FLO-akkoord en akties bij de brandweer & ambulance

Auteur Topic: FLO-akkoord en akties bij de brandweer & ambulance  (gelezen 88210 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

ajax

  • Gast
Reactie #270 Gepost op: 10 december 2005, 16:29:22
dat is dus probleem 2,je zult uiteindelijk toch ergens een bezetting vandaan moeten halen.Andere korpsen?  :-\

Het is ons gistergevraagt en wij hebben besloten het niet te doen wij doen geen besmet werk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #271 Gepost op: 10 december 2005, 16:32:02
Waarom gaat de brandweer het de vakbonden dan niet moeilijk maken?? Want de gewone burger heeft niets met die vakbonden te maken.

Op deze manier winnen ze echt geen sympathie hoor. Iedergeval niet van mij...  :-\

als vrachtwagen chauffeurs in frankrijk de boel blokkeren winnen ze daarmee ook niet de sympathie van het 'volk'. Als de NS gaat staken heb je daarmee ook het 'volk'.
Stel dat de brandweer gewoon door zou blijven werken. Wat voor acties kan jij bedenken waardoor het VNG(/bonden) om zouden gaan met hun voorstellen......

Ik ben het met je eens dat het denk ik bij iedere brandweerman dubbele gevoelens oplevert. Je bent 24 uur bezig voor de veiligheid van de mensen in je verzorgingsgebied en nu bied je die mensen geen 'veiligheid'...... :-\


ltdoka

  • Gast
Reactie #272 Gepost op: 10 december 2005, 16:34:47
Zoals enkele weten ben ik in het geheel geen hulpverlener doch uit ervaring met zwaarwerk (lichamelijkzwaar) kan ik me de reacties bij de mensen van de Brandweer goed voorstellen, dat er gezocht wordt naar actiemiddelen om iedereen te bereiken vind ik een prima zaak als daarvoor de "burgers" moeten lijden op een autosnelweg (waar vind je die in de spits eigenlijk nog) dan denk ik So be it
Ik durf zelfs te stellen dat we dit als "burgers" zelfs een beetje aan ons zelf te danken hebben, we gaan er o zo simpel vanuit dat wanneer we stront aan de knikker hebben de brandweer dat wel voor ons komt oplossen is het dan werkelijk zo erg dat we als burger voor een keer last hebben van de brandweer omdat die hun eigen kont willen redden ???

Wel vind ik het een trieste zaak dat de veiligheid in het gevaar gaat komen, ik heb liever een filerecord omdat de mannen, en dames, actie voeren dan dat er een van hen door oververmoeidheid van een ladder duveld.

Zelf heb ik eens mee moeten maken dat mijn afdeling binnen Corus verkocht zou worden aan een firma als Stork of GTI ook wij hebben toen de poorten van het Corus terrein dicht gehouden met een vast staande A9 als gevolg maar wel het gewenste effect en konden we uiteindelijk onder de Corus vlag blijven werken.

Ik zou er alle respect voor hebben wanneer de brandweer van bijv. Amsterdam weer voltallig aan het werk zou gaan en in plaats van zich massaal ziek te melden een soort van tijdelijke kazerne op het Coenplein of knooppunt De Meern zou creeeren of de mensen van Rotterdam alleen nog uitrukken vanaf het Ketelplein...
Als burger mogen we gerust mee voelen met de Brandweer nogmaals ik voel liever mee in een file dan dat er een brandweerman verongelukt door oververmoeidheid wegens het verplicht moeten draaien van een 96 uurs dienst.

Uit het akkoord wat bereikt is blijkt dat bij de ambtenaren nu ook gebeurd wat we in het burgerleven al een tijdje weten van de "vakbonden" je wordt verkocht waar je bij zit en later zitten de vakbondstoppers als ministerpresident in Den Haag (ala KOK)


Dames en Heren brandweerlui volhouden want als het nu 1-0 voor de VNG wordt maken jullie nooit meer 1-1 Densnoods mogen jullie mijn klassieker ook nog lenen  ;)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #273 Gepost op: 10 december 2005, 16:39:29
Dat is het nu juist. De veiligheid!!!
Als vrachtwagens de boel blokkeren of de NS niet rijdt dan is de veiligheid er nog. Nu komt dat gewoon in de knel. Begrijp me niet verkeerd want ik sta achter de standpunten van de brandweer, maar zodra de veiligheid bedreigd wordt kan ik geen enkele sympathie opbrengen voor die acties.
Ik kan niet één twee drie iets anders verzinnen..... Maar lege brandweer posten keur ik af.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #274 Gepost op: 10 december 2005, 16:42:58
Dat is het nu juist. De veiligheid!!!
Als vrachtwagens de boel blokkeren of de NS niet rijdt dan is de veiligheid er nog. Nu komt dat gewoon in de knel. Begrijp me niet verkeerd want ik sta achter de standpunten van de brandweer, maar zodra de veiligheid bedreigd wordt kan ik geen enkele sympathie opbrengen voor die acties.
Ik kan niet één twee drie iets anders verzinnen..... Maar lege brandweer posten keur ik af.


Er staan geen brandweerposten leeg,in het geval van Emmen is de uitruk nog steeds gewaarborgt.En zolang er nog steeds bezetting is is er nog steeds niets aan de hand.Dus de veiligheid is nog steeds niet in gevaar,alleen je trekt nu niet zomaar een blik met frisse brandweermensen open.

dat is het mooie van brandweermensen,ze zijn boos,maar we verliezen niet de veiligheid uit het oog ;)


ltdoka

  • Gast
Reactie #275 Gepost op: 10 december 2005, 16:43:39
Ik keur geen lege brandweerposten af als ze ze maar tijdelijk ergens op een autosnelweg volledig operationeel openen
Ik vind dat we als burgers gerust mee mogen voelen perslot werken ze vaak zat voor ons.
(al is het mij persoonlijk nog niet overkomen en dat hoop ik ook nog even zo te houden)

Dus hop mannen allemaal weer beter en even een aantal tjdelijke kazernes openen op belangrijke knooppunten.
O ja na een inzet wel even douchen op de kazerne maar daarna weer vlot standbij op knooppunt Rijnsweerd


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #276 Gepost op: 10 december 2005, 16:45:22
Dat is het nu juist. De veiligheid!!!
Als vrachtwagens de boel blokkeren of de NS niet rijdt dan is de veiligheid er nog. Nu komt dat gewoon in de knel. Begrijp me niet verkeerd want ik sta achter de standpunten van de brandweer, maar zodra de veiligheid bedreigd wordt kan ik geen enkele sympathie opbrengen voor die acties.
Ik kan niet één twee drie iets anders verzinnen..... Maar lege brandweer posten keur ik af.



Helemaal mee eens!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #277 Gepost op: 10 december 2005, 16:53:53
Dat is het nu juist. De veiligheid!!!
Als vrachtwagens de boel blokkeren of de NS niet rijdt dan is de veiligheid er nog. Nu komt dat gewoon in de knel. Begrijp me niet verkeerd want ik sta achter de standpunten van de brandweer, maar zodra de veiligheid bedreigd wordt kan ik geen enkele sympathie opbrengen voor die acties.
Ik kan niet één twee drie iets anders verzinnen..... Maar lege brandweer posten keur ik af.



Er waren in Rotterdam geen lege brandweerposten want werkwillenden hebben door gewerkt. Alleen werden deze mensen niet afgelost. En na een aantal dagen moet je wel stoppen (voor je eigen veiligheid maar ook voor de veiligheid van 'anderen') toen dat ging gebeuren is het leger ingeschakeld.
Zoals je in het overzicht een paar berichtjes terug kon zien zijn alle posten in R'dam bezet door 'personeel' met een minimale bezetting

(P.S. voor deze affaire waren er al heel veel 'normale' zieken op zuid. Daardoor was er te veel overwerk gedraait. Er mocht daardoor geen overwerk meer gedaan worden ivm financiele gevolgen. Er is zelfs sprake geweest dat er op zuid en noord maar één ladder beschikbaar zou zijn of dat er speciaal materiaal/taken buiten dienst zouden gaan als er op Zuid te weinig personeel zou zijn. Dus zelfs in 'normale' omstandigheden zou er op zuid al een minimale bezetting zijn)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #278 Gepost op: 10 december 2005, 17:20:08
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=114&i=39422&t=39422

Auteur: brandweerduikertje  (---.dsl.ip.tiscali.nl)
Datum:   10-12-2005 16:50

Gisteravond heeft een delegatie van brw. Delft-Rijswijk overleg gehad met Verkerk.

Met toch nog enige hoop zijn we naar Verkerk (voorzitter VNG) toe gegaan om de regeling van 20 jaar werken bij de brandweer te laten verduidelijken. Dit is echter tot een nog wanhopigere uitkomst geleid als we allen voorheen dachten.

1.Zoals er gistermiddag werd gesproken dat het zittend personeel ook nog na 20 jaar mag blijven doorwerken, mits je goed gekeurd wordt, is dus niet het uitgangspunt van het VNG en de bonden. Pas als je werkgever zich niet voldoende heeft ingezet om voor jou een ander passend baantje te zoeken en jij zelf ook niet in gebreke bent gebleven dan mag je met gratie een jaar extra blijven. Volgens Verkerk zal er in de toekomst geen brandweerman van 45 jaar of ouder zijn, mits je een medisch wonder bent, met een verwijzing naar het rapport van Coronel. Met als vraag of de medische keuring hierop wordt aangepast was zijn antwoord dat daar een passende keuring voor gemaakt wordt.

2.Dus ook al werk je langer als 20 jaar dan ben je nog steeds niet zeker dat je mag blijven, want er zal meer frequent gekeurd gaan worden met als achterliggende gedachte dat er geen brandweermannen van 50 jaar meer zullen bestaan. Ook hier zal een passende baan voor je gezocht worden en een afvloeiingsregeling van je huidige ORT. Dat dit bij de meeste onder ons ± 600,- euro in de maand gaat kosten daar werd hij echter niet warm of koud van, of je nou een hypotheek hebt of opgroeiende kinderen, daarop gaf hij als antwoord dat je toch geen top-hypotheek neemt en je het anders niet goed hebt geregeld. Met het salaris van ons is niet veel anders te krijgen, in de hoop dat je een carrière kan opbouwen binnen de brandweer. Alleen kan je dit nu wel vergeten, want wie gaat er nu nog MEER leren voor de brandweer dan wat noodzakelijk is.

3.Probleem rond het personeel qua motivatie zal volgens Verkerk maar tijdelijk zijn daarna zal de brandweer zijn schouders er wel weer onder zetten. Wij persoonlijk hebben hem medegedeeld dat bij ons de motivatie er goed uitgeslagen is en zullen ons alleen nog bezig houden met onze tweede loopbaan en dat dit zeker het toekomstbeeld zal zijn van brandweer-Nederland.

4.Als laatste nog de opmerking van Verkerk om nog is goed naar het onderhandelaarsakkoord te kijken en te lezen met als afsluiting “jullie zijn toch geen WATJES” terwijl hij daar ongeïnteresseerd aan de andere kant van de tafel zat en dit is onze werkgever waar je dan 20 jaar letterlijk en figuurlijk door het vuur zou moeten gaan. Nee de brandweer heeft met Verkerk zijn dieptepunt wel bereikt met als grote gevolgen voor de burger.

5.En dan probeer je dit verhaal op het prikbord van de brandweer te plaatsen, daar mag je dus van onze regering niet meer op. Hoezo een vrij land wat zijn dit voor vreemde praktijken dit is toch geen rusland of iets dergelijks!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #279 Gepost op: 10 december 2005, 17:23:44
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=114&i=39399&t=39399

Auteur: Wij gaan door met strijden tot het einde  (---.cable.wanadoo.nl)
Datum:   10-12-2005 16:07

Deze brief hebben wij verstuurd aan het College van B&W van de gemeente Velsen, omdat maandag onze Burgervader ons uitleg wilt gaan geven over de nieuwe CAO
Misschien kunnen jullie hier ook iets mee mannen!!!!!


Aan het College van B&W van Velsen

Geacht College,

Via de media hebben wij vernomen dat de werkgevers het CAO akkoord beter moeten gaan uitleggen aan de brandweerlieden. Inderdaad, wij zitten met wat vragen! Wij gaan ervan uit dat u het akkoord wel begrijpt en willen graag antwoord op de volgende vragen.

Wat betreft de personen met meer dan 20 dienstjaren is het duidelijk. De werkgever houdt zich aan de gemaakte afspraken. Indien medisch verantwoord, kan deze groep in de uitrukdienst blijven en op 55 jarige leeftijd met FLO gaan.

Het probleem zit vooral bij brandweerlieden met op 01-01-2006 minder dan 20 dienstjaren en nieuw aan te stellen personeel.

PUNT 1
Stel, persoon A heeft op 01-01-2005 zeventien dienstjaren in de uitrukdienst. Wat gebeurt er met hem bij het bereiken van 20 dienstjaren? Stel hij geeft aan dat hij door wil gaan in zijn functie, moet hij dan een sport/medische test ondergaan? Zo ja, welke test? Moeten parttimers/vrijwilligers deze test dan ook doen? Zo niet, waarom niet? Indien u aangeeft dat personen die de test wel halen in hun functie kunnen blijven, wilt u dit dan zwart op wit zetten?

PUNT 2
Persoon B is in de uitrukdienst gekomen op 35 jarige leeftijd. Mag hij ook 20 dienstjaren blijven en tot 55 jaar in de uitrukdienst blijven. Hoe denkt u dit uit te leggen aan personeel wat op 20 jarige leeftijd in dienst is gekomen? Bent u niet bang voor leeftijdsdiscriminatie?

PUNT 3
Er wordt vanuit gegaan dat personen met 20 dienstjaren een andere functie binnen de brandweer krijgen. Pas hierna komen andere functies in beeld. Kunt u aangeven hoeveel personen u bij de brandweer kunt herplaatsen en in welke functies?

PUNT 4
Brandweerwerk is gevaarlijk, ervaring is een must om zo veilig mogelijk te werken. Hoe denkt u onze veiligheid te waarborgen met uw beleid om een ieder na 20 dienstjaren over te plaatsen?

PUNT 5
Door de snelle veranderingen in ons brandweervak dienen wij constant opleidingen te volgen. Hoe denkt u ons nog te motiveren met overplaatsing in het vooruitzicht?

PUNT 6
Wie maakt uit wat passend werk is voor iemand die wordt overgeplaatst? Hoe vaak mag iemand (zogenaamd) passend werk weigeren?

PUNT 7
In de financiering van uw voorstel is de levensloopregeling verwerkt. Veel brandweerlieden hebben hun spaarloon in hun pensioengat gestopt. Spaarloon en levensloop mogen niet samen. Dit kost ons dus geld! Beseft u dat het spaarloon een welkome aanvulling is voor mensen met een inkomen van 1500 euro?

PUNT 8
Kunt u mij uitleggen waarom uw plannen niet in strijd zijn met de wet ‘gelijke behandeling’.?

UITRUKDIENST BRANDWEER VELSEN