WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)

Auteur Topic: WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)  (gelezen 294848 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #180 Gepost op: 1 december 2014, 16:25:03
Persoon is ook overleden, maar daarvoor is dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=87931
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #181 Gepost op: 2 december 2014, 08:09:40
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1311765 date=1417439230
Misschien wel als de redding in de WAS Paal is? Er hing iemand in een mast, als dat in de mast van de WAS is snap ik dat ze het uitstellen. Het is voor het hoogtereddingsteam niet zo prettig als je een slachtoffer aan het redden bent en een meter boven je gaat de WAS paal af.  e050

Het klimmen in dit soort masten is mijn werk. Ik had het kunnen zijn die gered moest worden, of mijn collega. Daarom; vanuit dat perspectief heb ik serieus geen flauw idee wat de relatie met WAS is. Het gaat om een GSM-mast, niet om een WAS-mast. Heel, heel soms hangen die dingen in GSM masten, maar men kan er natuurlijk ook voor kiezen om ze, zekerheidshalve in een bepaald gebied niet te laten loeien en in de rest van de regio wel. Vind het nogal een rigoureus besluit.

Daarnaast, als er al een WAS-sirene in deze mast zou hangen dan weet (in principe) elke mastklimmer dat deze rondom het testmoment niet beklommen dient te worden. De aanwezigheid hiervan is vastgelegd in zogenaamde RI&E's, Risico Inventarisatie en Evaluatie, zoals we die bij steeds meer bedrijven gaan zien.

Ik gok dan ook meer op een stukje onbekendheid/onzekerheid van de meldkamer. Daarmee noem ik het geen foute keuze, hooguit achteraf wellicht onnodig.


Johanna

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Lotus
Reactie #182 Gepost op: 2 december 2014, 08:36:00


Haha ja dat is ook zoiets.. van jongs af aan wordt er in gestampt "ramen en deuren sluiten, zet tv of radio aan en wacht op bericht".. raar dat het dan nog nodig is dat er gebeld moet worden. Toen dit hier gebeurde stond er binnen 5 minuten op de tv dat het een foute test was, en de radio was geloof ik nog iets eerder..

Bange oudere mensen dan maar?

Hmm... dat is en aardige om eens te testen in de klas (ik geef lees op de basisschool). Ik weet nog niet zo zeker of het er nog steeds wel ingestampt wordt. Zouden de huidige tienjarige dat spotje ook kennen? Ik zal het eens vragen.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #183 Gepost op: 2 december 2014, 10:23:27
Het was toch alleen de regionale radio als rampenzender?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #184 Gepost op: 2 december 2014, 13:54:08
Citaat van: Hunter link=msg=1311911 date=1417504180
Daarnaast, als er al een WAS-sirene in deze mast zou hangen dan weet (in principe) elke mastklimmer dat deze rondom het testmoment niet beklommen dient te worden. De aanwezigheid hiervan is vastgelegd in zogenaamde RI&E's, Risico Inventarisatie en Evaluatie, zoals we die bij

Ik neem aan dat je zelf wel snapt dat een reddingsactie belangrijker is als een sirenetest? Het zou een beetje raar zijn om als hoogtereddingsteam tot 10 over 12 te blijven wachtten omdat je eerst een sirenetest wilt doen.  :|
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #185 Gepost op: 2 december 2014, 14:27:01
Op OmroepGelderland wordt aangegeven dat het vanwege het geluidsvolume op hoogte in combinatie met te weinig tijd om het anders te doen besloten is om maar alle WAS'en  stil te laten.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,366
Reactie #186 Gepost op: 2 december 2014, 14:31:50
Lijkt me dat je een behoorlijk groot risico loopt op blijvende gehoorschade als je met je hoofd net naast die schijven zit als ze afgaan...


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #187 Gepost op: 3 december 2014, 20:19:35
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1311976 date=1417524848
Ik neem aan dat je zelf wel snapt dat een reddingsactie belangrijker is als een sirenetest? Het zou een beetje raar zijn om als hoogtereddingsteam tot 10 over 12 te blijven wachtten omdat je eerst een sirenetest wilt doen.  :|

Sorry maar ik snap echt niet wat je bedoelt? Het zijn geen sirenes van 100 jaar geleden die aangeslingerd moeten worden. Druk op de knop en ze loeien. Maargoed, ik zie het verband nog steeds niet helemaal. Nog nergens goede argumenten gelezen, maar het zal vast wel goed zijn :)

Citaat van: André Welten link=msg=1311984 date=1417527110
Lijkt me dat je een behoorlijk groot risico loopt op blijvende gehoorschade als je met je hoofd net naast die schijven zit als ze afgaan...

Eh ja, dat is ook de reden dat ik dergelijke inventarisaties moest maken, om mijn collega's ervan bewust te maken dat die dingen op onze werkplek hangen. Maar wie zegt dat deze in de betreffende mast hing en is dat meteen een reden om ze in een complete regio niet te laten gaan?


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #188 Gepost op: 5 januari 2015, 17:42:19
Citaat
Limburgse brandweer te laat met sirenes

Twee centralisten van de brandweer in Zuid-Limburg zijn maandag vergeten om 12.00 uur de maandelijkse test van de sirenes uit te voeren. Pas twintig minuten later werd op de knop geduwd die de sirenes in heel Zuid-Limburg deden loeien, heeft een woordvoerder van de brandweer gezegd.
 
Foto: Dijkstra bv
„We hebben er bewust voor gekozen om het luchtalarm niet automatisch te laten afgaan”, legde een woordvoerder van de brandweer uit. „Dat moet dus handmatig gebeuren. Wellicht dacht de een dat de ander het al gedaan had.”
De woordvoerder sprak van een menselijke fout. „Beide centralisten vinden het zelf heel erg. Reken maar dat het deze jongens geen tweede keer zal overkomen”, aldus de brandweer.

Bron : www.telegraaf

OK, de bron is niet de meest betrouwbare. Maar ervan uitgaande dat dit verhaal klopt (centralisten vergeten om het maandelijkse luchtalarm af te laten gaan en dit wordt met 20 minuten vertraging alsnog uitgevoerd), dan vind ik de vertraagde alarmering niet zo gelukkig.

Als op de eerste maandag van de maand het alarm om 12.00 uur afgaat, dan denk ik, he er gaat een alarm af, en vrij snel daarna realiseer ik me, dat het de maandelijkse oefening is.

Als het alarm niet afgaat, dan zal ik het niet missen.

Echter als het alarm om 12.20 uur afgaat, dan zal ik me afvragen wat er aan de hand is en mogelijk paniekerig uit gaan zoeken waar het grote incident is en waarom het gevaarlijk is voor mij. Naar mijn mening veroorzaakt de late alarmering voor paniek.

Dat het alarm om 12.00 uur niet afgaat, prima kan gebeuren. Maar dat men dit later alsnog doet vind ik niet zo slim. Volgens mij kan men het dan beter een maandje overslaan.

Of zie ik het nu helemaal verkeerd ?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #189 Gepost op: 5 januari 2015, 18:07:24
Als dit verhaal inderdaad klopt, vind ik het ook een beetje dom. Stuur dan een SMS-alert uit, zoek even de lokale media op en / of plaats een berichtje waarom het maandelijkse alarm niet is afgegeven.

Niet om 12.20u alsnog laten loeien, want dan zaai je inderdaad onnodig paniek.