verbindingen

Auteur Topic: verbindingen  (gelezen 7117 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

TP

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 3 december 2005, 17:37:49
Beste allen,

Ben nl 12025/jo21hn(zoek het op in het boek/kaart) alleen bezig geweest op lpd en jota  en een enkele keer bij een inzet als verbindelaar op hoofdpost of grotere medische post  soms onder "EIGEN" NUMMER 83852 te horen geen dares lid wel liefhebber vann het is groen oud en het stinkt oftewel surplus en de hf banden.

pascal

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #11 Gepost op: 3 december 2005, 23:44:37
Dus het RK mag behalve spraak ook data-transmissie (packet, SSTV, PSK, etc) doen?
Dus het RK mag met maximaal 400 Watt uitzenden?
Dus het RK mag ook op de korte golf banden uitzenden?
Dus het RK heeft 350 man met hun eigen apparatuur klaarstaan?

Ik ben al 20 jaar bij het Rode Kruis (en al heel wat jaren als prov. verbindelaar), maar al die bovenstaande zaken zijn mij nog nooit opgevallen....

Geen aanvulling nodig. Zeker wat betreft de machtegingsvoorwaarden is het voor een amateur makkelijker en toegestaan om in primitieve omstandigheden op meerder manieren informatie te kunnen versturen.
 :)
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

Rolf

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 4 december 2005, 01:46:59
Het verschil tussen de amateur banden en de NRK freqwenties is:
Als je rommelt op de amateur banden duurt het een paar uur en dan rinkelt je deur bel en vragen een paar hobbyisten waar je mee bezig bent.
Als je zit te klooien op L kanalen van het NRK kun je gerst je gang gaan als illegaale amateur zal geen hond wat van zeggen.
Als je als NRK vrijwilliger koffie praat houd over de RK kanalen zal ook daar geen hond wat van zeggen omdat er gewoon geen enkele vorm van toezicht is.
(kan natuurlijk elders anders zijn maar in mijn woon -leef omgeving ervaar ik dit als zodanig)

Rolf

Chopsticks

• Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 4 december 2005, 12:04:54
Dus het RK mag behalve spraak ook data-transmissie (packet, SSTV, PSK, etc) doen?
Dus het RK mag met maximaal 400 Watt uitzenden?
Dus het RK mag ook op de korte golf banden uitzenden?
Dus het RK heeft 350 man met hun eigen apparatuur klaarstaan?

Ik ben al 20 jaar bij het Rode Kruis (en al heel wat jaren als prov. verbindelaar), maar al die bovenstaande zaken zijn mij nog nooit opgevallen....
Het Rode Kruis kan alle bovenstaande zaken ook. Datatransmissie doen we soms al, 400 watt uizenden kunnen we ook, op de korte golf kunnen we ook, en bijna alle verbindelaars hebben hun eigen verbindingsmiddelen en kunnen dus direct ingezet worden. En wat we niet hebben, kunnen we zo bij afdelingen/districten/lb/extern wegtrekken.
Als je als NRK vrijwilliger koffie praat houd over de RK kanalen zal ook daar geen hond wat van zeggen omdat er gewoon geen enkele vorm van toezicht is.
(kan natuurlijk elders anders zijn maar in mijn woon -leef omgeving ervaar ik dit als zodanig)
Er is wel degelijk toezicht op gebruik van de NRK frequenties. We maken het wel eens mee dat er controle is op het eigenlijke gebruik van de RK frequenties, met name tijdens grotere inzetten, door de Inspectie Verkeer en Waterstaat, divisie Telecom (voorheen de Radio-Controledienst cq de RDR). Dit omdat ze dan meestal niet snappen hoe wij de frequenties aan elkaar hebben geknoopt, gaan ze eerst een paar uur staan te meten, komen ze weer terug omdat ze het niet snappen, weer paar uur meten om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat het toch wel klopt :S

urlie

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 4 december 2005, 12:22:34
Het Rode Kruis kan alle bovenstaande zaken ook. Datatransmissie doen we soms al, 400 watt uizenden kunnen we ook, op de korte golf kunnen we ook, en bijna alle verbindelaars hebben hun eigen verbindingsmiddelen en kunnen dus direct ingezet worden.

Het Rode Kruis mag met maximaal 10 Watt, op een beperkt aantal 4-meter, 2-meter en 70-cm frequenties uitzenden (meer vermogen maken en op korte golf uitzenden is een overtreding).
Het Rode Kruis mag alleen spraak uitzenden in FM en geen andere modulatievormen gebruiken (wanneer het RK datatransmissie doet is dat ook een strafbaar feit).

Misschien moet je eens de "Voorschriften en Beperkingen" voor vergunningen voor Landmobiele Communicatie bij het Agentschap Telecom (zo heet de RDR tegenwoordig) er op naslaan.......

Chopsticks

• Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 4 december 2005, 12:41:25
Het Rode Kruis mag met maximaal 10 Watt, op een beperkt aantal 4-meter, 2-meter en 70-cm frequenties uitzenden (meer vermogen maken en op korte golf uitzenden is een overtreding).
Het Rode Kruis mag alleen spraak uitzenden in FM en geen andere modulatievormen gebruiken (wanneer het RK datatransmissie doet is dat ook een strafbaar feit).

Misschien moet je eens de "Voorschriften en Beperkingen" voor vergunningen voor Landmobiele Communicatie bij het Agentschap Telecom (zo heet de RDR tegenwoordig) er op naslaan.......
Ik heb gezegd dat we het kunnen, heel bewust niet gekozen voor mogen...

urlie

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 4 december 2005, 12:58:03
Toch vind ik het jammer dat er meteen door mensen naar redenen wordt gezocht waarom we NIET zou kunnen samenwerken. Juist de extra mogelijkheden die de DARES (op legale wijze) te bieden heeft zouden voor het RK aantrekkelijk moeten zijn, om de bestaande dienstverlening naar de afdelingen en de burger uit te breiden.  De meeste DARES-leden (die ik ken) zien de samenwerking wel zitten, vanwaar die weerstand bij sommige RK-verbindelaars?

In Belgie werkt het prima, zie bijvoorbeeld: http://users.telenet.be/axel.abeels/RNN-Limburg/

De meeste dingen zijn leuker als je ze SAMEN doet..... ;)

Bleij

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 4 december 2005, 15:05:57
Al even de discussie aangezien, gelukkig dat iedereen zijn of haar eigen mening heeft.

Let wel dat de Verbindingsdienst van het Rode Kruis andere taken heeft dan de taken die de organisatie van DARES voor ogen heeft.

Als ik zelf naar de verbindingsdienst kijk van het Rode Kruis zijn de primaire werkzaamheden het ondersteunen van de lokale verbindingsdiensten (afdelingen), en het onderhouden van regionale verbindingen bij rampen, calamiteiten én evenementen.

Het bedienen van verbindingen voor de eigen organisatie blijft voorlopig ook in de toekomst de eerste taak hiervan, afhangende van de visie die de landeleijke verbindingsdienst heeft.

De taak van DARES is op dit moment niet om de Verbindingen van het rode kruis over te nemen of te assisteren, maar juist andere noodcommunicatie. Welke dat zijn, kun je lezen op de DARES website, alwaar het ministerie van Binnenlandse Zaken de erkenning voor heeft afgegeven. Dit bevat met name het ondersteunen van de openbare hulpdiensten binnen de nieuwe veiligheidsregio's waaronder politie, ambulance (RAV en GHOR) en brandweer > (uitval C2000 etc.).

Verder kan de DARES organisatie ondersteunende diensten aanbieden aan gemeenten, net waar daar behoefte voor is. Omdat alles nog maar net in een versneld vaarwater is gekomen kan men nu niet zeggen wat de een of de ander kan betekenen voor elkaar, dus laten we gewoon afwachten wat het zal brengen.

Voorlopig draag ik mijn NRK semafoon links aan de gordel, en de portofoon op 225 rechts aan de gordel  ;) Het blijven voorlopig twee apparte organisaties met elk hun eigen inzetmogelijkheden . . . . maar ik sta er zeker niet negatief tegenover om eventuele toekomstige samenwerking toe te juichen.

Eerst maar zien dat het NRK netwerk blijft bestaan, en wat DARES met haar landelijke én regionale afspraken zal gaan doen . . . . . toch ?

73's van Michel PD4AVO / 90.04

klinknagel

• Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 6 december 2005, 18:39:32
Het RK ziet het nut van DARES niet in en vindt dat het een stelletje amateurs zijn die hun zaakjes niet goed op orde hebben,

Heb je nog nooit naar de DC relais in Groningen geluisterd. Dit is pas erg.  Dit presteren amateurs nog niet eens.
Hier in de prov. staan er drie in de lucht. Eentje in Groningen, Winschoten en
de ander op een prive woning in Delfzijl.
Alle drie werken ze met de zelfde TQ code. En als men er over zend is het net stampot gehaktbrood.
En dit is al meer dan een jaar zo.  Maarja als je er wat van zegt wordt je dom aangekeken.

Zouden de nieuwste generaties relais zijn met sycronisatie mogelijkheid op afstand ???

De doelstelling is mischien niet verkeerd. Maar dit gaat nooit werken naar mijn mening. (Maarja wie ben ik ??? En gewezen verbindingsdienst medewerker en maar een sympel radiozendamateurtje)
Niet werken ?? Gewoon omdat de relais het zendend station niet gelijke sterk ontvangen. En doordat de frequentie verloopt ???

Dit door een goedkoop TOYO oscilator welke doormiddel van wat electronica op de freq. moet blijven staan.
Eene relais hangt in een CV ruimte de ander in kast met climacontrol op een hoog gebouw. De andere op een onverwarmt slaapkamertje. En dat moet stabiel blijven werken ??  

Mijn eigen FX5000 basestation voor Echolink wordt doormiddel van een kristaloven exact op frequentie gehouden. 0,1 PPM.

P2000 en C2000 worden op frequentie gehouden door GPS frequentie standaarden !!!  Verloop ??? 0,00 PPM.

Dit was na mijn mening een betere oplossing geweest. Kosten?? Niet veel duurde dan nu. En zijn kant en klaar te verkrijgen.
Simpel in te bouwen.  Zoek maar eens in Google op "GPS frequenty standard".
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 9 december 2005, 00:20:04
Prachtig toch, als ik dit al zo zie. Geeft zo'n "veilig gevoel" dat er sinds de vorige ramp in 1953 eigenlijk nog geen donder is veranderd.   ;D

Kees 8)