Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597430 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Inderdaad, je mag gewoon foto's maken van alles. De bestaat (helaas) geen wed wat wel en niet mag te fotograferen. In princiepe is Nederland daar heel vrij in maar ook weer raar. Ene kant mag je een brandweerman groot op de foto zetten. Andere kant zit er ook weer portretrecht aan vast. Maar in princiepe mag je van overzicht, wrakken e.d. alles fotograferen.

Nou aan portretrecht zitten ook nog wat haken en ogen aan vast, in principe heb je hier weinig (als persfotograaf) mee te maken tenzij er hele sterke belangen in spel zijn kan de rechter hier een beslissing over nemen om publicatie tegen te gaan(slachtoffers van misdrijven, verdachten etc...)

Het portret is niet in opdracht van (of ten behoeve van) de afgebeelde persoon gemaakt. Dit is gewoonlijk het geval bij het werk van persfotografen, modefotografen en hobbyisten en bij 'toevallig' gemaakte afbeeldingen, bijvoorbeeld in het openbaar gemaakte foto's


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Spit effe het forum door en je komt een hele hoop tegen over dit onderwerp, met onderander heel veel praktijkvoorbeelden!! (dan hoeven we het hier niet allemaal nogmaals te herhalen.)

Maar misschien voor jezelf een paar punten om over na te denken: (en waar iedere fotograaf over na moet denken wat mij betreft ;))

1. Waarom maak ik foto's?
2. Wat ga ik met de foto's doen?
3. Hoe sta ik op een incidentlocatie foto's te maken? (dus opdringerig of meer op de achtergrond)
4. Wat is mijn relatie (op dit moment) met de hulpdiensten aanwezig? (dus ben je bij hen bekend of niet of andere relatie)
5. Kan ik hier (bijv. ethisch gezien) eigenlijk wel foto's van maken?
6. Waarom verbied iemand je om foto's te maken? (is het emotie of sta je misschien echt op de verkeerde plek?)

antwoorden mag openbaar, hoeft uiteraard niet.  8)

Dit zijn vragen waar ik mezelf de laatste tijd ook steeds meer mee bezig houd, erg interessant en bevorderd wat mij betreft je professionaliteit.

Bijna alles MAG... niet alles KAN

Ik stond net bij een aanrijding dus, en de mevrouw (om het even lullig te noemen, de aanrijdster) vroeg of ik geen foto's wilde maken.
Wat kan je op zoiets dan antwoorden? Want met een antwoor als "Ik mag gewoon foto's maken" maak je niet veel vrienden.


Foto Miché

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 330
  • Foto Miché
    • Foto Miché   Brandweer fotografie 112 fotografie Persfotografie
Ik stond net bij een aanrijding dus, en de mevrouw (om het even lullig te noemen, de aanrijdster) vroeg of ik geen foto's wilde maken.
Wat kan je op zoiets dan antwoorden? Want met een antwoor als "Ik mag gewoon foto's maken" maak je niet veel vrienden.

Ja mevrouw ik doe ook mijn werk en dan loop je gewoon ff 10 stappen veder
twitter : @fotomiche , @regio14nl


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Ja mevrouw ik doe ook mijn werk en dan loop je gewoon ff 10 stappen veder

Probleem is, dat ik er niet echt uitzie als een persfotograaf, en ik dat ook niet ben.
En omdat mijn leeftijd ook niet meezit, is dat antwoord erg lastig.


Foto Miché

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 330
  • Foto Miché
    • Foto Miché   Brandweer fotografie 112 fotografie Persfotografie
Probleem is, dat ik er niet echt uitzie als een persfotograaf, en ik dat ook niet ben.
En omdat mijn leeftijd ook niet meezit, is dat antwoord erg lastig.

ach dan hou je het op die 10 stappen :) ik heb het zelf wel is meej gemaakt met publiek die bij een ongeval stonden Jahoor je maakt er toch geen foto's van ja dan ben ik iemand die daar weer tegen in gaat lees je geen krant waarom sta je zelf dan te kijken je kan toch ook doorlopen dan zijn ze meestal stil veel mensen willen graag de foto's van hun ongeval hebben en nabestaanden van dodelijken ongevallen hebben er vaak ook behoefte aan maar daar denken mensen soms niet bij na
twitter : @fotomiche , @regio14nl


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Allereerst ga ik je geen antwoord in de mond leggen, die moet je zelf zelf zien te vinden, ik heb je alleen wat handvatten willen geven.  8)

Ik ga nu misschien een beetje bot uit de hoek komen maar schrik niet. ;) Het is niet persoonljik maar probeer een statement te maken mbt de algemene hulpverleningsfotografie, dat jij hier nu effe het "slachtoffer" van bent, SORRY!
Probleem is, dat ik er niet echt uitzie als een persfotograaf, en ik dat ook niet ben.

Dan is mijn vraag... wat deed je er dan terwijl je geen (pers)fotograaf?

Ik ga naar een incident om als fotograaf brandweer (of zoals je wilt brandweeerfotograaf) foto's te maken van het werk van de brandweer om dit te gebruiken op mijn eigen website, voor de plaatselijke media de brandweer zelf.
Ik (en de meeste hulpverleners) zit ook niet te wachten op allerlei personen die foto's gaan staan maken terwijl ze dat normaal nooit doen. En kan me een reactie van een betrokkenen ook wel voorstellen als er weer eens 5 kinderen (vergeef me de uitdrukking) achter het lintje staan te "springen"

Als een betrokken mij vraagt wat ik doe vind ik een antwoord "ik doe mijn werk" wel kort en zal toelichten dat ik voor de brandweer fotograaf, eventueel ondersteund door onofficiele legitimatie. En even een brandweerman erbij roepen werkt vaak ook, zij weten tenslotte wie ik ben, wat ik doe en hoe ik werk.

(PS. gebruik van punten en komma's graag, leest wat makkelijker)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Het gaat er bij het mogen /niet mogen niet zozeer om wat je mag fotograferen, want je mag inderdaad alles fotograferen, behalve bepaalde militaire geheimen en dan met name in het buitenland.
De beperkingen zitten met name in het publiceren/openbaar maken/verspreiden. (Maar daar gaat de vraag niet over)

Fotograferen mag dus, of het van 10 meter of 10 kilometer afstand is.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Allereerst ga ik je geen antwoord in de mond leggen, die moet je zelf zelf zien te vinden, ik heb je alleen wat handvatten willen geven.  8)

Ik ga nu misschien een beetje bot uit de hoek komen maar schrik niet. ;) Het is niet persoonljik maar probeer een statement te maken mbt de algemene hulpverleningsfotografie, dat jij hier nu effe het "slachtoffer" van bent, SORRY!
Dan is mijn vraag... wat deed je er dan terwijl je geen (pers)fotograaf?

Ik ga naar een incident om als fotograaf brandweer (of zoals je wilt brandweeerfotograaf) foto's te maken van het werk van de brandweer om dit te gebruiken op mijn eigen website, voor de plaatselijke media de brandweer zelf.
Ik (en de meeste hulpverleners) zit ook niet te wachten op allerlei personen die foto's gaan staan maken terwijl ze dat normaal nooit doen. En kan me een reactie van een betrokkenen ook wel voorstellen als er weer eens 5 kinderen (vergeef me de uitdrukking) achter het lintje staan te "springen"

Als een betrokken mij vraagt wat ik doe vind ik een antwoord "ik doe mijn werk" wel kort en zal toelichten dat ik voor de brandweer fotograaf, eventueel ondersteund door onofficiele legitimatie. En even een brandweerman erbij roepen werkt vaak ook, zij weten tenslotte wie ik ben, wat ik doe en hoe ik werk.

(PS. gebruik van punten en komma's graag, leest wat makkelijker)

Ik ben geen persfotograaf, maar ik maak fotos van de brandweer weblog/website van Amstelveen (Als hobby).


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Ja Oberon, zo is iedereen begonnen. Ik begon ook met een gewoon camera'tje die in de broekzak paste en niemand van de brandweer kende en toen maakte ik gewoon wat overzichtsfoto's van een passende afstand en niet van slachtoffers. Je moet ook niet meteen naast de brandweer gaan staan en foto's maken van alles en iedereen. Ik zou die punten die Peter heeft opgesteld ook tot je nemen en je dat afvragen (niet zozeer dat je dat lijstje moet uitprinten en bij een inzet moet bestuderen ;) ;D) Maar langzamerhand gaan de hulpdiensten je herkennen en als ze zien dat je steeds van passende afstand foto's maakt en zien dat op je foto's geen slachtoffers staan, dan zullen ze tegen je zeggen, kom maar dichterbij hoor. Zo ging dat met mij, bij een plaatselijke brandweer. Ze gaan je langzamerhand herkennen. Ik ben ook bij een ongeval weleens aangesproken, door politie dan, met de vraag of ik wil stoppen. En toen zei ik gewoon op rustige toon: ik maak foto's van en voor de brandweer, ik blijf op afstand en fotografeer geen slachtoffers. En dan kan ze alleen zeggen: dan is het goed (in mijn geval zei ze: Dat wilde ik ff horen). En als een betrokkene het aan je vraagt kan je ongeveer hetzelfde zeggen.

Misschien kan je hier wat mij, want zo handel ik op dat soort situaties.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Foto Miché

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 330
  • Foto Miché
    • Foto Miché   Brandweer fotografie 112 fotografie Persfotografie
naar oefeningen gaan heeft mij in mijn begintijd erg geholpen toen ik nog alleen brandweer deed dan kan je meestal ook nog is een praatje maken met de jongen bij de brandweer en gaan ze je ook kennen
 inmiddels is fotografie me hoofdberoep maar niet alleen de brandweer hoor :)
twitter : @fotomiche , @regio14nl