Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597373 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Even het artikel aangepast  O0

Als fotograaf heb je gewoon op te zouten als je dat bevolen wordt.

Dit is weer zo'n discussie die eeuwig door kan gaan en waar geen eind aan komt.. En dat voor een flitser.. Vanachter het lint hadden ze net zo hard geflitst, en dan?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Dan had de pllitie het lintje wat verder naar achteren verlegd.

Ook zonder in de weg te staan kun je de hulpverlening hinderen en dan moet je als vooral fotograaf in het bezit van de politieperskaart weten dat je aan 1 halfwoord van een hulpverlener genoeg hebt om gewoon te doen wat dan nodig is.

Wat mij betreft stellen ze het nut van de politieperskaart aan de hand van dit voorbeeld weer ter discussie. Fotografen behoren mijnsinziens gewoon ten alle tijden achter het lintje. Perskaart of niet.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Dan had de pllitie het lintje wat verder naar achteren verlegd.

Ook zonder in de weg te staan kun je de hulpverlening hinderen en dan moet je als vooral fotograaf in het bezit van de politieperskaart weten dat je aan 1 halfwoord van een hulpverlener genoeg hebt om gewoon te doen wat dan nodig is.

Wat mij betreft stellen ze het nut van de politieperskaart aan de hand van dit voorbeeld weer ter discussie. Fotografen behoren mijnsinziens gewoon ten alle tijden achter het lintje. Perskaart of niet.

Dan kan er alsnog geflitst worden, en wordt er wellicht alleen nog harder geflitst.. Had allemaal voorkomen kunnen worden als óók de agent had gedaan wat hem gevraagd werd..


Glenn2

  • Gast
Ik zat ook maar wat te dollen met m'n aangepaste versie ;)

Maar feit blijft (en luister het radiointerview maar eens) dat er meerdere malen verzocht is om verder naar achteren te gaan. Zij gaan op dat moment een discussie aan. Die persfotografen zullen ongetwijfeld, net als ik, weten dat dat een heel slecht moment is voor discussie. Dan is het gewoon een kwestie van je verlies nemen en naar achteren gaan. Spreek dan later die agent eens aan en vraag waarom hij/zij zo handelde. Dat werkt, en ik spreek uit ervaring, prima.

Natuurlijk, je kan discussieren over het nut van een PPK. Discussie is naar mijn idee echter niet mogelijk over de wettelijke rechten met zo'n PPK. Die zijn namelijk 0,0.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Dus we moeten de weerbarstigheid van een fotograaf laten leiden tot een tweede incident bij een ander incident...

Omdat er 1 fotograaf een beetje loopt te mekkeren omdat zijn recht op nieuwsgaring wordt belemmerd?

Wat is hier nu eigenlijk belangrijk? Het comfort -wat sowieso al ver te zoeken is - van het slachtoffer/ de slachtoffers of die mooie plaat op een hulpverleningssite/lokaal krantje pagina 3?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Misschien voor de duidelijkheid: dit is geen 'ramp'toerist fotograaf of een fotograaf van één of andere vage 112 site maar een professionele fotograaf.  :) ;)

http://www.mennobauschfotografie.nl/

http://www.mennobauschfotografie.nl/brandweeroverzicht.htm


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Wat is hier nu eigenlijk belangrijk? Het comfort -wat sowieso al ver te zoeken is - van het slachtoffer/ de slachtoffers of die mooie plaat op een hulpverleningssite/lokaal krantje pagina 3?

Wat voorkomen had kunnen worden als de agent deed wat hem gevraagd had.. Zeker weten dat die flitsers uit waren gegaan als met hierom gevraagd had.. En zo kan je door blijven gaan met het ge-ja en ge-nee..


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Des te erger dat het een professionele fotograaf was.
Intrekken die perskaart en nooit meer voor het lintje.

Je gaat nevers te nooit niet een discussie aan met een agent voor het lintje tijdens een incident. Met nadruk op..

Als zo'n agent zegt "Spring!", dan mag je maar 1 vraag stellen: "Hoe hoog?"


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Des te erger dat het een professionele fotograaf was.
Intrekken die perskaart en nooit meer voor het lintje.

Je gaat nevers te nooit niet een discussie aan met een agent voor het lintje tijdens een incident. Met nadruk op..

Als zo'n agent zegt "Spring!", dan mag je maar 1 vraag stellen: "Hoe hoog?"


En ook de fotograaf heeft zo zijn rechten.. Zoals hij zelf al had gezegd stonden ze aan de dode kant, niks geen hulpverleners die men hinderde (ze wisten eenmaal niet van het flitsen af).. Dan kan ik begrijpen dat er naar de reden gevraagd wordt, die de agent dan zou moeten hebben.. En dat had de agent kunnen, misschien wel moeten vertellen, want dat is wat hem op dat moment gevraagd werd.. Maar dat is mijn mening..


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
En dat had de agent kunnen, misschien wel moeten vertellen, want dat is wat hem op dat moment gevraagd werd.. Maar dat is mijn mening..

Daar heb je natuurlijk ook alle tijd voor bij zo'n incident. PD bewaken, logboek bijhouden, portoverkeer, assistentie aan de andere hulpdiensten ter plaatse... Soms is er geen ruimte voor discussie.