Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597739 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Als ik twitter moet geloven heeft men de camera's inmiddels terug maar zijn alle beelden gewist. Volgens mij is er sowieso geen enkel wetsartikel welke dat toestaan. Dat de invorderaars hun boekje weer eens te buiten is gegaan is dus wel zeker. Zorgelijk  :-\
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Hopelijk zijn de schijfjes niet overschreven. In dat geval gewoon recovery software er op los laten en dan heb je vrij simpel je beelden weer terug.

Mocht het inderdaad vanaf openbare weg, buiten afzettingen gefilmd / gefotografeerd zijn, dan is het echt schandalig. Ik ben daarom erg benieuwd naar het uitgebreide verhaal van beide kanten.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Citaat van: Nickvm link=msg=1271111 date=1401197378
Camera's journalisten afgepakt tijdens politie-actie

ZALTBOMMEL - De rechter-commissaris heeft tijdens de inval op een woonwagenkamp aan de Middelweide in Zaltbommel de camera's van twee persfotografen in beslag genomen. Volgens de woordvoerder van de rechtbank Den Bosch Ilse Westenenk gebeurde dat na diverse waarschuwingen van de rechter-commissaris.

Er stonden meerdere schermen om het kamp om de privacy van zowel de bewoners als de medewerkers te bewaken. Ook mocht de opsporingsmethode niet uitlekken.

Volgens de woordvoerder zou de rechter-commissaris dit meermalen hebben uitgelegd aan de fotografen met het verzoek te stoppen met filmen en fotograferen. Zij gaven hieraan geen gehoor en gingen door met het maken van beelden tussen de schermen door. De fotografen bevonden zich op de openbare weg. De NVJ heeft al toegezegd een van de journalisten bij te staan.



Dus weer zo'n figuur die bepaald wat er wel en niet gefilmd word.
Als hun op de openbare weg staan en ze zijn in bezit van een PPK is dit nog steeds een slap verhaal van de RC.
Het is een verzoek maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat ze gedwongen worden te stoppen, en als beelden gewist zijn is dat helemaal ten top.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Fototoestel van een simkaart voorzien en foto's meteen uploaden naar een ander land, is dat een mogelijk optie? Zal mogelijk niet lukken ivm grootte misschien?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1271113 date=1401197876
Hopelijk zijn de schijfjes niet overschreven. In dat geval gewoon recovery software er op los laten en dan heb je vrij simpel je beelden weer terug.

Mocht het inderdaad vanaf openbare weg, buiten afzettingen gefilmd / gefotografeerd zijn, dan is het echt schandalig. Ik ben daarom erg benieuwd naar het uitgebreide verhaal van beide kanten.

Als er binnen de afzetting gedraaid is en er gevorderd is te verdwijnen dan hou je iemand aan voor niet opvolgen van vordering. Dan neem je geen camera in beslag. Dat lost het probleem niet op, want dan kan iemand alsnog blijven staan. Het invorderen van camera's en verwijderen van beelden is sowieso uit den boze. Nu is 't hopen dat er intern een keer wat gedaan wordt hieraan, en dat men zich er niet onderuit lult.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Nickvm link=msg=1271111 date=1401197378
Er stonden meerdere schermen om het kamp om de privacy van zowel de bewoners als de medewerkers te bewaken. Ook mocht de opsporingsmethode niet uitlekken.

Zij gaven hieraan geen gehoor en gingen door met het maken van beelden tussen de schermen door.

De volgende keer die schermen dus nog een paar honderd meter verderop zetten, dan voorkom je dit soort problemen. Al moet je dan misschien de landmacht vragen voor luchtafweergeschut om de drones van fotografen uit de lucht te halen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Red link=msg=1271117 date=1401198361
De volgende keer die schermen dus nog een paar honderd meter verderop zetten, dan voorkom je dit soort problemen. Al moet je dan misschien de landmacht vragen voor luchtafweergeschut om de drones van fotografen uit de lucht te halen.

Of gewoon leren communiceren. Als je verteld wat er nou net wel/niet op de beelden gewenst is gaat dat 9/10 keer goed. Er is niks geheims aan 4 lopende agenten en 2 politiebusjes voor een woonwagen. Bij een degelijke inval is er genoeg ruimte goeie plaatjes te maken.

Of gooi 't helemaal over een andere boeg. Las een moment in speciaal voor de pers waarop men even ongestoord kan draaien zonder dat er geheime dingen te zien zijn.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1271118 date=1401198577
Of gewoon leren communiceren. Als je verteld wat er nou net wel/niet op de beelden gewenst is gaat dat 9/10 keer goed.
Dat richt je tegen betrokken fotografen? ::)

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1271118 date=1401198577
Las een moment in speciaal voor de pers waarop men even ongestoord kan draaien zonder dat er geheime dingen te zien zijn.
Dat is veel minder interessant voor de pers.

Nee, ik blijf bij mijn standpunt. Overigens treft de agenten hier wat mij betreft geen blaam, maar zal de RC moeten uitleggen waarom hij dit heeft gedaan en op grond van welke bevoegdheden. (in afwachting daarvan oordeel ik in ieder geval niet of het fout of juist was) Een stukje hoor en wederhoor zeg maar...

De beste oplossing om dit soort zaken dus te voorkomen is de schermen gewoon nog veel verder weg te zetten.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Red link=msg=1271120 date=1401198845
Dat richt je tegen betrokken fotografen? ::)

Ik ga er vanuit dat deze vraag retorisch was. Ik zal dus maar geen antwoord geven. Het gaat niet om dit specifieke voorbeeld, maar om dat rare idee van jou, wat ook problemen oplevert.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1271121 date=1401198988
Ik ga er vanuit dat deze vraag retorisch was.
Nee hoor, ik lees namelijk dat er eerst gepoogd is om te overleggen met de betrokken fotografen maar dat dit kennelijk geen enkel effect had.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1271121 date=1401198988
, maar om dat rare idee van jou,
vertel?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.