collega’s zou dan in aanmerking komen voor de 45 cent voor de meer afgelegde kilometers ivm woon- werkverkeer. Nu niet meer dus.Dan hebben wij nog zoiets als de LAR. Dat staat voor Landelijke Arbeids Regeling.Op enig moment kwam men er achter dat, met name door personeelstekorten en sterk wisselende diensten het niet meer verantwoord was om medewerkers volgens de ATW te laten werken. De Algemene Arbeidstijd Wet staat onder andere maximaal 7 aaneengesloten nachtdiensten en gebroken diensten toe. Door overuren en wisselende diensten kwam het personeel niet meer tot rust wat uitval door ziekte veroorzaakte. Er is een beperking op de ATW gezet door het LAR aan te nemen. Binnen de ATW mag een medewerker maximaal 7 nachten achter elkaar werken. Ook mag er met gebroken diensten worden gewerkt. Volgens de ATW mag je dus, net als vroeger bij de politie, een dag beginnen met een vroege dienst om ’s avonds een nachtdienst in te gaan.De LAR is ingesteld om het personeel te beschermen tegen burnouts ed. Ik denk dat niemand, in de noodhulp of ergens anders, bij de politie op 7 nachten achter elkaar loopt te wachten.Nu de politie qua personele bezetting totaal uitgekleed is, zou het volgens de minister in één keer niet meer schadelijk zijn voor het personeel om 7 nachtdiensten en gebroken diensten te gaan draaien?Hoe verzinnen ze het!Verder wil de minister artikel 12 van de BARP laten vervallen.De BARP, besluit algemene rechtspositie politie, heeft dus alles te maken met de rechtspositie van de politie medewerker.Artikel 12 van de BARP bepaald onder meer dat een politie medewerker recht heeft op 21 zondagen vrij per jaar. De minister vind 13 vrije zondagen per jaar voor ons wel voldoende.Ook zijn in artikel 12 van de BARP regels vastgesteld over met name de periode waarin een dienstrooster moet worden vastgesteld. Dat betekend als dit vervalt, de baas op elk moment het toch al zeer rekbare rooster van een medewerker kan omgooien zonder dat de medewerker daar iets aan kan doen. Heb je bijvoorbeeld een dag vrij en dan een afspraak met iets of iemand gemaakt, kan de baas ongestraft een dag ervoor tegen je vertellen dat je dienst moet draaien zonder dat die medewerker daar op enige wijze voor wordt gecompenseerd.Onbespreekbaar!Medewerkers van 55 jaar of ouder kunnen nachtdienst ontheffing krijgen.Nu wil de minister daar van af. Je kunt nog best nachtdienst ontheffing aanvragen maar als op jou team niet ruim voldoende mensen aanwezig zijn om nachtdiensten te draaien zal je, indien je geen nachten meer wil draaien, overgeplaatst worden naar een team die wel genoeg personeel voor de nachten heeft. Bijvoorbeeld Middelburg of Maastricht.Dit is te zot voor woorden. Als het vorig jaar slecht was om op oudere leeftijd nachtdiensten te draaien, en als de minister zijn zin krijgt straks geen vier op een rij meer maar maximaal zeven, dan is dit nu nog even slecht.Als laatste wil de minister en zijn vazal de RPU afschaffen. De RPU is de Regeling Partieel Uittreden.Medewerkers kunnen 10 jaar voor zij met pensioen gaan gebruik maken van de RPU. Dat betekend dat zij maximaal 2 dagen per periode minder hoeven te werken wat die medewerker maar 1 dag aan loon kost.Omdat de pensioenleeftijd steeds verhoogd, is ook de RPU gerechtigde leeftijd telkens omhoog gegaan. Nu wil de minister er dus helemaal vanaf.Zie je het al voor je, een diender van 67 jaar die in zijn zevende nachtdienst een boef achterna moet rennen, met hem moet vechten om hem aan te houden….En wat is nou de oorzaak van deze onrealistische eisen van de minister en zijn onder minister?Jaren geleden heeft de regering besloten dat er een nationale politie moest ontstaan. Dit zou kosten efficiënt werken en iedereen zou er erg happy van worden.Helaas was de werkelijke reden: bezuinigen. De minister had er geen zin meer in om met 26 separate regio’s te onderhandelen voor een CAO en de kosten voor de politie moesten terug gebracht worden.In 2012 heeft de NPB, de grootste vakbond voor politie medewerkers, al aangegeven dat de bouw van het nieuwe functiehuis zoals het project genoemd werd, niet kon gaan werken. Er werd absoluut geen rekening met tal van zaken gehouden waardoor het hele gebeuren vooraf al een doodgeboren kindje leek.De vakbond heeft de politieleiding een advies gegeven bestaande uit 33 zaken die anders moesten worden geregeld in de ontwikkeling van het nieuwe functiehuis.Helaas, de hele politieleiding heeft absoluut niets gedaan met deze raad.De toenmalige minister en korpsleider waren in die tijd al jaren bezig om een select groepje mensen in de politietop te werven. Mensen die geen nee zeggen tegen de baas, sommige mensen zouden dat “ja knikkers” noemen.Nu, ruim 15 jaar verder, is er dus geheel geen verzet meer tegen de huidige korpschef wat het gevolg heeft dat hij alleen heerser is. De politiek heeft nu de juiste man, voor de politiek dan, als korpschef aangewezen, namelijk meneer Akerboom. Meneer Akerboom loopt keurig aan de leiband van de minister en heeft zijn totale personeel geschoffeerd met het zetten van zijn handtekening op de onzalige inzetbrief die hij samen met de minister op papier heeft gezet.Nu de bonden hebben geconstateerd dat de minister onze rechtspositie aan het aantasten is met deze eisen, hebben de bonden de handen in elkaar geslagen en werd besloten om het al in 2012 aangeboden plan alsnog door te voeren. Dit is het zogenaamde herstelplan van de bonden en is als voorwaardelijk voor het hervatten van de onderhandelingen aan de minister aangeboden.Met andere woorden: Akerboom was als korpschef verantwoordelijk voor de bouw en onderhoud van het functiehuis van de politie. Nu hij op schoot van de minister is gekropen en zijn stoel daardoor is vrijgekomen hebben de bonden gezegd: Meneer Akerboom, u wilt uw werk kennelijk niet doen, dan nemen wij nu plaats op uw stoel die nu toch leeg is en dwingen de minister om het herstelplan alsnog te implementeren voordat wij verder gaan met de CAO. In de 2e brief van de minister en zijn onderminister deed Akerboom vóórkomen dat hij heel ver in de richting van de bonden was opgeschoven.In werkelijkheid zijn er maar een paar minuscule veranderingen ten opzichte van de eerste brief.Na aandringen van de bonden op een uitspraak over wat de minister nou eigenlijk voor een loonsverhoging wil uittrekken, heeft hij in de tweede brief het loonbod gedaan.Wat is dit loonbod nu precies?De minister wil de CAO die op 1 januari 2018 alk van kracht had moeten zijn, pas vanaf 1 augustus 2018 laten ingaan. Vanaf die datum krijgen wij er 3% bij. Dat is dus gemiddeld over 2018 1,5 %. Dat is onder het inflatie niveau dus schieten we er dit jaar ook bij in.Januari 2019 krijgen we er 2% bij en ERGENS in 2020, dat kan op 1 januari zijn maar ook op 31 december, krijgen we er nog eens 2% bij.Als in 2020 de loonsverhoging op 1 januari ingaat dekt dit net de inflatie af.Ook krijgen wij eenmalig een bonus van 500 euro.Als de 54 % belasting daar van af is hou je netto dus 225 euro van die bonus over.Ook was Akerboom bereid het zittend personeel de 9 uurs modaliteit te blijven toestaan terwijl nieuw personeel alleen de 8 uurs modaliteit zal kennen. Verder schrijft hij dat het zittend personeel dan wel sterk door de organisatie zal worden gemotiveerd om af te zien van de 9 uurs modaliteit.Nou, ik denk dat wij allemaal wel weten hoe goed de werkgever is in het motiveren in dit soort zaken.Dit zal onherroepelijk tweespalt veroorzaken tussen nieuw personeel die de “privileges” van het zittende personeel niet zal accepteren. Trouwens, als de 9 uurs modaliteit voor het zittend personeel belangrijk is, waarom zou dit voor nieuw personeel dan niet net zo belangrijk zijn.Ook bied Akerboom in de tweede brief een soort van sportvoorziening aan. Waar dat dan uit moet gaan bestaan, wat het kost of hoe dit moet gaan werken staat nergens. Misschien krijgt elk bureau een sportzaal met sportinstructeurs en krijgen wij de rechten op wekelijks-sporten-in-de-baas-zijn-tijd weer terug maar persoonlijk denk ik dat het ophoud bij een paar sportschoenen en een sportshirt hoewel het mij ook niet zou verbazen als het alleen bij de veters voor de sportschoenen zal blijven.MAAR WEL ONDER DE VOORWAARDEN DAT WIJ DE BOVENSTAANDE DIEFSTAL VAN ONZE RECHTSPOSITIE ACCEPTEREN!.U leest het goed. De korpschef van politie is met de minister overeengekomen dat het politie personeel zeer zwaar moet inleveren op arbeidsvoorwaarden alvorens een bijna inflatie dekkende loonsverhoging ook maar ter sprake kan komen.Wat hebben wij al ingeleverd de afgelopen jaren?Nou, heel veel.Het ploegenrooster is afgenomen en de ruilvoorwaarde hiervoor wordt nu dus ook afgenomen.De dienstsport,Eens, lang geleden, vroeger dus, hadden wij ook elke maand een ADV dag. In ruil hiervoor moesten wij 1% extra werken zonder betaling.Dat is op jaarbasis ruim twee en een halve dag in ruil voor 12 ADV dagen.De ADV dagen zijn al jaren geleden afgeschaft, de 1% extra werk bestaat nog steeds, kijk maar in BVCM op het jaarwerkplan bij de uren. In een kolom staan de uren 1% extra werk zonder betaling genoemd.Zodoende hebben wij de jaren dat de ADV dagen zijn afgeschaft, de reeds genoten ADV dagen al lang terug betaald door dit onbetaalde werk. En wij maar denken dat de slavernij is afgeschaft in 18-nog-wat.En zo zijn veel beloften door de werkgever gedaan niet ingelost of inmiddels opgelost, als in verdwenen.In de inzetbrieven van de minister en Akerboom staat zo ontroerend geschreven hoe blij zij zijn met onze inzet en loyaliteit. Zonder deze had de reorganisatie nooit plaats kunnen vinden en was de politie totaal failliet.En dat is de enige regel in de brieven die echt waar is.En als dank voor onze inzet en loyaliteit worden de duimschroeven nog maar eens extra aangehaald.Ik hoop echt dat elke collega dit goed leest en herleest en nadenkt over de consequenties van deze dreigbrieven van onze werkgevers.Als dit wordt geaccepteerd zijn wij 150 jaar terug in het arbeidsrecht en dat krijgen wij er nooit meer bij.
En een verhoogde uitstroom is wel het laatste wat de politie kan gebruiken. We lopen al tegen een tekort van 17.000 FTE aan de komende jaren . Ik heb de meningen op de werkvloer nog nooit zo fel gehoord. Weinig vertrouwen in de minister (dat is niet nieuw) maar ook enorm weinig vertrouwen in Akerboom. Ook meerdere collega's die roepen dat ze de baas gaan verlaten als deze plannen door gaan. Als maar een klein deel daarvan uitvoering aan geeft...
Politieloos dancefestival Decibel Outdoor verloopt probleemloosHet gebrek aan politie lijkt geen effect te hebben op de veiligheid van het driedaagse dancefestival Decibel Outdoor, dit weekeinde in Hilvarenbeek. Burgemeester Ryan Palmen spreekt bij Omroep Brabant van "de rustigste editie sinds het festival in 2006 voor het eerst werd gehouden".Normaal is de politie met ongeveer driehonderd mensen in touw bij het dancefestival.
https://nos.nl/artikel/2246706-politieloos-dancefestival-decibel-outdoor-verloopt-probleemloos.html