Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597375 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Nog even een reactie van mijn kant.

Ik heb laatst mijn competentie behaalt ten behoeve van een plaats delict. Op de politie academie word wel degelijk aandacht besteed aan de pers, ook in het korps Rotterdam Rijnmond.
Bij een PD (ongeval, moord, etc...) word deze afgezet dmv een lint. Dit is de binnenring, verder komt er volgens de richtlijnen ook nog een buitenring. Niemand behalve de hvdiensten mag in de binnenring komen, en niemand behalve de hvdiensten en de pers mag in de buitenring komen. Als je dus je PD afgezet hebt mag de pers dus komen filmen en fotgraveren. Er kunnen slachtoffers liggen,die de fotograaf ook filmt. Je kan dit als politieambtenaar vanuit jezelf niet goed vinden, maar aangezien je objectief bent en (uitzonderingen daar gelaten) dit in eerste instantie niet strafbaar is mag dit en heb je vooralsnog geen grond om dit te verbieden. De discussie of dit moreel verwerpelijk is kunnen we altijd voeren, maar daar zijn we als politieambtenaar niet voor. (Dat ik het ook niet nodig vind is dus wat anders..)
Blijkt nu om redenen, zoals veiligheid, sporen etc..., dat je je PD moet vergroten dan maak je de afzetting groter, hieraan moet ook de pers voldoen. Dit is mijn inziens zeer simpel en niet moeilijk na te leven, ware het niet dat veel mensen van de pers en de politie en andere hv diensten, er een eigen draai aangeven en vinden dat ze bijvoorbeeld een fotograaf mogen beletten een politieagent te fotograveren. Dit is dus niet zo. Soms helaas maar aan de andere kant wel zo open en eerlijk.

Mvg,
Snoeike

Allereerst gefeliciteerd met het behalen van je competentie Snoeike. Dat er inmiddels met een binnen en een buitenring wordt gewerkt is op zich niets nieuws. Echter als jij bij een redelijk hectische melding op een PD ter plaatse komt heb je niet direct tijd om alles afdoende af te zetten (binnen en buiten ring).

Als daarna de rust is weder gekeerd en het gevaar geweken dan pas wordt vaak de binnen en buiten ring opgebouwd. (vaker is dit zo bij geweldsmisdrijven dan bij ongevallen of branden) De mensen van de pers moeten ook begrijpen dat als politie wij niet elke fotograaf of cameraman/vrouw kennen en dus zo maar door kunnen lopen. Ik wil altijd eerst de ppk zien en in mijn handen hebben gehad.

Dat het een samenspel is waarbij allebei de partijen zich netjes in horen op te stellen lijkt me niet meer dan normaal.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Pieter Lodder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Op het gevaar af nu op veel gevoelige tenen te stampen, bij deze mijn "two cents":

In een relatief grijs verleden zijn diverse rechten vastgesteld die voor iedereen gelden. Destijds gingen de opstellers evenals de mensen die de rechten accepteerden, uit van de redelijkheid en medelevendheid van de gemiddelde persoon. Uitwassen die te beschouwen waren als misbruik van de gegeven rechten, hadden relatief weinig consequenties (door de geringere aantallen contacten met een groter deel van de wereld) en werden via sociale controle vrij behoorlijk beheersd.

Helaas zijn beide remmende omstandigheden verdwenen. Nog steeds is slechts een klein deel van de mensen 'misbruiker' van de destijds verkregen rechten maar hun 'misbruik' heeft nu veel grotere en negatievere effecten. Het zou daarom goed zijn om een paar van de verkregen rechten die een risico op misbruik kennen eens kritisch onder de loep te nemen. Als we het misbruik niet kunnen stoppen door een beroep te doen op de misbruikers (enkelen van de 112-journalisten, maar ook enkele van de 'gewone' journalisten) dan komt er een moment dat het recht van de getroffene voor dient te gaan op het recht van de 'omstander'.

Wat mij betreft gaat er een discussie ontstaan over wat wel en niet acceptabel is en wat daarmee wettelijk gezien wel en niet geregeld moet worden. Persoonlijk ben ik geen voorstander van censuur maar ik zou graag zien dat publicatie van foto's waarop mensen afgebeeld zijn die als prive-persoon iets overkomen is dat niet door henzelf is opgezocht, verboden wordt totdat de persoon in kwestie hier voor zelf toestemming heeft gegeven. Als je met die foto's niets meer mag, wordt het willen nemen daarvan een stuk minder interessant.
Alles wat ik schrijf, is op persoonlijke titel. Mijn mening is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de mening van mijn werkgever. Ook kunnen mijn berich


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Ik weet niet of het het goede topic is maar bij deze de link naar het verhaal

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/204663


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Politie neemt persfotograaf in houdgreep

vrijdag 23 januari 2009 15:27 uur - [url=http://www.rtvutrecht.nl]www.rtvutrecht.nl[/url]

WOUDENBERG - Een persfotograaf in Woudenberg is vrijdagmiddag door de politie zwaar gehinderd tijdens zijn werk. De man stond samen met een collega ter plekke foto's te nemen van een verkeersongeluk.

Beide fotografen waren daarbij voorzien van de politieperskaart die nodig is om achter de afzettingslinten te mogen werken. Een ambulancemedewerker vroeg aan de agenten of zij wilden zorgen dat de fotografen hun flitsers uitzetten. In plaats van dit te vragen, stuurde de agent de fotografen vervolgens weg.

Toen de fotografen uitlegden dat zij mochten staan waar ze stonden, greep de agent een van hen bij de keel. In de worsteling die hierop ontstond, viel zijn camera van drieduizend euro kapot.

De politie erkent dat de verantwoordelijke agent te fel gereageerd heeft. Zij beraden zich nog op een toepasselijke reactie.
edit: het was overigens niet vrijdagmiddag, zoals in het bericht, maar donderdagavond:

p2kflex
20:16:20 22-01-09GROUP-1P 1 BEKNELLING N227 - DOORNSEWEG 5,7 WDB (Classificatie: middel hv) Eenh: MRN752
0706777BRW Utrechtse Heuvelrug (Commandant)
0707509BRW Utrechtse Heuvelrug (Maarn) (Blusploeg)
0707510BRW Utrechtse Heuvelrug (Maarn) (Kazernealarm)
0707511BRW Utrechtse Heuvelrug (Maarsbergen) (Kazernealarm)
0709281BRW Woudenberg (Commando)
0709609BRW Utrechts Land (Persvoorlichter DA 835 Regio)
p2kflex
20:13:05 22-01-09GROUP-1P 1 BEKNELLING N227 - DOORNSEWEG 5,7 WDB Eenh: MRN758
0706777BRW Utrechtse Heuvelrug (Commandant)
0707509BRW Utrechtse Heuvelrug (Maarn) (Blusploeg)
0707510BRW Utrechtse Heuvelrug (Maarn) (Kazernealarm)
0707511BRW Utrechtse Heuvelrug (Maarsbergen) (Kazernealarm)
p2kflex
20:10:59 22-01-09GROUP-1P 1 BEKNELLING N227 - DOORNSEWEG 5,7 WDB Eenh: WDB644 LDN699
0707173BRW Utrechts Land (OvD Leusden - Woudenberg)
0709282BRW Woudenberg (Bevelvoerder)
0709283BRW Woudenberg (Blusploeg 1)
0709284BRW Woudenberg (Blusploeg 2)
0709287BRW Woudenberg (Kazerne Techniek)
0709289BRW Woudenberg (Chauffeurs)
Samen sterk in de hulpverlening!


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Ik weet niet of het het goede topic is maar bij deze de link naar het verhaal

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/204663

Misschien het uit de media 2009 topic http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,27155.0.html   ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gezien de discussie die hier (vast) uit gaat ontstaan even een eigen topic gegeven...  ;)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Leest weer weg als een heel eenzijdig verhaal. Ben benieuwd naar de waarheid.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Leest weer weg als een heel eenzijdig verhaal. Ben benieuwd naar de waarheid.

In het audio link zit ook een reactie van de voorlichter van de politie  ;)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
In het audio link zit ook een reactie van de voorlichter van de politie  ;)
Die delen ook niet altijd de mening van mensen op de werkvloer.  :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Die delen ook niet altijd de mening van mensen op de werkvloer.  :-X

Ze werken toch 'voor' de politie....? ???