Hulpverlening te water en ijsgang.
Gedurende (zware) ijsgang kunnen de moderne,snelle vaartuigen van de KNRM niet worden ingezet, op sommige stations wordt het werk tot bepaalde zwaarte van het ijs overgenomen door de oudere/voormalige KNRM vaartuigen. De meeste moderne overheidsvaartuigen zijn niet meer ontworpen op en gebouwd voor de inzet tijdens redelijk wat ijsgang.
Onder winterse omstandigheden met op sommige wateren zware ijsgang, bijvoorbeeld in eerste instantie op het IJsselmeer zal de hulpverlening, bijvoorbeeld branden blussen, aanvaringen en verontreinigingen tegen gaan moeten worden uitgevoerd door particuliere ijsbrekende sleepboten en/of helikopters (SAR,politie etc.) voor het eventueel in veiligheid brengen van opvarenden.
Vwb het blussen van branden etc. zullen de brandweer met de nodige ademlucht en motorspuitjes etc. en ook eventuele andere hulpverleners ipv aan boord van de KNRM vaartuigen en/of overheidsvaartuigen zich moeten inschepen op ijsbrekende sleepboten of zich moeten laten invliegen.
De brandweerkorpsen van bijv. Urk en Terschelling hebben de nodige ervaring met het opereren vanaf vaartuigen.
Op het Marker-en IJsselmeer is gedurende zware ijsgang konvooivaart met hulp van ijsbrekende sleepboten en onder leiding van RWS (konvooileiders etc.) verplicht, RWS heeft daartoe een langjarig contract met Muller Dordrecht waarbij en eigen ijsbrekende sleepboten worden ingezet en particuliere sleepboten voornamelijk van Urkers.
Het Prinses Margrietkanaal, de drukke hoofdvaarroute naar het Noorden wordt bevaarbaar gehouden door de Provinciale Waterstaat Friesland.
Op het Wad kunnen o.a. de kleinere sleepbootjes van de Marine worden ingezet voor de begeleiding van de veerverbindingen naar de eilanden.
Op het Hollands Diep, de drukke route naar de Volkerak sluizen wordt tijdens zware ijsgang konvooivaart onder begeleiding van RWS opgezet. Daarnaast beschikt BST te Dintelsas o.a. over sterke ijsbrekende sleepboten met zeer grote blus- en pompcapaciteit die kunnen worden ingezet op de Schelde-Rijnverbinding.
Gelet op de klimaatveranderingen lijkt het niet al te waarschijnlijk dat er zeer strenge winters in het verschiet staan, verwacht worden, waardoor mogelijk minder aandacht zal worden besteed aan voldoende geeigend materieel en de kennis en kunde mbt “ijs” steeds verder zal afnemen.
Er zijn ondertussen steeds meer veerverbindingen vervallen of vervangen door bruggen, de vroegere enorme inzet bij de Moerdijkbruggen is de laatste perioden niet meer voorgekomen.
De moderne tankers en containerschepen hebben tegenwoordig zeer grote vermogens en voorschepen waardoor ze makkelijker door het ijs kunnen.