Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597404 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Alex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Helemaal mee eens Mike. Wat volgens mij ff vergeten wordt is dat we als politie ook nog een etische verantwoordelijkheid hebben. Als er een klein brandje is wat je volkomen veilig van een meter afstand kunt fotograferen, maar er liggen drie verkoolde lijken, dan zul je toch de pers niet toelaten. Ook niet met een politieperskaart...

En zoals altijd geldt ook hier: de goeden moeten onder de kwaden lijden...

Als je bij de afzetting een agent netjes aanspreekt of je, op vertoon van de politieperskaart, iets dichterbij mag komen, zal er volgens mij niemand zijn die je verzoek niet serieus zal overwegen. En als je dan alsnog 'nee' te horen krijgt: so be it!


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Op deze onzin ga ik niet in.
Zal ik het anders formuleren dan?

Ik ben nogal nieuwsgierig aangelegd, dus ik vraag me af:  op grond waarvan ga jij bij de Politie ZuidHollandZuid praten over hun omgang met de lokale pers?
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Alex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57


Toch de foto nog even geplakt, want er vallen me toch twee dingen op:

1. Als de fotograve toestemming heeft van de Chef van Dienst (ik neem aan dat diegene een groen hesje draagt), waarom zou zij dan door diegene met dat bewuste groene hesje worden tegengehouden?
2. Als ik goed kijk heeft de dame in kwestie de agent met het groene hesje ook bij keelstreek vast... Nogal logisch dat ze dan al helemaal niet meer welkom is... Ze mag blij zijn dat ze niet is écht is aangehouden...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Alex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Ze is een he
Zij is een hij

 ;)

Sorry meneer...  ;)


rob dierenambulanc

  • Gast
Hier nog even paar repo's over het geval van de cameraploeg in Dordrecht (mijn directe collega's), en hun aanhouding van een aantal jaren geleden
De beelden spreken voor zich.

http://217.149.193.67:8080/ramgen/video/juli2004/23-07-dordrecht2.rm

http://217.149.193.67:8080/ramgen/video/juli2004/25-07-vvd.rm

http://217.149.193.67:8080/ramgen/video/juli2004/27-07-rtv.rm


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670


Toch de foto nog even geplakt, want er vallen me toch twee dingen op:

1. Als de fotograve toestemming heeft van de Chef van Dienst (ik neem aan dat diegene een groen hesje draagt), waarom zou zij dan door diegene met dat bewuste groene hesje worden tegengehouden?


Hoofdagent is geen chef van dienst. CVD is meestal een brigadier of inspecteur. Aangezien rob in een eerdere reactie schrijft dat de fotograaf toestemming had van de OVD moet dit wel een inspecteur geweest zijn. De betreffende agent op de foto heeft waarschijnlijk een beheerder plaats delict vest aan. Is ook groen van kleur. Of het komt doordat het donker is dat het lijkt dat het vestje groen is maar dat hij eigenlijk geel is.


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Hier nog even paar repo's over het geval van de cameraploeg in Dordrecht (mijn directe collega's), en hun aanhouding van een aantal jaren geleden
De beelden spreken voor zich.

http://217.149.193.67:8080/ramgen/video/juli2004/23-07-dordrecht2.rm

http://217.149.193.67:8080/ramgen/video/juli2004/25-07-vvd.rm

http://217.149.193.67:8080/ramgen/video/juli2004/27-07-rtv.rm

Wat er een paar jaar geleden zich heeft afgespeeld maakt voor nu toch niet uit. Heeft naar mijn mening 0,0 meerwaarde aan deze discussie.


Alex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Hoofdagent is geen chef van dienst. CVD is meestal een brigadier of inspecteur. Aangezien rob in een eerdere reactie schrijft dat de fotograaf toestemming had van de OVD moet dit wel een inspecteur geweest zijn. De betreffende agent op de foto heeft waarschijnlijk een beheerder plaats delict vest aan. Is ook groen van kleur. Of het komt doordat het donker is dat het lijkt dat het vestje groen is maar dat hij eigenlijk geel is.

Zal idd misschien de LPD geweest zijn, had nog niet naar z'n strepen gekeken... (vergeleken met de twee andere vestjes is deze toch erg groen)

De beelden van Rob kan ik helaas niet openen, maar ik zal heus niet ontkennen dat er wel eens een situatie zal zijn geweest dat een journalist achteraf best op de PD had gekund, maar op het desbetreffende moment (in zijn ogen) onterecht is geweigerd... Maar dat is voor deze discussie even niet zo relevant lijkt me.


wrd frank

  • Gast
FOTO

Toch de foto nog even geplakt, want er vallen me toch twee dingen op:

1. Als de fotograve toestemming heeft van de Chef van Dienst (ik neem aan dat diegene een groen hesje draagt), waarom zou zij dan door diegene met dat bewuste groene hesje worden tegengehouden?
2. Als ik goed kijk heeft de dame in kwestie de agent met het groene hesje ook bij keelstreek vast... Nogal logisch dat ze dan al helemaal niet meer welkom is... Ze mag blij zijn dat ze niet is écht is aangehouden...

Als ik de foto zo bekijk houdt ze der linker arm gewoon langs de nek van de agent.
En wijst ze in de richting van de brand waar ze heen wil gaan.

Zelf maak ik in mijn regio ook foto's voor media.
En kom ook regelmatig in aanmerking met de politie.
De mening van de agenten loopt regelmatig uit een. Sommige vinden het leuk wanneer je het vast legt op camera maar andere moeten er niets van weten.
Ligt er ook vaak aan hoe de situatie is.
Laatst stond ik bij een brand en deze was op feestdag in Woerden. Aan het eind van de avond werd de jeugd ageresief. en de politie kon daar niet bepaald tegen.
en als ik dan als 23 jarige fotograaf bij een brand kom kijken ze mij ook aan als 'rel jongeren'.
maar als je dan even de tijd neemt en het allemaal uitlegt en verteld waarvoor het is, dan geeft het vaak geen problemen.
NIET LULLIG BEDOELT: je moet soms de tijd nemen met de agenten.