Nog een klein voorbeeldje uit de praktijk, dit ongeval (foto van mijn hand overigens):
http://www.omroepbrabant.nl/news.aspx?id=75615Ik kom ter plaatse, parkeer mijn auto op de parallelweg, steek de volledig afgesloten snelweg over om gewoon mijn werk te gaan doen. Op dat moment komt er een politieagent naar me toe lopen en de volgende korte conversatie volgt:
Agent: Er worden hier geen foto's gemaakt
Ik: Pardon? Dat lijkt me zo toch niet de bedoelingAgent: Ik ga er niet met je over in discussie er worden hier geen foto's gemaakt zolang het slachtoffer nog op de plaats van het ongeval is
Ik (politieperskaart tonend): Maar agent, dan kan ik mijn werk niet op een normale manier doen. Die kaart heb ik niet voor niks. Dat is voor u de garantie dat u met een professioneel werkend journalist te maken hebt en ik de verantwoordelijkheid draag wat er wel en niet ethisch verantwoord is.Agent: Ik ga er zoals gezegd niet over in discussie. Als ik je toch zie fotograferen houd ik je aan voor het niet opvolgen van een ambtelijk bevel, dit is je eerste en laatste waarschuwing
Ik: Prima, u hoort hier nog van. Dit is niet de manier waarop u volgens mij met de pers om hoort te gaan.Agent: Prima, ik merk het wel. (hij loopt weg).
Omdat ik weinig zin had om tot de volgende ochtend te gaan brommen heb ik me er voor dat moment maar bij neergelegd. Uiteraard heb ik de volgende ochtend maar even met de afdeling persvoorlichting gebeld om een en ander kort te sluiten. Het volgende, allesverhelderende, gsprek volgde:
Persvoorlichter: Politie Brabant Zuid-Oost, Bureau communicatie met XXX goedemorgen.
Ik: Goedemorgen, Gabor Heeres, SQ Vision.
Persvoorlichter: Goedemorgen, wat kan ik voor je doen?
Ik: Er is gisteravond op de snelweg A2 onder Eindhoven iets voorgevallen dat ik graag met jullie kort wil sluiten. Op het moment dat ik ter plaatse kwam waren de eerste woorden van de agent " Er worden hier geen foto's gemaakt". Er viel met de man op dat moment niet te discussieren, hij wou niet hebben dat er foto's gemaakt werden. Het leek mij niet verstandig er daar verder oneindig over te gaan zeuren vandaar dat ik dut nu met jullie kortsluit in de hoop dat er iets mee gedaan wordt.
Persvoorlichter: Je bent in het bezit van een politieperskaart?
Ik: uiteraard
Persvoorlichter: Dan is dit niet de manier waarop het zou moeten werken. Kijk het is niet de bedoeling dat je de slachtoffers uitgebreid in beeld brengt maar je verbieden foto's te maken is niet de manier om dat te voorkomen
Ik: Uiteraard, dat begrijp ik ook wel maar volgens mij is het de verantoording van de fotograaf om het ongeval op ethisch verantwoorde wijze in beeld te brengen, niet die van de politie.
Persvoorlichter: Klopt dat is jullie verantwoordeljkheid niet de onze. Heb je toevallig een naam van de betreffende agent? Dan zal ik hem erop wijzen dat het zo niet werkt in de hoop dat we dergelijke problemen in de toekomst kunnen voorkomen.
Ik: Uiteraard heb ik die, dat was R. van der V. van de afdeling Cranendonck.
Persvoorlichter: Prima, ik zal het team van het gebeurde op de hoogte brengen en hen nogmaals duidelijk maken hoe om te gaan met pers op een ongevalslocatie. Dit is niet de manier. Mocht het nog eens gebeuren dan bel me gerust op.
Ik: OK doe ik, hardstikke bedankt. Een goedemorgen verder nog.
Afijn, ik hoop dat volgend relaas een beetje een duidelijk verhaal is en dat niet alleen de agent in kwestie hier iets van opsteekt maar ook andere hulpverleners. En neem van mij maar aan dat 13-jarige jochies niet met een politieperskaart op zak lopen. Vraag desnoods naar die kaart zodat je weet met wie je te maken hebt en wat de rechten en plichten van diegene zijn. Daarover zijn afspraken gemaakt met de minister van binnenlandse zaken, wel jullie werkgever! Probeer ons alsjeblieft niet het werken onmogelijk te maken door middel van preventieve censuur. Dat is zoals eerder in dit topic beschreven bij grondwet verboden.