Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 599060 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: wjr307 link=msg=1248578 date=1394188320
Helaas is het soms echt anders mijn punt is meer dat elk actie waarop iemand vraagt even niet te filmen zo vaak breed wordt uitgemeten. Maak als fotograaf eens geen misbruik van je camera stop even met filmen en bespreek het eens zonder dit voorkomt escallatie je ziet bij deze agent dat het in principe akkoord is om te filmen zonder dat hij in beeld komt en dan zit de ander hem weer te filmen..

En dan komen er soms ineens "cowboys" met een 112 noodoproep vestje oid die echt in de weg gaan staan en je direct gaan filmen als er wat van zegt.
Laten we even duidelijk stellen:

- Hij mag best vragen om niet gefilmd te worden. Maar als de fotograaf daar geen gehoor aan wenst te geven, houdt het op en heeft hij geen poot om op te staan.
- Hij vraagt om de camera weg te doen; wacht niet eens op een reactie en slaat gelijk de camera uit zijn handen. Dat is niet 'normaal vragen'. M.i is de agent dan ook degene die deze situatie bliksemsnel laat escaleren.
- Dus de andere fotograaf legt vast wat er daarna gebeurt. Logisch. Want deze agent gebruikt geweld in deze situatie. Hij vraagt er dus daardoor zelf om dat dat vastgelegd wordt.
- Ik zie hier geen cowboys in 112 vestjes die in de weg staan. Hou je even bij deze case en sleep er niet gelijk andere zaken bij ?

Ik heb ook meermalen mee gemaakt dat ik een melding maakte van een agent die zijn boekje te buiten gaat. En waarna ik achteraf een lulkoek verhaal terug kreeg. Waarna ik op basis van de beelden kon ik laten zien dat wat de agent verklaarde, niet de correcte weergave van de gang van zaken was.

Dus elke discussie met politieagenten leggen we sindsdien vast. Want anders kom je op het verhaal "de verklaring van een opsporingsambtenaar weegt zwaarder" en haal je bakzeil. En de ervaring leert dus helaas dat het nodig is.

Citaat van: wjr307 link=msg=1248585 date=1394189646
Een bankovervallen mag verdorie niet herkenbaar in beeld worden gebracht en een hulpverlener die een fout maakt staat binnen een minuut op de landelijke nieuwssites.
En dat is ook al meermalen gepasseerd hier; hoe het zit met portretrecht en de uitzonderingen die daarbij gelden voor hulpverleners. Kan je 'niet fair' vinden (en dat mag) maar het is een feit; dus leg je er maar bij neer. Telkens in een cirkel blijven draaien heeft geen nut.

Ik vraag me trouwens af hoe zich dit verhoudt tot de eerdere discussie over psychologische tests voor politieagenten en hun vermogen om om te gaan met stressvolle situaties.

Peen
Redacteur van


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Citaat van: peen van dienst link=msg=1248587 date=1394190165
Ik heb ook meermalen mee gemaakt dat ik een melding maakte van een agent die zijn boekje te buiten gaat. En waarna ik achteraf een lulkoek verhaal terug kreeg. Waarna ik op basis van de beelden kon ik laten zien dat wat de agent verklaarde, niet de correcte weergave van de gang van zaken was.


Dit is dus professioneel het wereldkundig maken en de agent aan de schandpaal nagelen voor mij niet..


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: wjr307 link=msg=1248588 date=1394190374
Dit is dus professioneel het wereldkundig maken en de agent aan de schandpaal nagelen voor mij niet..
Sorry; maar deze zin snap ik even niet.

Maar goed: wij zoeken in zo'n geval achteraf (als de rust is weergekeerd) de dialoog met de politie en als het even kan, met de betrokken politie ambtenaar. Wij publiceren dat soort video's normaliter niet. Liever dan 'even 1-op-1 met de koppen tegen elkaar' en onder het genot van een kop automatenkoffie de zaak achteraf nog eens rustig bespreken. Kan de agent uitleggen waarom hij/zij zo heeft gehandeld; en wij wat wij wilden op het moment dat het fout ging. Vaak kom je er dan wel uit.

Maar in dit geval gaat de agent zo 'grof in de fout' dat ik me goed voor kan stellen dat het wel gepubliceerd is. Nogmaals: moet jij eens bij een ander flikken, op een moment dat een agent het ziet. Dan heb je zo de koffiebekerhouders om je polsen zitten.

Peen
Redacteur van


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Citaat van: peen van dienst link=msg=1248587 date=1394190165
Ik vraag me trouwens af hoe zich dit verhoudt tot de eerdere discussie over psychologische tests voor politieagenten en hun vermogen om om te gaan met stressvolle situaties.

Peen
Ik denk dat je politie te kort doet door vanwege dit incident (en ja, het is een incident, want in 95% van de gevallen gaat het goed, geven 'jullie' als fotografen ook zelf aan) het vermogen om te handelen in stressvolle situaties en het psychologische vlak in twijfel te trekken.

Gezien het filmpje is er hier denk ik sprake van niet op de hoogte zijn van de wet- en regelgeving, waardoor er een vervelende situatie ontstaat. Verder moeten 'wij' voor lief nemen dat je met je snoet online kan komen te staan. Wil je dat niet, staat vragen vrij. En anders houdt het op.

Men valt hier, terecht, over. Las op internet al een oproep om voortaan ook zo de cameraploegen die de politie bij heeft (lees: Wegmisbruikers/Overtreders/BODW) zo te behandelen, want de politie doet het ook....

Jammer dat dit voorgevallen is. Hopelijk worden collega's die dit zien of in ieder geval hier van horen wakkergeschud (als ze niet van deze wetgeving op de hoogte zijn) en toch getriggerd om zich even te verdiepen in o.a. de PPK.
If you can dream it, you can do it.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Citaat van: peen van dienst link=msg=1248589 date=1394190890
Maar goed: wij zoeken in zo'n geval achteraf (als de rust is weergekeerd) de dialoog met de politie en als het even kan, met de betrokken politie ambtenaar. Wij publiceren dat soort video's normaliter niet. Liever dan 'even 1-op-1 met de koppen tegen elkaar' en onder het genot van een kop automatenkoffie de zaak achteraf nog eens rustig bespreken. Kan de agent uitleggen waarom hij/zij zo heeft gehandeld; en wij wat wij wilden op het moment dat het fout ging. Vaak kom je er dan wel uit.
Hoe jullie hierbij handelen, valt zeker te prijzen! Getuigt ook van professionaliteit. Wellicht voor de collega dan ook een eye-opener. Dan kent de situatie in ieder geval 2 winnaars: de agent, want die weet volgende keer hoe te handelen, en de fotograaf, want die kan volgende keer ongestoord plaatjes schieten.

Maar snap inderdaad ook zeker dat dit incident wél online gezet is.
If you can dream it, you can do it.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Citaat van: peen van dienst link=msg=1248589 date=1394190890
Sorry; maar deze zin snap ik even niet.

Maar goed: wij zoeken in zo'n geval achteraf (als de rust is weergekeerd) de dialoog met de politie en als het even kan, met de betrokken politie ambtenaar. Wij publiceren dat soort video's normaliter niet. Liever dan 'even 1-op-1 met de koppen tegen elkaar' en onder het genot van een kop automatenkoffie de zaak achteraf nog eens rustig bespreken. Kan de agent uitleggen waarom hij/zij zo heeft gehandeld; en wij wat wij wilden op het moment dat het fout ging. Vaak kom je er dan wel uit.

Maar in dit geval gaat de agent zo 'grof in de fout' dat ik me goed voor kan stellen dat het wel gepubliceerd is. Nogmaals: moet jij eens bij een ander flikken, op een moment dat een agent het ziet. Dan heb je zo de koffiebekerhouders om je polsen zitten.

Peen

Dat jullie het 1 op 1 bespreken (achteraf) bedoel ik dus met professioneel, zo houd je de onderlinge band goed en zul je ervaren dat de verstandhouding ook goed blijft. De agent begaat misschien een fout maar moet hij daarom met zn kop op hart van Nederland komen?


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: Jims link=msg=1248590 date=1394191077
Jammer dat dit voorgevallen is. Hopelijk worden collega's die dit zien of in ieder geval hier van horen wakker geschud (als ze niet van deze wetgeving op de hoogte zijn) en toch getriggerd om zich even te verdiepen in o.a. de PPK.
Yup. En in ons werkgebied wil ik nog wel eens langsgaan op pliesiebureau's om daar een verhaal over pers en PPK te vertellen. Wordt vaak gewaardeerd; en de politie agenten kunnen dan gelijk vragen stellen 'maar hoe zit dan met ?' en 'waarom doen jullie dit of dat dan ?'. Eén van die vragen die dan vaak vanuit de groep komt, is inderdaad dat portretrecht voor hulpverleners. Maar ook het 'wat mogen jullie wel en niet ?'. Denk dan aan foto's maken op privé terrein en dergelijke.

We komen elkaar vaak tegen op straat. Zo een uurtje of wat met elkaar om tafel vergroot vaak het onderlinge begrip tussen de twee beroepsgroepen. Ik investeer daar in ieder geval graag tijd en moeite in. Wat dat betreft zouden collega muskieten misschien hetzelfde eens moeten doen in hun regio.

Want ja: ik ben van mening dat ik er van wat mag zeggen als er iets (heel) fout gaat. Maar je moet niet alleen janken en klagen, maar er ook aan werken dat het beter gaat. Simpel zeggen 'dat zou hij toch moeten weten' en iemand te kakken zetten die het toch niet weet, is wel heel makkelijk.

En andersom: als één van onze mensen over de schreef gaat, mag de politie dat ook nadrukkelijk met ons opnemen; want ook wij moeten ons 'normaal' gedragen.

Peen
Redacteur van


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: peen van dienst link=msg=1248587 date=1394190165
Hou je even bij deze case en sleep er niet gelijk andere zaken bij ?
Dat is eigenlijk een belangrijke opmerking. Wat zie je in de eerste paar seconden van het Vlieland filmpje:

1) Politieagent is in discussie met een fotograaf hetgeen op een meningsverschil lijkt
2) Een andere fotograaf filmt dit
3) Politieagent vraag om 'dat ding' weg te halen en wacht geen reactie af en slaat tegen de camera

Als een politieagent met een fotograaf staat te babbelen is er geen enkele reden om dat te filmen. Echter, als blijkt dat er sprake is van een discussie/meningsverschil kán dat een reden zijn om te filmen. De agent zegt "Als je zo doorgaat pak ik dat ding af en zoeken we later wel uit hoe het in elkaar zit." Dat is iets wat wij eigenlijk dagelijks doen. We fotograferen en filmen en kijken later wat relevant is. De agent heeft in deze echter een andere, zeer betreuringswaardige keuze gemaakt.  Had hij het filmen gewoon laten gaan dan was het geen nieuws geweest.

Meer algemeen is de ervaring dat het verzoek om niet te filmen soms terecht is, maar soms niet. Daarbij is de houding van de agent of hulpverlener en elkaar kennen belangrijk. In het (recente) verleden is te vaak probeert om op basis van een persoonlijke insteek iets te verbieden, zonder de reden te noemen. Dit wordt dan latent of doelbewust vanuit een gezagspositie gedaan. Logisch dat de pers daar dus niet meteen mee accoord gaat maar een reden wil weten.

Citaat van: wjr307 link=msg=1248565 date=1394186939
Voorbeeld: Joep meloen krijgt een politie perskaart en gaat in de weg staan bij een incident en als je er naar toe loopt om te vragen of hij weg wilt gaan zwaait hij met zn kaart en gaat die achter de camera discussie met je aan...
Ten eerste horen we niet in de weg te staan want we mogen de hulpverlening niet hinderen.
Ten tweede wordt op Vlieland wel de vraag gesteld, maar het antwoord niet afgewacht.
Dus je bent appelen met peren aan het vergelijken.

Citaat van: wjr307 link=msg=1248578 date=1394188320
Helaas is het soms echt anders mijn punt is meer dat elk actie waarop iemand vraagt even niet te filmen zo vaak breed wordt uitgemeten.
Alleen als het op juiste gronden wordt gevraagt. De filmer die op juiste gronden gevraagd wordt niet te filmen zet dat meestal niet op youtube.

Citaat van: wjr307 link=msg=1248578 date=1394188320
Maak als fotograaf eens geen misbruik van je camera stop even met filmen en bespreek het eens zonder
Dat gebeurd echt wel, maar daar is dan geen film van want.... ;-)
Bovendien is jouw stelling dat het misbruik is geheel voor jouw rekening. Andersom kunnen wij net zo makkelijk stellen dat de agent misbruik maakt van zijn gezag.


Citaat van: wjr307 link=msg=1248578 date=1394188320
als professionele fotograaf moet je je bewust zijn dat je soms "zware"dingen aan het filmen bent  als je hier professioneel mee omgaat en bereid bent soms een stapje terug te zetten bouw je een goede relatie op en zul je ook ervaren dat de hulpverleners jou indien mogelijk de ruimte geven.
Zware dingen zijn juist nieuwswaardig. Niet alleen om geld aan te verdienen, maar juist ook om informatie te verschaffen en dingen aan de kaak te stellen.


Citaat van: wjr307 link=msg=1248578 date=1394188320
Zo hebben wij een aantal plaatselijke fotografen welke altijd netjes zijn en we houden altijd rekening met elkaar. En dan komen er soms ineens "cowboys" met een 112 noodoproep vestje oid die echt in de weg gaan staan en je direct gaan filmen als er wat van zegt.
Dat kan je beter lokaal oplossen dan hier op het forum. Vraag de persvoorlichter eens om met die jongens te praten.

Citaat van: wjr307 link=msg=1248585 date=1394189646
Gaf ook al aan dat het merendeel zich netjes gedraagt maar alleen zijn er een paar die de boel verzieken en net deze jongens halen het landelijk nieuws.. deze agent gedroeg zich overdreven maar om hem nu landelijk aan de schandpaal te nagelen vindt ik niet fair. Een bankovervallen mag verdorie niet herkenbaar in beeld worden gebracht en een hulpverlener die een fout maakt staat binnen een minuut op de landelijke nieuwssites
Het is ook niet helemaal fair, maar daarom zijn er uitzonderingsregels. Bovendien schendt die agent wel de regels terwijl hij door de democratische rechtsstaat is aangesteld als handhaver van regels.

Citaat van: peen van dienst link=msg=1248587 date=1394190165
Ik vraag me trouwens af hoe zich dit verhoudt tot de eerdere discussie over psychologische tests voor politieagenten en hun vermogen om om te gaan met stressvolle situaties.

Citaat van: Jims link=msg=1248590 date=1394191077
Ik denk dat je politie te kort doet door vanwege dit incident (en ja, het is een incident, want in 95% van de gevallen gaat het goed, geven 'jullie' als fotografen ook zelf aan) het vermogen om te handelen in stressvolle situaties en het psychologische vlak in twijfel te trekken.
Ik denk dat je de opmerking van Peen met een knipoog moet zien. Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat het een incident is. Echter wel een incident wat niet onbesproken mag blijven.

Toch mis ik nog een paar antwoorden:
- Wat was de reden dat de agent de tweede fotograaf aansprak?
- Hebben we hier soms te maken met een politievrijwilliger? Deze zijn wel eens wat benauwder voor hun privacy.


sylvester1986

  • Gast
Politie keurt gedrag zenuwachtige agent Vlieland af  

Citaat
VLIELAND -
De politie heeft donderdagavond afkeurend gereageerd op het gedrag van een zenuwachtige agent die handtastelijk werd omdat een aanwezige fotograaf hem filmde. Volgens een woordvoerder van de politie gaat het om een ervaren agent, die zeer binnenkort zal worden aangesproken op zijn handelen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22359132/__Politie_keurt_gedrag_agent_af__.html


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1248637 date=1394199745

Dat kan je beter lokaal oplossen dan hier op het forum. Vraag de persvoorlichter eens om met die jongens te praten.


Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1248637 date=1394199745
Ten eerste horen we niet in de weg te staan want we mogen de hulpverlening niet hinderen.
Ten tweede wordt op Vlieland wel de vraag gesteld, maar het antwoord niet afgewacht.
Dus je bent appelen met peren aan het vergelijken.


Volgens mij begrijp je me niet helemaal op dat moment heb ik last van bepaalde personen en gaan ze niet aan de kant terwijl ze in de weg staan.  Er is niet altijd tijd voor discussie... terwijl jullie geld aan het verdienen zijn, kunnen wij bezig zijn met mensenlevens te redden op dat moment wat weegt zwaarder volgens jou! Ik los niks op op het forum want dat heb ik daar niet voor nodig ik geef alleen een praktijkvoorbeeld. Jullie gedragen je allemaal voorbeeldig als ik het hier zo lees, maar er zijn 'collega's' van jullie die het niet zo nauw nemen en  wat ik als hulpverlener ervaar is dat we steeds meer gehinderd worden en dat er steeds meer 'cowboys' op meldingen afkomen. Vroeger werd er bij een reanimatie/zelfdoding nooit gefotografeerd de laatste tijd staan er diverse rijen te klikken.
Misschien zijn deze jongens in friesland ook wel van die cowboys en was de agent het nu een keer zat... en reageerde hij daarom verkeerd en schromelijk overdreven.. misschien niet de juiste 'case'maar ik vindt het tijd worden dat er in nl duidelijke afspraken worden gemaakt en dat bij twijfel de fotograaf moet wijken en desnoods later naar kazerne/bureau gaat om de case te bespreken. Dan moeten de hulpverleningsdiensten hier ook in mee gaan natuurlijk, maar discusseren bij een incident is wat mij betreft not done de hulpverleners hebben wel wat anders te doen in de meeste gevallen. Wat wij vaak doen bij een groot incident is op het moment dat de situatie het toelaat de fotografen de ruimte te geven dan krijg je een goede band en schieten jullie de mooiste foto's