voelen aan de halslagader

Auteur Topic: voelen aan de halslagader  (gelezen 14943 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 21 november 2005, 15:03:17
In de cursus EH voor leken leert het Rode Kruis-Vlaanderen niet aan om de hartsslag te voelen tijdens de reanimatie (ERC-richtlijnen).  Wel wordt aangeleerd om de hartslag (hals of aan pols) te voelen in andere situaties wanneer men er voldoende tijd voor heeft.

Alsof je van te voren al zeker weet dat het een reanimatie is !?!  :-\


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #31 Gepost op: 21 november 2005, 15:40:15
Alsof je van te voren al zeker weet dat het een reanimatie is !?!  :-\
Juist ja.  In een eerste evaluatie ga je geen hartslag controleren bij een bewusteloos slachtoffer zonder ademhaling maar ga je kijken naar tekenen van circulatie (ademen, hoesten of bewegen).  Als je tijd over hebt, en bij een reanimatie heb je die niet, ga je de hartslag voelen.


martin vermeer

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 21 november 2005, 18:07:34
Is het dan niet handig om de AED hoe dan ook aan te sluiten? Als de AED analyseert en er is enige vorm van activiteit onderneemt de AED toch geen actie? ::)
Of is dit een onnozele opmerking? ;D


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #33 Gepost op: 21 november 2005, 18:24:15
Dan zegt de AED: "Geen schok geadiviseerd... dus of er nog een hartritme is of een volledige asystolie weet je niet. Het enige wat een AED doet is een schok toedienen bij een VF.
Arts  www.alphalog.nl


martin vermeer

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 21 november 2005, 19:33:11
Dat is nu je het zo zegt erg logisch :o Maar voorlopig moeten we maar gewoon blijven voelen aan de halsslagader :P, hoe moeilijk dat dan misschien voor de 35 % die een onjuiste waarneming vaststelt :-\

Op het totaal keer dat hulpverleners meenden dat er geen hartslag was, was er 45 % (53/119) werkelijk geen hartslag.
Algemeen genomen een juiste waarneming bij 65 % (81+53/206) van de hulpverleners.

Ik denk overigens dat het moeilijk wordt om een nieuwe richtlijn op te zetten die wel door iedereen meetbaar is  :'(


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #35 Gepost op: 21 november 2005, 20:04:25
Ik denk dat je moet realiseren, dat er in de richtlijnen van het ILCOR\ERC\AHA en NRR heel bewust staat dat je niet eerder een AED aansluit dan bij afwezigheid van een ademhaling, en afwezigheid van tekenen van leven. De Leveranciers geven heel bewust geen garantie en weren product aansprakelijkheid als men het wel doet.
Dus dat is geen optie plus het kost je te veel tijd.

De vraag is dus uitsluitend, blijft de NRR in de nieuwe BLS/AED richtlijnen afwijkend van de rest van de wereld, of gaan we met z'n allen in europa de zelfde richtlijnen volgen.
Ook in nederlands onderzoek (ziekenhuis nijmegen) toont aan dat het voelen van de pols, in heel veel zaken het resultaat verkeerd word geintepreteerd met als resultaat dat de reanimatie te laat word gestart.

Ik zie voor passanten hulpverlening geen toegevoegde waarde in het voelen van de halsslagader, Voor georganiseerde vormen van hulpverlening hoef je de vaardigheden niet aan te leren. Maar het hoort mijn inziens niet thuis in de basisopleiding.

Voorlopig leren we het mensen nog bij Oranje Kruis /NRR opleidingen, maar van mij mag het er uit..


martin vermeer

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 21 november 2005, 20:09:06
Ben ik het mee eens, maar wat moet je dan wel gebruiken om vast te stellen dat er geen tekenen van leven zijn? Of bedoel je gewoon dat de reanimatie ingzet moet worden zonder deze controle? 8)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #37 Gepost op: 21 november 2005, 20:46:42
Ben ik het mee eens, maar wat moet je dan wel gebruiken om vast te stellen dat er geen tekenen van leven zijn? Of bedoel je gewoon dat de reanimatie ingzet moet worden zonder deze controle? 8)
Dat is nou precies wat de NRR beweegt om de circulatiecontrole niet te schrappen voor een zeker zo discutabele andere controle.

Wat ten opzichte van het onderzoek uit 1996 is veranderd is, is het hameren op het feit dat bij twijfel er vanuit gegaan moet worden dat er geen circulatie is.
Daarnaast heb ik iemand ontmoet die alleen op anne de circulatiecontrole heeft uitgevoerd, o.a. in het kader van ongewenste handelingen  :-\ :-\

Ik laat op de een cursus alle cursisten bij alle cursisten de ademhaling, de circulatie controleren en plaats bepalen.
Dat wordt als zeer verhelderend ervaren omdat men dan zelf vast kan stellen dat er verschillende bouwtekeningen in omloop zijn.


martin vermeer

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 21 november 2005, 22:44:22
Zo heb ik het ook geleerd, maar het probleem is vaak ook dat dit 1 a 2 x per jaar wordt gedaan(bij ons tenminste), met als gevolg dat de helft niet weet hoe je de circulatie controle uitvoerd. Erg jammer vindt ik dat!! ???


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #39 Gepost op: 21 november 2005, 23:05:30
Er zijn genoeg andere tekenen van leven die je kan bekijken en die zijn door iedereen waarneembaar, zonder uitgebreide training..

Spreekt iemand, beweegt iemand op aanraking, wat is z'n kleur, haalt het slachtoffer adem, wat is de z'n temperatuur..
Dus in ERC termen is dat zeker niet discutabel ? Dat geheel noemen we tekenen van leven..