Blubberen van de Maag

Auteur Topic: Blubberen van de Maag  (gelezen 7141 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

AED

  • Gast
Gepost op: 30 oktober 2005, 20:02:02
Ik heb vandaag geblazen op de nieuw ambuman nu is het zo als je op die pop te veel lucht in blaast je de maag hoort blubberen allemaal heel leuk maar ik vraag me af of je dit ook hoort bij een echt slachtoffer  :)




SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2005, 20:07:23
soms wel zo te horen
maar wel goed te horen met een stethosoop .

Bij intuberen wordt er ook altijd gecontroleerd dmv stethoscoop op het maag kuitje te houden, om te controleren of de tube niet in de slokdarm zit

 :)


Karim

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2005, 21:30:31

Bij intuberen wordt er ook altijd gecontroleerd dmv stethoscoop op het maag kuitje te houden, om te controleren of de tube niet in de slokdarm zit


Op die oefenpop van jou was dat veel makkelijker te controleren, gewoon ff spieken aan de zijkant  ;D


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2005, 17:53:37
-Offtopic-

Ik stond vandeweek bij ambuman verbaasd van de weinige beweging die de kinlift daadwerkelijk is...ik dacht dat het veel meer was.
  Ta


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2005, 22:01:41
Misschien is het wel niet erg gestoeld op de praktijk, maar het is wel goed dat een hulpverlener nadenkt over zijn/haar praktijk. Te veel lucht inblazen betekent maaginsufflatie, en dat betekent weer grote kans op aspiratie. Daarom is het belangrijk dat je dat geluid hoort, blaas niet te veel lucht in!\\Carl
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 3 november 2005, 11:29:42
Wij hebben ook de AMBUMAN C, en zijn er erg tevreden over. De chinlift is idd erg realistisch en ook bij een maag insufflatie voel je daadwerkelijk minder weerstand bij het beademen. Verder ziet hij er erg echt uit en voelt realistisch aan.

Wat me wel is opgevallen, is dat sommige mensen bij het beademen ondanks de juiste hoeveelheid lucht in te blazen, toch een maaginsufflatie kregen. Weet iemand toevallig waar dat aan kan liggen? Te krachtig/snel inblazen, of gewoon aan de pop?


AED

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 4 november 2005, 19:04:49
Wij hebben ook de AMBUMAN C, en zijn er erg tevreden over. De chinlift is idd erg realistisch en ook bij een maag insufflatie voel je daadwerkelijk minder weerstand bij het beademen. Verder ziet hij er erg echt uit en voelt realistisch aan.

Wat me wel is opgevallen, is dat sommige mensen bij het beademen ondanks de juiste hoeveelheid lucht in te blazen, toch een maaginsufflatie kregen. Weet iemand toevallig waar dat aan kan liggen? Te krachtig/snel inblazen, of gewoon aan de pop?

ik heb pas een paar keer op deze pop geblazen maar mijn ervaring is dat je dan te snel teveel lucht inblaast.


AED

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 4 november 2005, 19:21:05
Misschien is het wel niet erg gestoeld op de praktijk, maar het is wel goed dat een hulpverlener nadenkt over zijn/haar praktijk. Te veel lucht inblazen betekent maaginsufflatie, en dat betekent weer grote kans op aspiratie. Daarom is het belangrijk dat je dat geluid hoort, blaas niet te veel lucht in!\\Carl

carl

ik heb de woorden maaginsufflatie en aspiratie opgezocht maar ik kom niet verder dan insufflatie (inblazen) en aspiratie (opzuigen) kun je dit nader aangeven wat je bedoeld?


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #8 Gepost op: 4 november 2005, 19:30:07
Als er teveel lucht in de maag wordt geblazen, neemt de kans alleen maar toe dat de patiënt gaat braken
(aspireren)

 ;)


Paul SEH

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 6 november 2005, 00:39:42
Je kunt het soms zelfs horen zonder stethoscoop. Met een stethoscoop kun je het beter horen.