Even in het algemeen: we hebben een tijd geleden een brief geschreven aan de korpsleiding van de eenheid Den Haag. Met in grote lijnen het verhaal 'we kunnen wel klachten blijven indienen, maar het is contra-productief en kost beide partijen een hoop tijd'. Ons doel is om een verandering te bewerkstelligen, niet om politiemensen 'op het hakblok te zetten'.
Daar is door de korpsleiding positief op gereageerd. Sindsdien hebben we regelmatig contact met een contactpersoon uit de korpsleiding, die dan 'met korte lijntjes' naar de betrokken politiemensen en hun superieuren communiceert hoe 'men' wil dat er omgegaan wordt met pers, PPK houders en de vrijheid van nieuwsgaring. Er worden dus wel mensen aangesproken, maar dat gaat 'sneller' en minder formeel.
We zijn nu zo'n jaar tot anderhalf jaar op die manier bezig. En ik moet zeggen: het verschil in Den Haag en omgeving is echt enorm. Als ik nu een oude klacht van 2,3 jaar geleden erbij pak (waarin ik de gang van zaken 'toen' nauwkeurig beschrijf).... dan kan ik me zo'n situatie (lees: hoop gezeik) nu haast niet meer voorstellen. Ja, zo'n grote verbeterslag is er inmiddels gemaakt. Het verschil is echt enorm.
De incidenten waarbij we actief gehinderd worden is de laatste tijd echt op de vingers van één hand te tellen. Het gebeurde laatst bijvoorbeeld even (
http://www.regio15.nl/nieuws/lijst-weergave/20-branden/25356-grote-brand-in-woning-lenteblok - "achter het lintje jullie, en we gaan straks wel een persvak maken") maar de betrokken agente werd al heel snel door de OVD-P ter plaatse teruggefloten, waarna we weer vrij onze positie konden kiezen.
We mopperen vaak, maar dit mag ook wel eens gezegd worden....
Peen