Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597405 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Dan ook even mijn reactie ik je per PM had vertuurd.


Hallo René.

Eerst even voor de duidelijkheid. Ik vertegenwoordig de genoemde fotograaf niet. We kennen elkaar al heel lang maar we gaan wel onze eigen weg. En het verhaal was al openbaar, en is ook opgepikt door andere media, was wellicht een beetje de bedoeling heb ik het idee.
Weet je? Er is zelf een vereniging in het leven geroepen om misverstanden tussen de hulpdiensten en de media aan de kaak te stellen, deze vereniging was er niet als er geen problemen waren. Want er gaat nog zoveel mis. Zeker ook dat er veel te laat persalarm wordt gegeven, of ook zo vaak helemaal niet. Dit na invoer C2000

site http://mediabelangen.nl/



En na het lezen wat er nu weer is gebeurd schiet dat even in mijn verkeerde keelgat.
Ook speel mee dat een directe collega van mij in een politiecel vast werd gezet. Hij had gewoon van openbareweg een gefilmd bij een verdacht pakketje.
Laatst werden we ook al weer tegen gehouden bij een ongeval met een kraan. Gelukkig kwam de voorlichter snel ter plaatsen, en vroegen maar dat wij aan zijn handje mee mochten lopen. Voor de duidelijkheid, de genoemde voorlichter kon er wel om lachen over opmerking omdat hij ook uit de wereld van de media komt.
Ik hoop dat je een beetje snap dat ik van dit soort verhalen een beetje verdrietig wordt, en kijk dan met weemoed terug op de jaren 80. Toen kon iedereen elkaar, en was het goed werken.

Groeten Rob


In de jaren 80 stond er ook alleen iemand van de krant en een fotograaf, en heel misschien een cameraman... heeeel misschien... Nu staan er 4 internetsites te fotograferen, en nog iemand te filmen voor weer een andere internetkrant, en nog wat opgeschoten jongelui die heel enthousiast hun eigen website met 112 of brandweer staan te roepen omdat ze erbij willen.... dan is het niet zo vreemd dat niet iedereen je meer kent/wil kennen?

Maar je zegt dat je tegen werd gehouden bij een incident met een kraan... hoe kan het dan dat je als vrijwilliger voor je internetkrantje wel op een of andere manier een PPK hebt? Volgens mij is die bedoeld voor beroeps? Of werd je als ramptoerist tegengehouden wat niet meer als normaal is denk ik?
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


rob dierenambulanc

  • Gast

Maar je zegt dat je tegen werd gehouden bij een incident met een kraan... hoe kan het dan dat je als vrijwilliger voor je internetkrantje wel op een of andere manier een PPK hebt? Volgens mij is die bedoeld voor beroeps? Of werd je als ramptoerist tegengehouden wat niet meer als normaal is denk ik?


Hier heb ik dus geen zin in...Dat jij een moderator bent is voor mijn een godswonder....Als jij zo laagdunkend uitspreek over een internetsite, dat doe je niet al moderator lijkt mij.  
Maar de internetkrant wordt gerund door een beroeps journalist, en  is werkende in Hilversum.
Maar ik ik laat het hierbij want dit is alleen maar modder gooien over en weer, en laat ik nu de wijste zijn om jullie in jullie sop gaar te laten koken.

gegroet.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Hier heb ik dus geen zin in...Dat jij een moderator bent is voor mijn een godswonder....Als jij zo laagdunkend uitspreek over een internetsite, dat doe je niet al moderator lijkt mij.  
Maar de internetkrant wordt gerund door een beroeps journalist, en  is werkende in Hilversum.
Maar ik ik laat het hierbij want dit is alleen maar modder gooien over en weer, en laat ik nu de wijste zijn om jullie in jullie sop gaar te laten koken.

gegroet.


Ik heb me alleen maar dingen afgevraagd.... op basis van informatie die ik via links van jou of uit jouw posts heb gehaald.... als je dat als moddergooien wilt betitelen is dat jouw eigen zaak, ik kan me niet anders voordoen als dat ik ben, zelfs niet op een internetforum ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Maar freelance vrijwillige medewerkers van een internetsite behoren geen PPK te hebben .... Die PPK's zijn in het leven geroepen voor beroepsmensen ..... (of mensen die mede hun brood er aan verdienen). Dat is dezelfde reden waarom ik hem ook niet krijg ......

Maar alsnog geen antwoord op de vragen? ???
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Zo ken ik er nog wel meer, die een PPK hebben voor een hobby, als je er naar zou willen streven dat alleen professionele mensen die kaart bezitten, zul je het uitdelen van zulke kaarten toch heel anders moeten opzetten denk ik. En dat zou MISSCHIEN het overzicht wel vergemakkelijken.
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Leve de digitale camera...


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Volgens mij hebben de laatste paar pagina's van deze discussie weinig raakvlakken met het oorspronkelijke onderwerp.
Vecht je meningsverschillen aub per PM uit en wees zo sportief om die PM ook persoonlijk te houden.
Het heet niet voor niks Personal Mail ;)


Alex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Zo ken ik er nog wel meer, die een PPK hebben voor een hobby, als je er naar zou willen streven dat alleen professionele mensen die kaart bezitten, zul je het uitdelen van zulke kaarten toch heel anders moeten opzetten denk ik. En dat zou MISSCHIEN het overzicht wel vergemakkelijken.
Zijn dat de echte officiele Politie Perskaarten? Ik heb namelijk geregeld 'wannabe' fotograven bij mijn lintje gehad die mij heel kort een pasje onder de neus duwden met de mededeling dat ze een PPK hadden. Als ik dan nogmaals om het pasje vroeg om hem beter te bekijken vertrokken ze weer, of lieten ze me een zelfgemaakt pasje zien met wat mooie politie- en medialogo's. Geen PPK en dus pech.

Mocht het zo zijn dat iedere hobbyist een PPK kan krijgen, ben ik het volstrekt met je eens dat er dan een strak beleid op moet worden gevoerd.

En wat de gevoerde discussie betreft: ik vind het persoonlijk erg jammer dat PD4SAM (Rob) zich zo in z'n kuif gepikt voelde (netjes uitgedrukt) dat er geen fatsoenlijke discussie kon worden gevoerd. De modder kwam mijns inziens voornamelijk van zijn kant. Ik vrees dat we van zijn kant alleen nog de ingesprektoon zullen horen... die heeft opgehangen...


snoeike

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Nog even een reactie van mijn kant.

Ik heb laatst mijn competentie behaalt ten behoeve van een plaats delict. Op de politie academie word wel degelijk aandacht besteed aan de pers, ook in het korps Rotterdam Rijnmond.
Bij een PD (ongeval, moord, etc...) word deze afgezet dmv een lint. Dit is de binnenring, verder komt er volgens de richtlijnen ook nog een buitenring. Niemand behalve de hvdiensten mag in de binnenring komen, en niemand behalve de hvdiensten en de pers mag in de buitenring komen. Als je dus je PD afgezet hebt mag de pers dus komen filmen en fotgraveren. Er kunnen slachtoffers liggen,die de fotograaf ook filmt. Je kan dit als politieambtenaar vanuit jezelf niet goed vinden, maar aangezien je objectief bent en (uitzonderingen daar gelaten) dit in eerste instantie niet strafbaar is mag dit en heb je vooralsnog geen grond om dit te verbieden. De discussie of dit moreel verwerpelijk is kunnen we altijd voeren, maar daar zijn we als politieambtenaar niet voor. (Dat ik het ook niet nodig vind is dus wat anders..)
Blijkt nu om redenen, zoals veiligheid, sporen etc..., dat je je PD moet vergroten dan maak je de afzetting groter, hieraan moet ook de pers voldoen. Dit is mijn inziens zeer simpel en niet moeilijk na te leven, ware het niet dat veel mensen van de pers en de politie en andere hv diensten, er een eigen draai aangeven en vinden dat ze bijvoorbeeld een fotograaf mogen beletten een politieagent te fotograveren. Dit is dus niet zo. Soms helaas maar aan de andere kant wel zo open en eerlijk.

Mvg,
Snoeike


Karim

  • Gast
Als je dus je PD afgezet hebt mag de pers dus komen filmen en fotgraveren. Er kunnen slachtoffers liggen,die de fotograaf ook filmt. Je kan dit als politieambtenaar vanuit jezelf niet goed vinden, maar aangezien je objectief bent en (uitzonderingen daar gelaten) dit in eerste instantie niet strafbaar is mag dit en heb je vooralsnog geen grond om dit te verbieden.

Als ik bij 'n ongeval 'n patient heb die vraagt of ik die fotograven kan wegsturen dan gaat er gewoon een verzoekje richting politie om ze weg te sturen, zeker als betreffende pt. cardiale problemen heeft en zich opricht of erg emotioneel op al dat camera gedoe reageerd, dan is dat voor mij gegronde reden genoeg om de fotograven te laten verwijderen, of in iedergeval te voorkomen dat de patient op de foto komt. En gelukkig voldoet de politie vrijwel altijd aan dat verzoek, en aangezien op vanwege medische redenen is dan heeft de "fotograaf" ook niks te zeuren.

Iemand met cardiale problemen in 'n trauma situatie zie ik zich niet graag opwinden en boos worden over al die "pers" fotograven  :-X om 'm heen.