Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597415 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Ik wil nog niet dood gevonden worden in zo'n hesje.

Verklaar u nader, ben wel heel benieuwd wat de achterliggende gedachte achter de uitspraak is! De uitspraak is nu nogal op verschillende manieren op te vatten...

A. Je wilt niet dood gevonden worden.
B. Je wilt niet zo'n hesje
C. Je wilt geen veiligheidshesje dragen om op te vallen
D. Je wilt geen hesje met fotograaf omdat...
E. ....


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Als ik daarin loop voel ik me echt voor schande lopen met die tekst brandweer fotograaf.

Kijk als je het bent oké, maar als je het niet bent ga ik er echt niet mee lopen.

Zowieso loop ik niet graag in zo'n hesje hoor ;)


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Als ik daarin loop voel ik me echt voor schande lopen met die tekst brandweer fotograaf.

Kijk als je het bent oké, maar als je het niet bent ga ik er echt niet mee lopen.

Zowieso loop ik niet graag in zo'n hesje hoor ;)

Dan is het duidelijk. Je wilt, omdat je het niet bent, niet geassocieerd worden met de brandweer. Hierdoor hou je je onafhankelijkheid (maar kun je uiteraard wel goede banden met korps hebben).

Mh.. er zouden meer mensen zoals jou moeten denken!  ;)

Je laatste zin.. tja, als je op een provinciale weg staat zou ik toch aanrijden zo'n hesje bij de hand te hebben!! Eigen veiligheid!!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ik heb twee vestjes, een (kale) oranje en een gele (met brandweerfotograaf) gesponserd door een korps  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


rob dierenambulanc

  • Gast
door Peter Donk-Hoeflaak
ZWIJNDRECHT - Persfotograaf Etienne Busink uit Dordrecht is zaterdagavond 29 december 2007 door agenten van de politie Zuid-Holland-Zuid korte tijd tegengehouden toen hij foto's wilde maken van de uitslaande brand bij de kringloopwinkel aan de Ringdijk in Zwijndrecht.



Het moment dat persfotograaf Etienne Busink (links)  werd tegengehouden. Steeds vaker is de journalistiek 'lastig' in de ogen van politiemensen en worden zij niet gerespecteerd in het uitoefenen van hun vak. Agenten zijn vaak ook niet op de hoogte van de politieperskaart, die wordt uitgegeven door nota bene de Stichting Landelijke Politieperskaart. Het tegenhouden van Busink staat dus niet op zichzelf. (© Foto www.hendrik-ido-ambacht.brandweer.net/  - Peter Wols)


Doorgaans schrijft de journalistiek niet over zichzelf, maar dat de media steeds vaker wordt gehinderd in het werk is een feit.

Gesprek
Zoals soms hulpverleners worden gehinderd door vervelende burgers, zo worden journalisten - onder wie persfotografen en cameramensen - gehinderd door hulpverleners. Busink tegenover de Internetkrant voor Zuid-Holland-Zuid: "Er was volgens mij geen aanleiding voor. Ik ben door de agent gesommeerd, dat ik was aangehouden nadat ik had gezegd dat ik van de chef van dienst vrij toegang had. Hij wilde dat niet controleren, maar de chef van dienst is er tussen gesprongen en heeft mij ruimbaan geven. Deze had mij eerder ook al ruimbaan geven en gezegd dat ik mijn gang kon gaan." En toch ging het dus mis. Het zijn vaak dezelfde hulpverleners onder wie politiemensen, die soms al enkele uren later de websites bezoeken van de journalisten of later aankloppen voor een foto of beelden, die kunnen helpen bij de opsporing of belangrijk zijn voor de verzekering.

In de nek
Over zaterdagavond zegt Busink zondagmiddag: "Ik ben derhalve niet afgevoerd en ik weet ook niet of ik nu wel of niet officieel ben aangehouden. Ik zit gewoon thuis dus denk zelf dat ik niet officieel ben aangehouden. Wat wel erg vervelend was en is dat deze agent mij bij de nek pakte en niet gewoon arresteerde en handboeien omdeed." Gezien de situatie van zaterdagavond overweegt Etienne Busink nog of hij actie zal ondernemen richting de politie Zuid-Holland-Zuid. Er heeft al wel een gesprek plaatsgevonden tussen Busink, de politievoorlichter, de chef van dienst en de betrokken agent. De Internetkrant voor Zuid-Holland-Zuid heeft bij de politie Zuid-Holland-Zuid om een verdere uitleg gevraagd.

Bron:  http://www.zuid-holland-zuid.nl


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Het is weer eens een tranentrekkend verhaal.

Het feit dat ze vast gehouden moet worden geeft mij al een kleine indicatie hoe het op straat er aan toe gegaan is en hoe ik het helaas ook regelmatig in de praktijk mee maak. De fotograaf walst als een stoomwals richting de PD om maar zo snel mogelijk de foto te maken. Als ze dan worden aangesproken door een politie ambtenaar willen ze alsnog koste wat het kost doorlopen. Tsjaa dan word je beetgepakt ja en tegen gehouden. Ik ben er niet bij geweest maar aan de houding van de vrouw te zien wilde zij dus ook doorlopen. Dat de collega;s haar vast moesten houden zou dus kunnen betekenen dat ze ook door wilde lopen zonder te luisteren naar de collega's. Tijdens grotere incidenten waarbij ook gevaar is voor de omgeving laat ik een persfotograaf er ook niet door tot dat ik te horen heb gekregen van een OVD dat de pers er bij mag. Heeft een fotograaf toestemming van een OVD en is dit nog niet door gecommuniceerd naar het uitvoerende personeel dan moet de fotograaf even wachten om het eea te communiceren met de OVD.

Ik zie een perskaart als een voorrangssituatie. Je behoort voorrang/doorgang te krijgen maar je moet wel eerst kijken of je de voorrang/doorgang ook krijgt. Als je het niet krijgt moet je gewoon even op je beurt wachten.


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Het kan toch ook gewoon zo zijn dat de Bevelvoerder gevraagd heeft aan de politie om iedereen op een bepaalde afstand te houden, en dit geldt dan toch ook voor de mensen van de persHuh  en dat heeft dan niets te maken met hinderen


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Deze kerel heeft anders nooit problemen met deze instanties. Hij maakt ook geregeld opdrachten voor de diverse diensten. Zal dus wel een flinke mis communicatie zijn...


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
tja ik snap hem niet hoor.
stond er zelf ook bij.
als er vriendelijk aan je gevraagd wordt om even een stapje terug te doen dan doe je dat toch?
dan ga niet gelijk allemaal beginnen te mekkeren, van mijn part zet je ff een andere lens erop als je zo nodig foto's wilt maken of je loopt om... maja 't zal allemaal wel.
Weer of geen weer... altijd brandweer


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Het is weer eens een tranentrekkend verhaal.
 Ik ben er niet bij geweest maar aan de houding van de vrouw :-X ??? te zien wilde zij dus ook doorlopen. Dat de collega;s haar vast moesten houden zou dus kunnen betekenen dat ze ook door wilde lopen zonder te luisteren naar de collega's.



Ik wel. Het lijkt me daarom ook niet verstandig om zo te gaan speculeren, want je zit er volkomen naast ;)