Ik denk dat je daar gelijk in hebt. En ik vind dat prima. Want dat is 'daar' en niet 'hier'.
Jouw uitspraken hier doen mij ook concluderen dat je 'daar' prima op je plaats bent; ongetwijfeld hoog gewaardeerd wordt en noem maar op. Je past er goed bij, zeg maar.
Maar volgens mij zijn we hier met zijn alleen in NL nog steeds van mening dat we al het mogelijke moeten doen om terreuraanslagen te voorkomen en te bestrijden, maar dat we niet voornemens zijn om ons door de haat en de angst te laten regeren.
Overigens Oma: u zit nu weer op uw stokpaardje: het afkammen van één van de instituten die al decennia deel uitmaken van onze maatschappij. Daar kunnen we nog bladzijdes vol over schrijven, maar net zoals de discussie die we een paar dagen geleden voerden, leidt het berijden van uw stokpaardje weer af van het feitelijke onderwerp.
Volgens mij ging het hier in eerste instantie om het handelen van een politie agent na (volgens de officiële verklaring) zoals het er nu uitziet een vreselijk ongeval met een arrestatieteam. Niet om de verschillen in handhaving en mentaliteit tussen NL en een verre zandbak.
Peen
Ik zit inderdaad prima op mijn plek omdat ze mij anders wel ontslagen zouden hebben. Het is in Midden Oosten heel erg belangrijk om te beseffen dat je heel anders om dient te gaan met de normale incidenten (branden, ongevallen en criminaliteit) en terreur.
Als we hier een melding krijgen van harde knallen nabij een Westers 5-sterren hotel stuurt de meldkamer geen brandweer of surveillance van de politie. Men gaat uit van een terreuraanslag tot het met zekerheid ter plaatse is uitgesloten.
Als we hier een melding krijgen van explosie in/nabij politiewagen of politiebureau gaan we niet uit van een autobrandje, we gaan direct uit van een terreuraanslag en nemen alle maatregelen en anticiperen op dat er nog een aantal aanslagen kunnen volgen. We houden er zelfs rekening mee dat een tweede explosief tot ontploffing kan worden gebracht op een moment dat er al veel agenten, brandweermannen en ambulancepersoneel rond lopen.
We houden ook rekening met een schutter die met een automatisch wapen de hulpverleners onder vuur neemt.
Je kan het allemaal af doen als Midden Oosten toestanden echter weet iedereen dat o.a. IS oproept om de landen van de westerse coalitie aan te vallen, politie tot doelwit te maken en het nog maar een paar dagen geleden in Istanbul gebeurde dat de politie op gruwelijke wijze doelwit is geworden van een paar terroristen. Het toont aan hoe makkelijk 2 of 3 idioten in een paar seconden ontzettend veel agenten kunnen doden of verwonden.
Ik vind prima als ze 112-bloggers, PKK-kaarthouders en whatever veel ruimte geven bij kat in de boom of eend vastgevroren in de vijver. Bij terreur is het belangrijk dat de politie al het overzicht heeft, het lukt je niet als er ook fotografen in groepjes staan. Groepen vormen een makkelijk doelwit voor een 2e bomvestdrager en de politiemensen kunnen niet zien of iemand een handgranaat of vuurwapen uit de zak haalt of een camera/telefoon.
Jij zit ook weer op je stokpaardje dat we het in Nederland al tientallen jaren zo doen. Het kwartje is in Nederland nog niet gevallen dat de wereld anders is geworden. De inlichtingdienst waarschuwt Nederland zelfs dat er meer terroristen en ISIS-adepten op ons af komen nu ze terrein verliezen in Syrie en Irak. Nederland weet dat haar buurlanden inmiddels ook anders zijn gaan denken over terreur omdat het bloed van burgers al over de Duitse en Belgische straten heeft gevloeid.
Nederland weet ook dat Frankrijk sinds de aanslagen de democratie gedeeltelijk in de ijskast heeft gezet. Het zegt niet dat ze buigen voor terreur omdat de noodtoestand al erg lang van kracht is. Het zegt dat ze niet meer naief willen zijn en terreur niet langer meer willen onderschatten.
Ik vind dat je als Nederlandse journalist/112-blogger thuis moet blijven zodra je hoort over een explosie/aanslag in of nabij een terreurgevoelig doelwit, zoals een politiewagen of politiebureau. Op moment dat politie op twitter zet dat een ongeval waarschijnlijk is en terreur uitgesloten kan worden kan je nog ter plaatse gaan.
Het is bij dit incident ook niet zo dat de direct uitgerukte 112-bloggers de burgers hebben voorzien van foto's van het voertuig of ook maar iets interessants. Je ziet brandweermannen rondlopen, ambulances in de rij staan en een paar doeken.
Dezelfde foto of video hadden de journalisten/bloggers ook uren later kunnen maken. Het grote verschil is dat je dezelfde foto kan maken en het uitgesloten is dat je in de hot zone zit tijdens een ' ongoing terror attack'.