Wie zegt nu dat iedereen erbij klust, er wordt heel generaliserend aangenomen dat dit zo is.
1.Die 24 uurs dienst zorgt ervoor dat er paraatheid wordt geleverd, dat de brandweer op tijd komt bij een melding en dat er voldoende slagkracht is op tijd. 2.aHet kost ongelooflijk veel geld om dat weg te gaan zetten in 8 uurs diensten.3. Daarnaast mogen we volgens Europa slechts 48 uur werken per week gemiddeld. Daarnaast krijgen beroeps brandweerlieden 36 uur betaalt terwijl ze 48 per week van huis weg zijn, dus als dat allemaal met 8 uurs diensten moet worden opgelost.2.b Dan ligt daar een dijk van een financiële uitdaging welke niet zo gauw wordt gedragen door de veiligheidsregio's.
En als laatste ik kan niet van mijn werknemers eisen dat ze in hun vrije tijd gewoon thuis gaan zitten, als iemand er zelf voor kiest om er een baan naast te doen, dan is dat een eigen keuze. Wellicht gemaakt om gewoon om rond te komen, of om financiële problemen op te lossen ik noem maar wat, wie ben ik dan als werkgever om daar wat van te vinden? Ik mag er wel wat van vinden als hij daardoor niet functioneert in zijn functie waarin hij is aangenomen.
En dit zijn dan slechts twee onderwerpen waar dhr. Schaap heel veel van vindt, maar waar hij misschien wel helemaal niet zo gauw wat van mag vinden.
Pas als de voor en nadelen van de 8 uurs dienst tov het huidige regime voor de brandweerlieden en de brandweerorganisatie zo duidelijk,zuiver en objectief mogelijk op een rijtje zijn gezet kun je zinvol en met enige kans op resultaat gaan overleggen.
Het dispuut gaat in grote lijnen om de eventuele invoering van de 8 uurs dienst ter mogelijke vervanging van het huidige regime of een gedeelte daarvan.
1.Welke zijn de concrete verschillen in paraatheid en voldoende slagkracht op tijd tussen de 8 en 24 uurs.
2a. Is er cijfermateriaal beschikbaar.
3.Totaal 48 uur per week werken is ingevoerd “ter (noodzakelijke) beveiliging” van de werknemers, totaal 48 uur werken in een week van 168 uur en dus niet 48 uur werken bij een baas, dan 8 uur bij de volgende baas en 8 uur bij een weer andere baas etc. zoals het een tijd lang is gegaan via bijv. uitzendbureaus toen de diverse werktijden nog niet gekoppeld waren.
4.Zeelieden, mensen in de offshore bijv. zijn vaak ook een maand van huis, lopen per dag bijv. 12 uur wacht en zijn vervolgens 14 dagen of een maand vrij. Dat zijn net als bij brandweerlieden bewuste keuzes die worden gemaakt.
2.b zie 2.a