Dildo-affaire brengt brandweer Amsterdam in verlegenheid
Dildo als 'grap' in bureaula brandweervrouw
Niet de dildo-affaire maar regionaal brandweercommandant Schaap brengt zijn korps ernstig in verlegenheid.
Uiteraard gaat het hier om een uiterst slechte grap op kazerne Willem. Ik kan me er goed in vinden dat leidinggevenden proberen uit te zoeken wie het gedaan heeft. Leidinggevenden handelen normaliter dergelijke zaken intern af samen afdeling personeelszaken.
Schaap kiest er voor om het incident uitvoerig te beschrijven op intranet, een keuze die geen enkele normale leidinggevende zou maken. Ik kan me ook niet voorstellen dat HBO-geschoolde HRM medewerkers (personeelszaken) geleerd hebben dat dit de normale werkwijze is bij grensoverschrijdende seksueel getinte misdragingen.
Je kiest wel voor dit soort blogjes op intranet als je wilt dat het in de media komt. Het past een regionaal commandant niet om het zelf te melden bij aan de media maar het blog publiceren op intranet waardoor alle medewerkers van het gehele korps Amsterdam-Amstelland het kunnen lezen is garantie dat het zal lekken naar media.
Je weet ook dat na het lekken er op sociale media ophef zal ontstaan. De commandant kan dan op basis van de brede maatschappelijk onrust (twitterpubliek!) de misstanden in zijn korps voortvarend gaan aanpakken.
Als een leidinggevende toch iets op intranet wil zetten om een einde te maken aan dergelijke praktijken doe je het normaal gesproken in het algemeen zonder te verwijzen naar meldingen over seksuele misdragingen binnen je korps. Je herhaalt dat dergelijk gedrag niet is toegestaan en maakt tevens duidelijk dat de korpsleiding niet zal aarzelen om stevig op te treden.
Schaap is de man die Amsterdamse beroepsbrandweermannen graag zou vervangen door goedkopere vrijwilligers. Schaap is de man die bakzeil haalde bij de rechter toen hij een een beroepsbrandweerman beschuldigde van racisme. Schaap kan helemaal niet meekomen in de brandweerwereld omdat hij een voormalig-politiemanager was. In zijn politietijd heeft hij zijn CV niet opgefrist met uitmuntende leidinggevende prestaties. Hij heeft alleen de media gehaald met slecht gedrag waardoor ik wel kan begrijpen dat de Nationale Politie hem liever kwijt dan rijk was. Dankzij de reorganisatie bij de politie konden ze dit soort artiesten simpel lozen.
Ik vind het jammer dat de brandweer bereid is het afvoerputje te willen zijn van de politie door dit soort mensen aan te nemen als je nieuwe commandant.
Een beetje zoeken op Google levert je direct meerdere treffers op waardoor Albert Heijn hem niet eens als vakkenvuller wil hebben.
Commissaris Leen Schaap, chef van de politie in Zuid, wordt niet vervolgd voor smaad en laster tegen Omar el H., die vanuit de Diamantbuurt in drugs handelde.
https://www.parool.nl/amsterdam/politiechef-diamantbuurt-niet-vervolgd~a271918/Rel over politiebaas 'die nooit geld tekort komt'
AMSTERDAM - Onder politieagenten is commotie ontstaan over een interview van de Amsterdamse politiecommissaris Leen Schaap (52) en zijn partner Merel Ludwig (32). De 2 vertellen in Het Parool openlijk over hun inkomen, beleggingen en de vele reizen die ze maken.
https://www.bndestem.nl/overig/rel-over-politiebaas-die-nooit-geld-tekort-komt~a8a54731/Door het gebrek aan brandweerkundige expertise moeten dit soort lieden zich profileren op onderwerpen zoals diversiteit, invoeren van het genderneutrale brandweermens en de cultuur van maatjes die op elkaar kunnen bouwen in de beroepsploegen veranderen.
Schaap stelt in het interview verder dat hij vrijwilligers bij de brandweer wil, andere arbeidsvoorwaarden en meer 'diversiteit'. Ook wil hij de 'gesloten cultuur' openbreken.
http://www.at5.nl/artikelen/175062/brandweercommandant-tolereer-geen-enkele-vorm-van-discriminatie-of-racisme