FLO-akkoord en akties bij de brandweer & ambulance

Auteur Topic: FLO-akkoord en akties bij de brandweer & ambulance  (gelezen 88212 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #290 Gepost op: 10 december 2005, 18:09:05
Dat is het nu juist. De veiligheid!!!
Als vrachtwagens de boel blokkeren of de NS niet rijdt dan is de veiligheid er nog. Nu komt dat gewoon in de knel. Begrijp me niet verkeerd want ik sta achter de standpunten van de brandweer, maar zodra de veiligheid bedreigd wordt kan ik geen enkele sympathie opbrengen voor die acties.
Ik kan niet één twee drie iets anders verzinnen..... Maar lege brandweer posten keur ik af.



veiligheid staat bij ons bovenaan, niet uitrukken voor prio 1 meldingen is ook nog niet aan de orde bij mijn weten


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #291 Gepost op: 10 december 2005, 18:18:55
Veiligheid staat bovenaan. Ja dat geloof ik best, het zijn nu alleen de legerjongens die moeten uitrukken (als die het kunnen vinden?)  Hoe vaak pellen die een auto op waar slachoffers inzetten met levensgevaarlijke verwondingen? Of blussen ze een woningbrand?

Het is slechts een kwestie van tijd voor de eerste onnodige slachtoffers (schade) vallen door deze acties. Zet het binnenhof onder water ofzo, sluit drukke punten af of rij rondjes om de vakbondsgebouwen met prior 1. Maar dit brengt de veiligheid wel degelijk in gevaar. Wat nu als iemand van de brandweer gewond geraakt door een foutje veroorzaakt door oververmoeidheid?

Ik heb wel genoeg gezegd in dit topic. Vind het wel best zo. Iedereen weet nu hoe ik erover denk.  ;)


miv

  • Gast
Reactie #292 Gepost op: 10 december 2005, 18:21:25
ik begrijp heel goed hoe de diensten het bedoelen, maar dit was ook mijn eerste reactie, hoe gaan ze een slachtoffer verwijderen van beknelling etc?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #293 Gepost op: 10 december 2005, 19:20:37
die jongens bezitten allemaal een basisopleiding als ik het goed begrepen heb en zullen misschien niet de vaardigheid hebben als iemand die dit vaker gedaan heeft.........

En daarnaast denk ik haast wel dat er ook wat deskundigen bij dergelijke meldingen aanwezig zullen zijn.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #294 Gepost op: 10 december 2005, 19:22:11
ik begrijp heel goed hoe de diensten het bedoelen, maar dit was ook mijn eerste reactie, hoe gaan ze een slachtoffer verwijderen van beknelling etc?

dat kunnen ze ook, ze oefenen wel op beknellingen o.a in legervoertuigen en dergelijke
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


ltdoka

  • Gast
Reactie #295 Gepost op: 10 december 2005, 19:27:34
Ondanks dat ik me zoals gezegd geheel achter de brandweer opstel denk ik dat de brandweerlieden de veiligheid wel uit het oog verliezen en wel om de volgende reden:
1. Je zelf ziek melden (hoe begrijpelijk ook) verplicht je collega tot een extra dienst (24 uur) dat betekent dat hij of zij dus een dienst draait van minimaal 72 uur !!
2. Door het draaien van een 72 uurs dienst raak je oververmoeid
3. Door die vermoeidheid vallen vroeg of laat slachtoffers onder je eigen collega's of onder burgers.

Wanneer iemand dus stelt dat de veiligheid niet uit het oog verloren wordt dan ben ik dat niet met die persoon eens al was het maar omdat men de EIGENveiligheid ter dege uit het oog verliest. Wanneer je stelt dat e.e.a. wel mee valt dan ondermijn je daar volgens mij ook nog eens je eigen acties mee want blijkbaar is het brandweer leven dan niet zo zwaar als dat de brandweerlieden willen doen geloven

Mijn insteek indeze is dan ook nogmaals:
1. Meld je allemaal beter (geeft je werkgever ook geen kans om je te korten en je van andere zaken te beschuldigen)
2. Stap met zijn allen in de wagens en rijd naar drukke verkeerspunten (ketelplein, brienenoordbrug, coenplein, hollendrecht, rijnsweerd, prinsclausplein enz. enz.) en maak daar tijdens de spits je uitrukpost op bijv. de vluchtstrook rijkswaterstaat zal snel genoeg een rijstrook afkruisen dus een uitruk kan evengoed snel verlopen.
3. Voorzie passanten van flyers met een uitleg van jullie optreden en tap een bakkie koffie voor ze (dat houd de stemming er vast wel in)
Mocht je onverhoopt door de ME verwijderd dreigen te worden dan kun je in alle rust vertrekken naar een belangrijkpunt in je eigenstad en daar de actie voortzetten.

Dergelijke acties hebben in Nederland al vaker voor een goed resultaat gezorgd (denk aan de vrachtwagen chauffeurs en boeren) de meeste mensen zullen in eerste instantie pissig reageren maar wanneer je een goed stuk info verstrekt zullen alle burgers beseefen dat het uiteindelijk ons allemaal aangaat en niet alleen de brandweer, en daar mogen wij als burgers volgens mij best een beetje voor "bloeden"

HOE DAN OOK ZORG DAT HET VNG GEEN 1-0 MAAKT WANT 1-1 WORDT HET NOOIT MEER


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #296 Gepost op: 10 december 2005, 19:33:14
Snelweg acties zijn ook leuk maar ook daar schuilen gevaren aan en raak je daarnaast ook nog eens de burger. Het massaal ziekmelden gebeurt gecoördineerd (bij ons dan toch als we daaraan beginnen ;D) en iedereen staat er voor de volle 100% achter.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #297 Gepost op: 10 december 2005, 19:33:48
die jongens bezitten allemaal een basisopleiding als ik het goed begrepen heb en zullen misschien niet de vaardigheid hebben als iemand die dit vaker gedaan heeft.........


Inderdaad de jongens die bij defensie bij de brandweer zitten,hebben allemaal de basisopleiding gehad.Dus de opleiding brandwacht,en brandwacht 1eklasse.Plus dat er nog steeds diverse mensen ook bij de civielebrandweer zitten,dus mensen van defensiebrandweer zijn volledig geschoolde mensen.

Ik ben laatst op de vliegbasis Volkel geweest bij de brandweer,en die jongens zijn allemaal volledig geschoolde brandwachten,alleen ze hebben een aanvullende opleiding voor vliegtuigbrandbestrijding gekregen.Ik wordt alleen schijtziek van de verwijten dat de brandweer niet denkt aan de veiligheid,waar wordt dat op gebaseert dan?Overal wordt er aangedacht dat de bezetting geen gevaar loopt,en dat ter allertijde de uitruk gewaarbogt blijft


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #298 Gepost op: 10 december 2005, 19:35:49
Inderdaad de jongens die bij defensie bij de brandweer zitten,hebben allemaal de basisopleiding gehad.Dus de opleiding brandwacht,en brandwacht 1eklasse.Plus dat er nog steeds diverse mensen ook bij de civielebrandweer zitten,dus mensen van defensiebrandweer zijn volledig geschoolde mensen.

Ik ben laatst op de vliegbasis Volkel geweest bij de brandweer,en die jongens zijn allemaal volledig geschoolde brandwachten,alleen ze hebben een aanvullende opleiding voor vliegtuigbrandbestrijding gekregen.Ik wordt alleen schijtziek van de verwijten dat de brandweer niet denkt aan de veiligheid,waar wordt dat op gebaseert dan?Overal wordt er aangedacht dat de bezetting geen gevaar loopt,en dat ter allertijde de uitruk gewaarbogt blijft

Inderdaad Peter, de veiligheid is bij mijn weten nog niet in gevaar gekomen. Praktijken zoals in Engeland zijn hier nog niet aan de orde en ik denk dat we er ook niet op zitten te wachten dat er doden gaan vallen.


ltdoka

  • Gast
Reactie #299 Gepost op: 10 december 2005, 19:42:33
Ik heb nergens gezegd dat ik denk dat de inzetbaarheid ingevaar komt (ben er ook van overtuigd dat dat niet zal gebeuren) maar ben wel bang dat men de eigenveiligheid uit het oog dreigt te verliezen om eerder genoemde argumenten, dit bedoel ik absoluut niet om af te zeiken maar eerder als een soort van aandachtspunt !! Ik neem dan ook aan dat de opmerking van Peter niet voor mij bedoeld is.

En waarom zouden de "burgers" niet geraakt mogen worden .....
Is het niet zo dat juist de brandweer er is om over de burgers "te waken" ik denk dan ook dat de burgers gerust (een beetje) last mogen ondervinden van de acties tenslotte gaat het uit eindelijk om HUN veiligheid.