FLO-akkoord en akties bij de brandweer & ambulance

Auteur Topic: FLO-akkoord en akties bij de brandweer & ambulance  (gelezen 88152 keer)

0 gebruikers (en 28 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #510 Gepost op: 20 september 2009, 01:10:56
http://mobiel.nu.nl/pda/economie/159065-Bos-wil-zware-beroepen-de-wereld-uit.html

Bos wil zware beroepen de wereld uit

VENLO - De beste manier om de problemen van mensen met zware beroepen op te lossen, is zorgen dat zwaar werk niet bestaat. Dat zei PvdA-leider Wouter Bos zaterdag tijdens een PvdA-bijeenkomst in Venlo in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.

Bos wil werkgevers wettelijk verplichten het werk zo te organiseren dat hun werknemers niet 'kapot' gaan, maar dat zij door kunnen werken tot hun pensioen.

Dat zorgt er volgens hem ook voor dat mensen een verhoging van de pensioenleeftijd makkelijker kunnen accepteren.

(...)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #511 Gepost op: 20 september 2009, 01:13:26
Ik ga maar eens een hangmat aanschaffen denk ik  ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #512 Gepost op: 21 september 2009, 21:19:28
Ik ga maar eens een hangmat aanschaffen denk ik  ::)

Betekent dit dat Bos niet meer wil dat je ontslagen wordt maar in een andere functie tot je AOW blijft doorwerken of dat het vak zo weinig belastend moet zijn dat je door kan blijven werken tot je AOW? Bijvoorbeeld geen 24 uurs diensten meer maar 8 uurs diensten?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #513 Gepost op: 21 september 2009, 21:23:08
in de laatste variant wordt de werkdruk alleen maar groter........je heb dan alleen nog maar "productieve" uren in tegenstelling tot de wacht en slaapuren tijdens een 24-uursdienst


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #514 Gepost op: 21 september 2009, 21:29:42
in de laatste variant wordt de werkdruk alleen maar groter........je heb dan alleen nog maar "productieve" uren in tegenstelling tot de wacht en slaapuren tijdens een 24-uursdienst

Maar je hebt wel meer vrije dagen want je moet dit minstens met 5 ploegen draaien. http://www.sum-it.nl/rooster_voorbeeld.html. Ipv 48 uur werk je maar rond de 33 uur per week.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #515 Gepost op: 21 september 2009, 21:41:11
Hier nog een (belgisch) onderzoek naar de gezondheidseffecten van ploegendiensten: http://www.serv.be/publicaties/453.pdf


Max4711

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #516 Gepost op: 21 september 2009, 21:44:26
tja en wanneer je een aanstelling hebt voor 36 uur, kunnen die drie uren die je dan te kort werkt, worden gebruikt als extra ORT voor het vijf ploegen systeem.
Per saldo kost het dan niets extra in loon ( pff flauwekul natuurlijk )
Ik heb de tabel niet gezien maar welke rooster factor wordt er gehanteerd voor dit systeem ?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #517 Gepost op: 21 september 2009, 22:09:17
Maar je hebt wel meer vrije dagen want je moet dit minstens met 5 ploegen draaien. http://www.sum-it.nl/rooster_voorbeeld.html. Ipv 48 uur werk je maar rond de 33 uur per week.

Hoe vaak draai je dienst bij een 5-ploegen systeem....... ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #518 Gepost op: 21 september 2009, 22:11:53
Afhankelijk van het rooster...  :D


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #519 Gepost op: 22 september 2009, 20:50:48
er gaat niets boven het 24uursrooster, al het andere is voor de dienstleiding duurder. Ook al heb je meer vrije dagen en een hogere tod, maar je moet wel veel vaker reizen, nu 2 x per week en dan ongeveer 5 x per week. Dat is niet erg als je dichtbij woont maar als ik zo om me heen kijk wonen er een heleboel collega's erg ver weg, dan is het voor een heleboel niet meer te doen zonder te gaan verhuizen.

Ook al heb je meer productieve uren, maar er zal 's nachts toch niet veel extra gebeuren, ze zien je al aankomen midden in de nacht met een oefening in de stad, een paar keer flink met de koppelingen over de straat en de hele straat is wakker. en wat moet je de rest van de nacht doen alle instructeurs en andere mensen werken gewoon van 8 tot 5.