Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597432 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
De meeste hulpverleners hebben ook geen problemen met het feit dat men foto,s wil maken van het ongeval,ik denk dat daar alle meningen over gelijk zijn.Alleen vindt ik,op het moment dat doden of zwaar gewonden worden bevrijdt,dat men dan even gepaste afstand moet nemen.Een slachtoffer is over het algemeen niet meer in staat om bezwaar te maken,laat dan de fotograaf even dat fatsoen nemen.Het werkt alleen maar in zijn eigen voordeel,aangezien er dan een wederzijds respect ontstaat.En dat als de slachtoffers weg zijn,er genoeg gelegenheid is om  foto,s te maken van de ongevalsplaats.Foto,s daarvan vindt ik vaak meer zeggen,dan foto,s van een slachtoffer.  ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Ik heb alle begrip voor de hulpverleners en zie ook de belangen van de SO's. Maar omgekeerd: verplaatsen hulpverleners zich ook voldoende in het belang van de pers en het publiek. Je kan makkelijk roepen dat iets echt niet kan of mag en dat je het als in je vermogen ligt als de grens gepasseerd wordt zal verhinderen.

Het is echter niet zo eenvoudig, làg alles maar zo simpel. Wij zijn nu even zo met een paar man al bezig om kaders te bepalen wat wel en wat niet kan. Je ziet ook hoe persoonlijk de grens is die getrokken wordt. De een vindt dat na afloop als de boel is opgeruimd een foto van de sporen op het wegdek en de gerepareerde middenberm gemaakt mag worden en de ander vindt dat gewonden wel maar doden niet in beeld mogen...

Dat is nu net wat ik bedoel als mensen die daar niet daar in doorgestudeerd zijn gaan bepalen wat er de volgende dag in de krant kan.

We zijn het er allemaal over eens dat bepaalde foto's niet kunnen. Maar juist omdat duidelijk moet zijn wat wel en wat niet kan, moet het sorteren niet afhankelijk zijn van de mening van de toevallige OVD en zullen regels gehanteerd moeten worden. Die regels zijn er. En als ze niet voldoen moeten ze aangevuld/aangescherpt worden.

Peter zegt oooh het draait om geld. Natuurlijk draait het ook om geld. Wake up! Daar kun je je ogen voor sluiten maar alles draait uiteindelijk om geld.

De helft van de rijkdom der aarde is in het bezit van 2% van de wereld bevolking. Zonder geld heb je geen dak boven je hoofd en geen eten en vindt niemand je meer aardig. Alleen als je geld hebt speelt geld geen rol, maar dan zelfs wil je steeds meer.

En hier en daar is er een enkele fotograaf die doet het nog echt voor zijn beroep. Voor geld dus.

Henk


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Hey allemaal,

Ik was net bij een aanrijding, en toen vroeg een mevrouw of ik wilde stoppen met foto's maken.
Ik zeg dan altijd maar ok, omdat ik niet precies weet wat wel en niet mag.

Bij deze dus de vraag, wat mag wel, en wat mag niet (zonder perskaart).

Alvast Bedankt,

Oberon


Foto Miché

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 330
  • Foto Miché
    • Foto Miché   Brandweer fotografie 112 fotografie Persfotografie
De perskaart heeft er vrij weinig meej te maken als je overzicht foto's maakt is het bijna altijd wel goed let wel op kentekens en de privacy van de mensen die bij het ongeval betrokken zijn de grens daar in moet je zelf een beetje opzoeken de een doet het wel de andere niet er zijn geen vaste regels voor meestal sta je bovendien op openbaren weg en niemand kan je dan tegen houden te fotograferen iemand kan je wel verzoeken het niet te doen wat je daar mee doet moet je zelf weten

mischien zijn er nog meer forum gebruikers die dit toe kunnen lichten
twitter : @fotomiche , @regio14nl


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
De perskaart heeft er vrij weinig meej te maken als je overzicht foto's maakt is het bijna altijd wel goed let wel op kentekens en de privacy van de mensen die bij het ongeval betrokken zijn de grens daar in moet je zelf een beetje opzoeken de een doet het wel de andere niet er zijn geen vaste regels voor meestal sta je bovendien op openbaren weg en niemand kan je dan tegen houden te fotograferen iemand kan je wel verzoeken het niet te doen wat je daar mee doet moet je zelf weten

mischien zijn er nog meer forum gebruikers die dit toe kunnen lichten

Dus inprincipe mag ik gewoon fotos nemen van incidenten, ookal zegt iemand (geen hulpverlener) dat het niet mag?


Foto Miché

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 330
  • Foto Miché
    • Foto Miché   Brandweer fotografie 112 fotografie Persfotografie
Dus inprincipe mag ik gewoon fotos nemen van incidenten, ookal zegt iemand (geen hulpverlener) dat het niet mag?

ja niemand kan je het verbieden volgensmij rechtelijk gezien zelfs de politie niet
twitter : @fotomiche , @regio14nl


Sam Hendrix

  • Gast
Het OM kan je wel aanklagen als ze vinden dat je te ver bent gegaan, dan volgt er een standaard procedure met een rechtzaak.

Sam


Foto Miché

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 330
  • Foto Miché
    • Foto Miché   Brandweer fotografie 112 fotografie Persfotografie
Het OM kan je wel aanklagen als ze vinden dat je te ver bent gegaan, dan volgt er een standaard procedure met een rechtzaak.

Sam

ja maar dat is als je echt te ver ben gegaan als je normaal fotografeert is dit niet het geval
twitter : @fotomiche , @regio14nl


112Erik

  • Gast
Inderdaad, je mag gewoon foto's maken van alles. De bestaat (helaas) geen wed wat wel en niet mag te fotograferen. In princiepe is Nederland daar heel vrij in maar ook weer raar. Ene kant mag je een brandweerman groot op de foto zetten. Andere kant zit er ook weer portretrecht aan vast. Maar in princiepe mag je van overzicht, wrakken e.d. alles fotograferen.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Spit effe het forum door en je komt een hele hoop tegen over dit onderwerp, met onderander heel veel praktijkvoorbeelden!! (dan hoeven we het hier niet allemaal nogmaals te herhalen.)

Maar misschien voor jezelf een paar punten om over na te denken: (en waar iedere fotograaf over na moet denken wat mij betreft ;))

1. Waarom maak ik foto's?
2. Wat ga ik met de foto's doen?
3. Hoe sta ik op een incidentlocatie foto's te maken? (dus opdringerig of meer op de achtergrond)
4. Wat is mijn relatie (op dit moment) met de hulpdiensten aanwezig? (dus ben je bij hen bekend of niet of andere relatie)
5. Kan ik hier (bijv. ethisch gezien) eigenlijk wel foto's van maken?
6. Waarom verbied iemand je om foto's te maken? (is het emotie of sta je misschien echt op de verkeerde plek?)

antwoorden mag openbaar, hoeft uiteraard niet.  8)

Dit zijn vragen waar ik mezelf de laatste tijd ook steeds meer mee bezig houd, erg interessant en bevorderd wat mij betreft je professionaliteit.

Bijna alles MAG... niet alles KAN