Gezien de puinhoop er om heen een bandje om de rijplanken vast te zetten.
Klopt, maar dat zijn al twee spanbanden. Niet alle foto's staan online dus kan ik in ieder geval niet zeggen dat er niet meer zijn.
De reden dat ik hier zo op kan reageren is het gemak van de schuld gelijk puur bij de chauffeur neerleggen zonder een onderzoek af te wachten. Dit doet de media ook en je hoort nooit een rectificatie wanneer het onderzoek heeft laten blijken dat de schuld niet bij de chauffeur heeft gelegen.
Onderzoek door de veiligheidsraad zegt "vermoeidheid en alertheid zijn de belangrijkste oorzaken" wanneer je dan gaat kijken hoe het onderzoek is uitgevoerd blijkt dat het gaat om ongevallen waarbij de schuldvraag vast staat dat de chauffeur schuldig was aan het ongeval.
Onderzoek in België door het BIVV komt bij gelijke argumenten met eenzelfde conclusie, echter op het totaal aantal ongevallen waarbij vrachtauto's zijn betrokken in België is de chauffeur in 21% schuldig, de wegsituatie 9% ( door onduidelijke indeling of infrastructuur ), overige weggebruikers 61% en overig niet benoemd 9%. Vergelijkbare cijfers heb ik in het verleden hier ook gepubliceerd die kwamen van het verbond van verzekeraars. Enig verschil tussen Belgie en Nederland is wel dat in Nederland bij ongevallen met fietsers en voetgangers. In Nederland ligt bij mijn weten ( correct me if I'm wrong ) de schud in het beginsel bij een bestuurder van een voertuig.