Slimme controle op bellende/appende (vrachtwagen)bestuurders vanuit een touringcar

Auteur Topic: Slimme controle op bellende/appende (vrachtwagen)bestuurders vanuit een touringcar  (gelezen 5234 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rens Hulman

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
Filmpje over een, naar mijn mening, briljante manier van controleren van weggebruikers. Vanuit een touringcar observeren meerdere agenten het verkeer om zich heen. Automobilisten halen de bus vanzelf in, en zelf mogen ze snel genoeg om vrachtwagens in te kunnen halen. Doordat men hoog zit kunnen de agenten gemakkelijk in de cabine van de vrachtwagen kijken, en ook telefoons die bij automobilisten op schoot worden bediend waarnemen. Onopvallende auto's worden vanuit de touringcar aangestuurd en zorgen voor de staandehoudingen.


https://www.facebook.com/PolitieTeamVerkeerOostNederland/videos/1227484970714784




Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Een bus die wordt ingezet voor dit soort doeleinden, en dan 12-20 motorrijders erbij? Kom al snel op een plaatje van 20 agenten, 1 bus, min. 12 motoren. Zijn er geen andere oplossingen om dit tegen te gaan?


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Hoe wordt er gedacht over volgende zaken:

- binnen mum van tijd is bij iedereen wel bekend (internet, vakbladen, mond-tot-mond) hoe de bus eruit ziet, dus kunnen de bestuurders het in de gaten houden
- als ergens een actie is, wordt dit ook wel door velen gedeeld, blijft het dan bij één bus of komen er 4-5 (of zelfs meer) door het land? want wanneer deze in de randstad wordt ingezet heeft de rest van Nederland er natuurlijk niets aan.
- geen andere vorm om dit tegen te gaan? vrachtwagencabine's ipv deze bussen, camera's langs de weg, vanaf bruggen waarnemen etc.


LuukPol

  • Politie Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 228
Hoe wordt er gedacht over volgende zaken:

- binnen mum van tijd is bij iedereen wel bekend (internet, vakbladen, mond-tot-mond) hoe de bus eruit ziet, dus kunnen de bestuurders het in de gaten houden
- als ergens een actie is, wordt dit ook wel door velen gedeeld, blijft het dan bij één bus of komen er 4-5 (of zelfs meer) door het land? want wanneer deze in de randstad wordt ingezet heeft de rest van Nederland er natuurlijk niets aan.
- geen andere vorm om dit tegen te gaan? vrachtwagencabine's ipv deze bussen, camera's langs de weg, vanaf bruggen waarnemen etc.

Hoi! Toen we een soortgelijke actie in Noord Nederland hadden (met een camper) is dit voertuig gewoon gehuurd. Ik ga er hier ook niet van uit dat deze bus daadwerkelijk aangeschaft is. Ik denk dat de herkenning dus wel meevalt en als het oplevert dat men voortaan bij elke bus argwaan heeft en zodanig de telefoon wegdoet: alleen maar winst volgens mij. Er zijn andere mogelijkheden maar ik vind deze toch wel mooi!


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Het was vandaag een nationale actiedag tegen afleiding in het verkeer. Ik weet dat Midden-Nederland vandaag ook specifiek veel controleerde op afleiding (lees mobiele telefoons). Zal bij Oost-Nederland dan vast om een eenmalig iets gaan voor wat betreft de bus.
Uitspraken op persoonlijke titel


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Hoi! Toen we een soortgelijke actie in Noord Nederland hadden (met een camper) is dit voertuig gewoon gehuurd. Ik ga er hier ook niet van uit dat deze bus daadwerkelijk aangeschaft is. Ik denk dat de herkenning dus wel meevalt en als het oplevert dat men voortaan bij elke bus argwaan heeft en zodanig de telefoon wegdoet: alleen maar winst volgens mij. Er zijn andere mogelijkheden maar ik vind deze toch wel mooi!

Inderdaad, camper is een stuk effecienter/effectiever. Kost minder geld dan zo'n bus, kunnen achterin ook mensen van communicatie/waarneming plaatsvinden en qua snelheid vaak harder dan een touringcar ;) De politiecamper is in veel delen van Nederland niet onbekend en makkelijk te huren/zelf te besturen.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Ik kan me vaag nog een aflevering herinneren van een tv-programma (zal wegmisbruikers of Blik op de weg geweest zijn), waarin men met een gehuurd vrachtwagentje een soortgelijke controle uitvoerde.

Vaak heb ik de volle overtuiging dat iemand met een telefoon op de schoot zit te hannesen, maar is het niet daadwerkelijk te constateren vanuit de dienstauto. Ik vind dit wel een creatieve oplossing om hier een keer tegen op te treden/een signaal af te geven.
Senior GGP / Oost-Brabant


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Zolang ze gehuurd worden bij verschillende grote verhuur bedrijven zal de herkenning wel meevallen. Goede oplossing.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Rewind

  • HV-geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Hieronder een Duits filmpje uit 2009. Verhoogde bestelbus met camera die in vrachtwagencabines kan kijken.

User: Ueberwachungsdruck


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen