Eens!Oneens
Ik ben heel eerlijk, ik heb hiervoor nog nooit eerder gehoord van dit wapen. Maar als ik zo informatie van Wikipedia lees en foto's bekijk op Google, zie ik niet veel gelijkenis met het wapen in de video van de NOS.
Ik kende de Vityaz SN ook niet persoonlijk, had er wel ooit iets van gelezen/gehoord, vandaar dat ik meteen aan dat wapen dacht.
Na nog eens goed gekeken te hebben denk ik dat je gelijk hebt. De magazijnhouder is bij beide wapens anders uitgevoerd zoals te zien op onderstaande afbeeldingen en daarnaast zijn er nog een aantal kleine verschillen (of er zouden al diverse typen moeten zijn maar dat weet ik verder niet).
Screenshot van het wapen uit het NOS filmpje...
De Vityaz SN zoals afgebeeld in Wiki...
Sorry maar die volg ik niet helemaal. Hoe kan een wapen gemaakt zijn voor 5.56x45, maar niet groter dan 9mm? '5.56x45 NATO' is namelijk al groter dan '9mm' (hetzelfde caliber als het Walther dienstpistool).
Waarschijnlijk bedoel jij de volledige patroon incl. de huls (maar dat is niet het kaliber !). Met kaliber bedoelt men bij vuurwapens de Ø van de kogel of de inwendige diameter van de loop (bij hagelgeweer ligt
Eens!Oneens
Ik ben heel eerlijk, ik heb hiervoor nog nooit eerder gehoord van dit wapen. Maar als ik zo informatie van Wikipedia lees en foto's bekijk op Google, zie ik niet veel gelijkenis met het wapen in de video van de NOS.
Sorry maar die volg ik niet helemaal. Hoe kan een wapen gemaakt zijn voor 5.56x45, maar niet groter dan 9mm? '5.56x45 NATO' is namelijk al groter dan '9mm' (hetzelfde caliber als het Walther dienstpistool).
De Vityaz komt in tegenstelling tot de Galil AR niet voor in 5.56x45.
dat anders).
Een 5,56x45 is dus ruim kleiner dan een 9mm. Incl. huls is er idd niet zo heel veel verschil (bij de 5,56x45 is de base Ø 9,58mm en bij een 9mm is de base Ø 9,93mm), maar de kogel zelf is echt ruim kleiner (5,70mm voor de 5,56x45 nato en bijv. 9,01mm voor een 9x19 parabellum).
De Vityaz komt in tegenstelling tot de Galil AR niet voor in 5.56x45.
Klopt, de Vityaz SN is alleen 9mm en de Galil is idd in 5,56x45 nato (of .223 Remington) maar ook in het grotere kaliber 7,62x51 nato uitgevoerd.