Maar een agent die me toegang gaat weigeren op basis van 'je kop staat me niet aan' of 'omdat ik het zeg' en dergelijke non-argumenten, kan hem krijgen van mij.
...
Maar een agent die me afbekt of weigert, alleen omdat'ie een hekel aan persmuskieten heeft, krijgt van mij ook een grote bek.
"omdat ie een hekel aan persmuskieten heeft"...
-is dit dan ook echt zo of is het een aanname van jou gebaseerd op het feit dat hij je iets verteld wat je niet leuk vind.
Nogmaals ik vind vrije nieuwsgaring belangrijk. Zeker! Dat hoort bij een democratie en dat juich ik alleen maar toe.
Maar als ik als integer politieman een PD beheer en het even niet wenselijk acht dat een "journalist" ergens naartoe wil lopen dan spreek ik hem daar op aan.
Daar heb ik dan een reden voor die ik niet tot in den treure ga uitleggen. Ik ga ook niet in discussie met een "journalist".
Dan blijf ik aan de gang met dingetjes uitleggen aan een tiental "journalisten" en kan ik mijn werk als PD beheerder niet goed meer doen.
Ik ga dan vaak ook niet overleggen met een OVDP. Die heeft wel wat anders te doen. Bovendien is het mijn PD. (Ik ben beheerder, beheer is mijn plicht.)
Ik zal je niet afpoeieren en heus een aanwijzing geven maar blijf dit niet steeds doen. Ik blijf eerst redelijk maar als ik moet bevelen dat je als pers verderop moet staan dan heb je maar te luisteren. Hoe niet leuk en vervelend het soms ook voor de pers is.
Dit heeft niks te maken met machtsmisbruik, ook al vind je misschien van wel. Het heeft er mee te maken dat ik mijn politiewerk zo goed mogelijk wil doen.
Ik zal nooit iemand wegsturen om een arrogante kop, ik meet ook niet met 2 maten. Of ze nou een PPK hebben of niet, dat maakt me vaak niet eens zoveel uit, die lopen ook binnen de afzetting... maar luister naar de aanwijzingen van de politieman. Dat staat zelfs achterop je PPK. Als je die hebt.
Of het nou leuk is of niet... doe je dit niet dan kan het zijn dat je aan het kortste eind trekt omdat ik mijn door de wetgever gegeven bevoegdheden moet gaan gebruiken. Zover hoeft het m.i. niet te komen. Liever niet. Zou het net als jij ook doodzonde van mijn tijd vinden om een "journalist" aan te houden.
En ja ik ben het zeker met je eens dat helaas sommige (ook de jongere) collegas niet precies weten hoe het werkt met fotograferen en filmen op straat. Ik spreek collegas, die daar moeilijk over doen ook op aan. Dit wordt wel beter voor mijn gevoel. Maar een beetje meer uitleg is nooit verkeerd!
In deze moderne tijd heeft iedereen immers een gsm met camera.
Misschien staat dit goedbedoelde antwoord je beter aan anders: kombijdepolitie.nl